Wedstrijdverslag | 18 februari 2024

Weergaloze Peffer swingt met Lyra-Lierse naar 18 op 18

Pef, Pef, Pef, Pef, Pef, Pef, Jordy, Jordy, Pef, Pef, Pef, Pef, Pef, Pef, klonk het na de wedstrijd vanuit de spionkop, op de tonen van het bekende après-skinummer Johnny Däpp van de Oostenrijker Lorenz Büffel. Luistert u hier gerust nog eens naar het origineel.

De lofzangen waren geheel op hun plaats, want wat de Lierse topschutter op de mat had getoverd, was van het allerbeste dat er in de lagere reeksen te zien is. Voetbal is een ploegsport, maar soms maakt een individuele prestatie het verschil.

Wie had gedacht dat het Lilse varkentje snel gewassen zou zijn, was verkeerd, want de bezoekers waren in de eerste helft de evenknie. Het eerste gevaar kwam met een Lierse aanval over rechts. Muyldermans bracht voor, Peffer vond doelman Pauwels in de weg. Lille reageerde. Een verre inworp werd verlengd met het hoofd, Hannes knalde van dichtbij in de vlucht over. Deze was er erg dichtbij! Dan weer Muyldermans met de center, dit keer kopte Adesanya meters naast.

Tor des Monats!

Op de 17de minuut achtte Peffer het moment rijp om zijn toverstok boven te halen. Met een heerlijk dribbelnummer ontdeed hij zich van zijn tegenstanders, om dan uit te halen. Via de onderkant van de lat verdween de bal in doel. Een doelpunt om duimen en vingers van af te likken!

Vijf minuten later hingen de bordjes opnieuw gelijk. Een vrijschop van Mariën net buiten de 16 meter ging eerst tegen de muur, maar hij kreeg een herkansing in de rebound en haalde genadeloos uit. Hier zat buskruit in!

Lille speelde gegroepeerd, onze jongens vonden voorlopig de opening niet. Peffer vanuit de draai, Pauwels die pakt. Dan doe ik het anders, dacht Jordy en meteen zette hij op enkele vierkante meters 3 tegenstanders in de wind, om vervolgens net naast de kruising te vlammen. Deze man is al weken in bloedvorm, zoveel is duidelijk. De voorsprong had er wel degelijk nog kunnen komen in de eerste helft. Seconden voor rusten zwiepte Weuts de bal voor, Muyldermans zette er zijn buik tegen, de bal hobbelde naast.

Aanvalleuh!

Het kan niet anders of Tom Proost had zijn spelers tijdens de rust opgedragen om vol op het gaspedaal te staan. Met een verschroeiend offensief duwden de Pallieters de Kempenaars tegen de muur. Schils lanceerde een bom, de lat bood weerwerk. Even later werd Muyldermans vrijgespeeld, hij ging voor de korte hoek, waar Pauwels pal stond. De verste hoek leek een betere keuze. De Lierenaars bleven komen. Voorzet Schils, Volant die over kopt. Dan Muydermans met de voorzet en Peffer die in doel verlengt, jammer genoeg vanuit buitenspelpositie.

De 2-1 was dichtbij, maar zowaar was het bijna 1-2, toen Bostanci na een scherpe counter te veel tijd had om na te denken en naast besloot. Onze jongens namen meteen weer over. Kil vond Adesanya, die bracht het leer lateraal voor, niemand stond op de juiste plaats. De bende van Tom bleef het tweede doelpunt najagen. En dat loonde. Peffer toonde zich sterk in het duel, rolde de Lilse defensie op en schotelde Kil de 2-1 voor. Alstublieft, dankuwel!

Lyra-Lierse bleef de betere ploeg. Peffer ditmaal met een heerlijke kruispass naar Kil, die knalde maar net naast de kruising. Plots viel de gelijkmaker uit de lucht. Na weer een verre inworp week een vluchtschot af, waardoor Sterkens al in de verste hoek lag en de bal niet volledig kon wegwerken. De bal viel fortuinlijk voor de voeten van Hannes, die binnengleed.

Lyra-Lierse was niet van slag. Kil sneed fraai een hoekschop aan, Vets activeerde het magnetische systeem in zijn kruin en knikte binnen. Hebben we dat niet nog al geschreven de laatste weken? De voorsprong verdedigen en wat inzakken dan maar? Dan kent u het huidige Lyra-Lierse niet, want dat gaat uit van het principe dat de aanval de beste verdediging is. Peffer, weer hij, trok achteruit naar Schils. Mathias raakte het leer niet goed, zodat Pauwels makkelijk kon pakken.

Lille had de verdienste dat het niet bij de pakken bleef zitten.  Op de tribunes bleef het nagelbijten. Tijd voor wat spanningsreductie, dacht Tom Proost, alias Tom Pots, toen hij joker Kwateng inbracht. En of dat rendeerde. Na een nummertje lepelde kwieke Charles de bal tot bij Peffer, wie anders, die met het hoofd zijn maatje Adesanya vond. Jason aarzelde niet en ramde nummer 4  in de hoek.

Wat een heerlijke pot voetbal was dit, zeg: een hoog tempo, intensiteit, duels, magische momenten van Peffer, een spannend scoreverloop en de verdiende verlossing in het slotkwartier. Hiervoor gaat een mens naar het voetbal. Hoelang Tom Proost zijn geluksmuts mag blijven opzetten en teammanager Sven Heremans zijn bordjes na de wedstrijd mag hooghouden, is een open vraag. De zegereeks van 60 gewonnen wedstrijden op rij van de Dames A (van harte proficiat, dames!) evenaren is onbegonnen werk, het mogen er ook een paar minder zijn. Laat ons nu eerst maar een gans weekend lang nagenieten. Merci, mannen!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts (C), Volant, Teunen, Muyldermans, Van Goylen (85′ Kwateng), Vets (79′ Deckers), Schils, Kil (76s’ Augustijns), Peffer, Adesanya

KVC Lille United: Pauwels, Van de Kerkhof (85′ Lauryssen), Pelic, Cools (C), Brouwers, Hannes, Delen, Mariën, Meynendonckx, Truyers, Bostanci

Doelpunten: 17′ Peffer 1-0, 22′ Mariën 1-1, 58′ Kil 2-1, 68′ Hannes 2-2, 75′ Vets 3-2, 86′ Adesanya 4-2

Geel: 25′ Peffer, 30′ Cools, 72′ Brouwers