Wedstrijdverslag | 21 november 2021

Lyra-Lierse herovert de gedeelde leidersplaats dankzij een ontketende Peffer

Geen chronologisch relaas, deze keer, maar enkele impressies van een bijzondere voetbalavond.

Frans, Sant in Lyra-Lierse land

Het werd stil, muisstil, toen de stadionomroeper een pakkende ode bracht aan de trouwe clubman Frans Van Sant. In de tribunes werd een traan weggepinkt. Waarom we naar het voetbal komen? Ja, ook en vooral om ons verbonden te voelen met anderen. Rust zacht, Frans, je blijft in ons hart.

Jonkies tonen zich

Door de schorsing van Seppe Kil en de plotse onbeschikbaarheid van Jaric Schaessens, was het schuiven geblazen voor coach De Roover en kreeg het jonge geweld volop zijn kans. Iben Julien deed het ronduit prima als wing back, publiekslieveling Quinten deed zijn duit in het zakje met twee assists, Jiri Struyf en Thomas Verbist mochten minuten maken. Met doelman Mats Sterkens erbij zijn dat vijf kadees uit eigen jeugd. Niet evident op dit niveau!

Brent is terug

Vijf minuten voor affluiten werd Van Goylen vervangen. Het applaus was welverdiend, maar niet enkel voor hem bestemd. Want wie was niet blij Brent Van den Abeele na een zeer lange afwezigheid terug tussen de lijnen te zien? Alles went, maar niet Lyra-Lierse zonder Brent!

Fort Lyra-Lierse

Een pluim voor de tactische wendbaarheid van Bart De Roover. Zonder twee creatieve jongens toch een sterk middenveld neerzetten is geen sinecure. De hele wedstrijd lang werd er geen echte kans weggegeven. Het eerste doelpunt van Pepingen-Halle was een voorzet die pardoes aan de verste paal binnenwaaide, bij het tweede doelpunt viel een gevaarlijk opstuitende knal die Mats onvoldoende kon verwerken, fortuinlijk voor de voeten van een bezoeker. Voor de rest stond de organisatie als een huis.

Ja, er werd meer dan anders de lange bal gehanteerd, maar daaruit vloeiden doelpunten voort. En die willen we zien, toch? Was het voetbal altijd even academisch? Nee. Klopte het tactische plaatje? Ja.

Eén voor allen, allen voor één

‘Dan zullen we werken, zeven dagen lang, dan zullen we werken, voor elkaar.’ Het nummer van Bots is ook van toepassing op deze spelersgroep. Mogen we bij deze de Oscar van meest nijvere wroeter aan Jason Adesanya toekennen? Gaten trekken en druk zetten, ballen aanpakken en kaatsen, in de ruimte duiken, duels aangaan, gewoon lekker meevoetballen en goaltjes meepikken, het behoort allemaal tot zijn repertoire. Jason verhoudt zich tot spitsbroeder Jordy Peffer als Luc Verschueren tot Jaques Vermeire. Om het op zijn Sinatra’s te zeggen: You can’t have one without the other.

De lopende band van Jordy

“Ik wil scoren aan de lopende band”, wist topschutter van de nationale voetbalreeksen Jordy Peffer te vertellen tegen de regionale televisiezender RTV. Bluf die alleen is weggelegd voor wie dit effectief kan waarmaken. De allergrootsten dus. Hoe hij bij zijn tweede doelpunt eerst zijn tegenstanders in de luren legde om dan koelbloedig af te werken, dat was voetbalmagie. De kers op de taart was de heerlijke streep naar de verste winkelhaak, waar Jordy een patent op lijkt te hebben. Deze Jordy Peffer is pure, onversneden klasse. De teller staat op 16, laat die band nog maar even rollen, meneer Jordy Peffer.

Toeval bestaat niet

Frans, dit is er eentje voor jou, dacht Matthias Nys, toen hij het eerste doelpunt in de kortste hoek binnenschoot. Zijn doelpunt zorgde er mee voor dat de eindstand 5-2 was. Laat 52 het stamnummer van Lyra-Lierse zijn. De voetbalgoden zaten er vast voor iets tussen, op deze heerlijke voetbalavond vol vreugde en verdriet.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Julien – Van den buijs – Weuts – Balbi – Vets – Lambreghts – Van Goylen (86′ Van Den Abeele) – Nys (83′ Struyf) – Adesanya – Peffer (91′ Verbist)
SK Pepingen-Halle: Vandervorst – Emmaneel – Bourgeois – Pé (85′ Vandenbrande) – Baras – Ngadrira – Muzinga – Aalhoul – Van Belle – Schoonjans – Figys

Doelpunten: 21′ Nys (1 – 0), 37′ Peffer (2 – 0), 38′ Schoonjans (2 – 1), 43′ Peffer (3 – 1), 48′ Figys (3 – 2), 75′ Peffer (4 – 2), 81′ Peffer (5 – 2)
Gele kaarten: 42′ Nys, 58′ Balbi,