Wedstrijdverslag | 1 november 2021

Wilskrachtige Lierenaars gaan in een denderend slotkwartier over Diegem en houden de eerste periodetitel in het vizier

Niet voor hartlijders, dit beklijvende duel tegen Diegem. De thuisploeg speelde ruim drie kwartier lang een resem kansen bij elkaar, maar de ijzersterke jonge doelman Atheba verrichte wonderen. Dat de driepunter dan in extremis nog over de streep kon worden getrokken, deed extra deugd. Deze overwinning was het resultaat van kwaliteit, wilskracht en geduld. Dit was voetbal op zijn mooist.

The Sound of Silence, zoals Simon en Garfunkel die bezongen, heeft een ontroerende kracht in zich. Een minuut lang werd het muisstil op De Doelvelden, ter ere van degenen die de club ontvielen. Ze blijven in ons hart.

Sterke(ns) Mats

Minder ingetogen verliep het tussen de lijnen, want van bij het eerste fluitsignaal waren we vertrokken voor een wervelende voetbalpartij die geen moment zou vervelen. Beide elftallen hadden de intentie om aanvallend voetbal te brengen, met kansen aan weerszijden tot gevolg. In het openingskwartier waren de kansen die Diegem via de omschakeling kreeg net iets helderder dan de halve kansjes van Lyra-Lierse langs Peffer en de opgerukte van den Buijs. Sterkens voorkwam telkens verder onheil. Eerst bokste hij een centraal schot weg met de vuisten, later kwam hij goed uit om zich breed te maken en bij een derde bezoekende poging was hij aan de eerste paal bij de pinken om een verraderlijk voorzetschot te ontzetten.

Kansen als rijpe appels, Diegem plukt als enige

De thuisploeg nam over. Een subtiel stiftballetje van Kil bracht Peffer in de kleine rechthoek in een scoringspositie, maar Atheba redde. Het was niet de laatste keer overigens dat de bezoekende doelman zich zou onderscheiden. Lyra-Lierse combineerde nu vlot en snel. Na een aflegger loste Schaessens een bom die de vuisten van Atheba verschroeide. In de hoekschop daarop kopte Adesanya voorlangs. De verslaggevers naast de lijn kregen geen tijd om in volzinnen te noteren, want de doelkansen bleven als rijpe appels uit de lucht vallen. Na een nieuwe hoekschop trof het schot van Peffer de dwarslat, even later zeilde een schot van diezelfde Peffer over.

Een ongeschreven voetbalwet luidt dat wie de kansen mist, het deksel op de neus krijgt. Een knappe voorzet vanop links vond het hoofd van de vrijstaande Egerickx en Sterkens was kansloos tegen de knappe kopbal. Diegem zette zo de traditie verder in elke wedstrijd tot scoren te komen, voor Lyra-Lierse betekende dit meteen de eerste keer dat het op achterstand kwam. Peffer viseerde even voor rusten nog de kortste hoek, waar Atheba uitpakte met alweer een redding.

Lierse aanvalsgolven leiden tot gelijkmaker

In de tweede helft kregen we hetzelfde spelbeeld: Lyra-Lierse met de drang naar voor, Diegem razendgevaarlijk in de omschakeling. Niet dat de Vlaams-Brabanders zich ingroeven zoals Tongeren het deed, dat moeten we hen nageven.

Een knappe lage schuiver met de binnenkant van de voet van Kil leek in de verste hoek binnen te gaan, maar daar was Atheba weer om de bal met een kattensprong uit zijn doelvlak te duiken. In de omschakeling diende ook Sterkens, ‘man van de Mats’ langs Lierse zijde, met een redding uit te pakken.

Met het inbrengen van Van Goylen rond het uur trok Lyra-Lierse ongeremd de offensieve kaart. van den Buijs kopte een hoekschop over. Een vluchtschot van Schaessens leek binnen te gaan, uw nederige dienaar had zijn notitieboekje al ter hand genomen om de gelijkmaker op te schrijven. Een ultieme kattensprong van Atheba stak hier een stokje voor.

De Lierse aanvalsgolven bleven komen. Een schot van Nys strandde op Atheba, Adesanya kopte een inzenden van Schaessens van dichtbij over. Maar het bleef altijd opletten voor de snelle Diegemse counters. Bij een van die momenten trof een groenhemd vanuit een schuine positie de buitenkant van de paal.

Centrale verdediger Koen Weuts stak meermaals het vuur aan de lont door gepast in te schuiven. Toen hij de linkerflank afdweilde, werd zijn voorzet door Adesanya doorgekopt tot bij de vrijstaande Schaessens, die het leer binnenschoof. De oververdiende gelijkmaker was eindelijk een feit!

Buffel velt panter

Erop en erover, was nu de boodschap, zonder de tijd als bondgenoot. Struyf vond Peffer, maar zijn schot ging hoog over. De sterk ingekomen Van Goylen bracht de bal gemeten voor, Adesanya klom hoog en met een krachtige buffelstoot joeg hij de bal voorbij Atheba. Het Luc De Rijckstadion stond in brand.

Peffer plaatste nog het orgelpunt op deze heerlijke voetbalavond door een zelf afgedwongen strafschop keurig in het hoekje te plaatsen. Nummer 10 voor Jordy, and counting.

De titanen trekken naar Limburg

Zo blijft de strijd om de eerste periodetitel razend gevaarlijk. Volgende zondag krijgt deze thriller zijn ontknoping, wanneer koploper Lyra-Lierse en achtervolger Hoogstraten op bezoek gaan bij respectievelijk Hades Hasselt en Tongeren. Wie trekt er aan het langste eind in het bronsgroen eikenhout?

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Lambreghts – van den Buijs – Weuts – Balbi (61′ Van Goylen) – Vets – Schaessens (89′ Julien) – Nys (76′ Struyf) – Kil – Adesanya – Peffer
K. Diegem Sport: Atheba – Van Lautem (68′ Verbesselt) – Bautmans – De Koker – Eggerickx (75′ Sulejmani) – Deflem – Denayer – Mertens – Frix – Mauën – Cojocaru

Doelpunten: 35′ Eggerickx 0 – 1, 78′ Schaessens 1 – 1, 87′ Adesanya 2 – 1, 90′ Peffer 3 -1
Gele kaarten: 65′ Atheba, 67′ Mertens