Wedstrijdverslag | 17 februari 2020

Witgoor maakt een einde aan de ongeslagen reeks van Lyra-Lierse

Voetbal op zijn schoonst. Dat gevoel had uw verslaggever toen Witgoor speler Hans Hannes vanop meter aanlegde en de bal – met een beetje hulp van Dennis – over de iets te ver voor zijn doel staande Kristof Maes joeg. De  250 meegereisde Witgoor supporters gingen over tot een collectief delirium en alle groenhemden stoven naar hun achterban. Meteen was de lange ongeslagen reeks van Lyra-Lierse tot een einde gekomen.

Was het onderschatting van de tegenstander? Het zware, zompige veld? De felle wind die de Kempenaars tijdens de tweede helft naar voor joeg? Wie zal het zeggen. Feit is dat de overwinning van een strijdend Witgoor niet onverdiend te noemen was na een tweede helft waar werkelijk alles in zat wat voetbal zo mooi maakt.

Lyra-Lierse domineert in de eerste helft…

Nochtans zag het er bij de rust niet naar uit dat het wedstrijdbeeld nog zou kantelen. Want de Pallieters waren tijdens de eerste helft gedurig de betere ploeg. Al in de eerste minuut kreeg Nijs een scoringsmogelijkheid, maar hij miste. Daarna had de thuisploeg de bal, maar het duurde tot de 28ste minuut vooraleer de geel-zwarten doelman Hoskens konden bedreigen. Na een combinatie over Dillien en Peffer werd het schot van Adesanya nog afgeblokt.

… en komt verdiend op voorsprong

Dillien stuurde met een lange bal Adesanya mooi diep en omdat Hoskens even aarzelde om uit te komen, kon Jason de bal binnenpunteren. Lyra-Lierse op voorsprong en Jason stond niet meer droog. Lyra-Lierse bleef met de wind in de rug meer drang naar voren vertonen. Van Den Buijs kopte een voorzet tot bij de tweede paal, waar Balbi naar doel kopte. Hoskens kon nog redden met één hand. De bal bleef betwist en Van Den Buijs kon nog in de kleine rechthoek aanleggen. Zijn schot strandde op een bos van benen.

Net voor rusten claimde Dillien nog een penalty toen Berckmans zijn lage inzenden met de hand beroerde, maar lijnrechter noch scheidsrechter gingen op zijn appel in.

Weuts valt uit, het spelbeeld kantelt

De tweede helft verliep aanvankelijk volgens het zelfde stramien. Nys zette strak voor, maar niemand was gevolgd. Gaandeweg begonnen de bezoekers in de wedstrijd te komen. Zij hadden nu het windvoordeel en ook het zware veld speelde als meer knokkende ploeg niet in het nadeel. Ook niet zonder belang was het uitvallen van sterkhouder Koen Weuts achteraan. Hopelijk kan hij snel worden gerecupereerd.

Iets na het uur moest Maes een scherpe voorzet vanonder de lat wegtikken. Lyra-Lierse vergat nu te voetballen. Het begon hoge ballen naar voor te gooien, maar die bleven hangen door de felle tegenwind. In de 69ste minuut was Witgoor er voor het eerst echt dicht bij. Maes kon nog net bij een hard schot vanop 25 meter van Vangenechten uit de hoek ranselen. Lyra-Lierse reageerde via Dillien. Onze kwikzilveren aanvaller omspeelde zijn tegenstander en knalde met links, maar Hoskens kon de bal nog uit de linkerbovenhoek zweven.

De bordjes hangen gelijk

De druk van de bezoekers hield aan. Een gedragen aanval kwam tot bij Hannes, die de bal mooi in de hoek deponeerde. De verdiende gelijkmaker was een feit. Niet veel later dacht elke Lierenaar dat Lyra-Lierse toch nog over Witgoor zou gaan, toen de bezoekers na een zware ingreep van Murataj herleid werden. De poppen gingen even aan het dansen, zoals het hoort in een beladen pot voetbal, maar scheidsrechter Carrein kon de gemoederen terug bedaren.

Lyra-Lierse drukte, maar zonder veel overleg. Veel fans waren ondertussen al een tijdje aan het wachten op een invalbeurt van het jonge goudhaantje Van Goylen, maar die kwam er niet.

De Lierenaren kwamen nog het dichtst bij een hernieuwde voorsprong toen Jacobs een vrije schop net naast trapte. Ook Maes diende zich nog te onderscheiden door in een flipperkastsituatie de bal uit de winkelhaak te halen.

Voetbal, een feest!

En dan gebeurde in de laatste minuut wat ondertussen voetbalgeschiedenis is geworden. Hopelijk kunnen we hier binnen enkele maanden over spreken als een accident de parcours. En dat hoeft ook niet, als deze mature groep gewoon weer aanknoopt met het vertrouwde spel. Per slot van rekening bedraagt de marge nog 6 punten.

Tot slot nog een dankwoord aan de beide supportersgroepen, die er gisteren een groot voetbalfeest van maakten. Hier draait voetbal om: passie, emotie, vreugde en verdriet. Meer van dat!

Opstelling Lyra-Lierse: Maes, Weuts (51’ Van Parys), Van den Brande, Cloetens, Jacobs, Balbi, Van Den Buijs, Nijs, Dillien, Peffer, Adesanya.

Doelpunten: 1-0 Dillien (’30), 1-1 Hannes (’78), 1-2 Hannes (’93)
Gele kaarten: Van Roy, Dillien, Van Gompel
Rode kaarten: Murataj