Wedstrijdverslag | 31 augustus 2023

Lierse krijgers beuken, maar fort Houtvenne blijft overeind

Er waren veel toeschouwers opgedaagd voor de eerste competitiewedstrijd. Ingetogen beleefden ze de minuut stilte voor de ons ontvallen Marcel Coene.

Meteen na de aftrap trokken de Lierenaars het laken naar zich toe en lieten de bal vlot rondgaan. Houtvenne hield veel volk achter de bal, het was niet evident om door de dubbele linies te voetballen. Op het kwartier trok Volant zijn zevenmijlslaarzen aan en zette zich door op rechts. Hij geraakte tot de achterlijn en zette de bal dan voor, die door een bezoeker met de hand werd beroerd. Het Lierse protest werd door scheidsrechter Seynaeve weggewuifd.

Donderslag bij heldere hemel

Het veldoverwicht bleef voor de thuisploeg en er was geen vuiltje aan de lucht, tot de 24ste minuut. Doelman Hufkens pakte een bewuste terugspeelbal en dat werd bestraft met een indirecte vrije schop net buiten de kleine rechthoek. Een halve penalty als het ware. Daarna liep het ook niet zoals het hoorde met het muurtje. De doorwinterde prof Mombongo zag het graag gebeuren en schilderde het leer netjes in de openliggende verste hoek. Een doelpunt dat absoluut te vermijden was en aankwam als een mokerslag. Duur leergeld dat een jonge doelman al eens betaalt.

Even leek de thuisploeg aangeslagen, maar Lyra-Lierse putte vrij snel weer nieuwe moed en ging weer in het offensief. De sterke Teunen zette voor, doelman Swinnen kon nog net wegtippen voor de aanstormende Van Achteren eraan kon. Adesanya trapte vanuit de draai naar de korte hoek, Swinnen greep gepast in. Jason was even later betrokken bij een scrimmage, zijn poging werd nog geblokt. Ook de kwieke dribbelkont Kwateng, die zijn kans kreeg na het uitvallen van de onfortuinlijke Nys, toonde zich meermaals. Bij een van zijn raids kon hij Adesanya bedienen, die zijn klassieke draaibeweging bovenhaalde, maar naast besloot.

Houtvenne kwam er in de eerste helft nauwelijks aan te pas, maar toonde zich op de 41ste minuut toch twee keer met gevaarlijke hoge ballen, die telkens door een attente Hufkens werden geneutraliseerd. De Lierenaars namen meteen weer over. Hoekschop van Deckers, duidelijk een versterking op links, naar de eerste zone, waar Volant opdook en een metertje naast kopt. Eerder likte een kopbal van Vets de dwarsligger. Onze jongens waren erop gebrand om de gelijkmaker nog voor rusten te maken. En bijna was het zover toen Peffer een heerlijke combinatie opzette en een pegel lanceerde. Swinnen pareerde met de vuisten.

Drie keer Vets, ref durft penalty in laatste minuut niet aan

In de eerste 25 minuten van de tweede helft haalde het uitgekookte Houtvenne het ritme uit de wedstrijd. Onze jongens wilden wel, maar het extra tikkeltje creativiteit op het middenveld ontbrak voor die ene splijtende pass. In de laatste 20 minuten ontwikkelden de moedige Lierenaars stilaan meer druk. Vets was er drie keer dichtbij. De eerste keer toen hij een vrijschop van Teunen met het hoofd verlengde, maar de bal tegen de paal ging. Een tweede keer het doelhout voor Gianni dus.

Even later zette Deckers voor, weer werd het hoofd van Vets gevonden. Nu stierf zijn kopbal in de handen van Swinnen. De derde kans voor Gianni kwam er nadat de ingevallen Reijniers het leer lekker naar de tweede zone had gezwiept. Vets kwam in scoringspositie, maar kreeg de bal net niet onder controle. Alle kansen verkeken, zo leek het op een minuut van het einde. En toch, en toch. Toen weer eens een bal in het penaltygebied werd gepompt, leek Vets klaar om af te drukken. Op dat moment besloot een bezoeker om de maximale elasticiteit van het broekje van Gianni uit te testen. Anders geformuleerd: Vets werd overduidelijk neergetrokken. De scheidsrechter zag het en leek even te zullen blazen, maar durfde dit in tweede instantie niet aan. Exemplarisch voor zijn ronduit zwakke leiding. Wou hij per se niet als een thuisfluiter overkomen, of was het de druk van controleur Joeri Van de Velde die hem parten speelde?

Door de nederlaag het positieve zien

Een eventuele gelijkmaker op strafschop zou meer dan verdiend zijn geweest voor de goede voetballende en strijdende Lierenaars, maar weer gaf dame Fortuna niet thuis. In wedstrijden tussen gelijkwaardige elftallen zijn het vaak details die de doorslag geven. Houtvenne maakte geen fouten, Lyra-Lierse maakte die ene cruciale fout wel en betaalde dat cash.

Zuur, maar er is ook wel wat om aan op te trekken in aanloop van de wedstrijd zaterdag op Lille: goed voetbal met veel balbezit (70% volgens de analyse van de beelden), strijdlust en een prima sfeer dankzij de talrijke toeschouwers. Deze club is springlevend, laat dat duidelijk zijn. Onze ploeg heeft alles in zich om een hoofdrol te vertolken, er is juist nog een vonkje nodig. Supporters, aan jullie om zaterdag mee de lont aan het vuur te steken!

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Volant, Van Achteren, Teunen, Deckers, Muyldermans (78′ Leemans), Vets, , Schils, Kwateng (63′ Reijniers), Peffer, Adesanya (C).

KVC Houtvenne: Swinnen, Ghislain, Santermans (C), Alessandro Alessio, Van der Veken, Electeur (89′ Thuys), Mombongo, Dequevy, Van Geet, Odimboleko (’89 Allegria Alessio), Cavus

Doelpunten: 24′ Mombongo 0-1

Geel: 26′ Cavus, 28′ Odimboleko, 73′ Peffer, 79′ Van Achteren, 90′ Teunen, 92′ Schils

Scheidsrechter: Arthur Seynaeve