Wedstrijdverslag | 2 oktober 2023

Was dit nu de bodem van de kelk?

Het leek wel of de spelersgroep er geen zin in had, in het dramatische eerste half uur voor de pauze. Een vinnig en snel spelend Diegem, door blessures even fel gehavend als Lyra-Lierse, liet de bal sneller rondgaan, was gretiger in het duel en toonde meer offensieve scherpte. De Lierenaars speelden futloos en ondergingen lijdzaam. Dit was alibivoetbal dat niet over de lat van het nationale voetbal geraakte.

Zo, dat moest er even uit. U wil ook nog een feitenrelaas, dappere lezer? Bijt dan even mee door de zure appel.

Diegem snijdt door de Lierse boter

De eerste kans was voor de rood-witten. Schils infiltreerde en trok de bal achteruit naar Peffer. Diens schot had de juiste richting, maar vond zijn maatje Adesanya in de weg. Van dan af namen de gretige Vlaams-Brabanders over. Antonissen moest zich al snel twee keer onderscheiden. Eerst haalde hij een schot met een beenveeg uit de korte hoek, daarna tikte hij een zwabberbal vanop 25 meter over zijn doel. Het bleef bibberen, want in de hoekschop die daarop volgde, kopte een thuisspeler de bal op de lat. De druk werd nu heel hoog. De vaardige Gody zette een dribbel in, kapitein Weuts hapte en scheidsrechter Timmermans wees naar de stip. Antonissen dook naar de goede hoek en leek de mindere penalty van Sulejmani te kunnen weren, maar het leer glipte nog onder zijn handen in doel. Djuu!

Diegem had bloed geroken en kwam van alle kanten opzetten. Het Lierse middenveld kreeg geen voet aan de grond, de flanken werden geteisterd. Vooral op onze rechterflank deed de piepjonge rasvoetballer Christophe Beni sterretjes zien. Wat een klasbak! Volant kon een gevaarlijke center ontzetten, maar het was uitstel van executie. Bij het tweede doelpunt werd dit keer de linkerflank opgerold, Lokando kon de goede voorzet simpelweg in doel verlengen. De meegereisde supporters stonden er gelaten bij. Was dit werkelijk Lyra-Lierse?

De dubbele achterstand wekte de Pallieters eindelijk uit hun Indian summer slaapje. De aansluitingstreffer was dichtbij, toen Adesanya de jonge Van Den Bogaert aanspeelde. Met een mooie penseelstreek stuurde Paco de bal met een boogje naar doel, maar via de binnenkant van de paal kwam het leer voor de voeten van Adesanya. Jason knalde binnen, maar de vlag van de lijnrechter was al de hoogte in gegaan. Het offensiefje zou nog tot de rust duren. Na een vrije schop vergat Adesanya zelf zijn kans te gaan en Volant kopte een hoekschop in de handen van Michiels.

Zouden we een ander Lyra-Lierse krijgen na de pauze? Niet meteen, want Diegem kwam het best uit de kleedkamer. Antonissen klemde eerst een centraal getrapt schot en stond in de juiste hoek bij een vrijschop. Vermoesen had niet veel last met een poging van Schils tussen de palen. Een minuut later was het wel raak aan de overkant. Diegem sneed weer door de Lierse linies en Degryse werkte af.

Treffers van Peffer leveren niets op

Boeken dicht dan maar? Toch niet. Eerst kopte Vets een knappe voorzet van Peffer nipt naast, maar een minuut later lukte het wel. Peffer buitte listig een mistasten in de defensie uit en prikte de 3-1 in de hoek. Na een schot van Reijniers kwam Diegem nog dicht bij de 4-1, maar uitblinker Beni trapte een wenkende kans over. Dat hield Lyra-Lierse in de wedstrijd. De met de rust ingekomen youngster Poba murwde zich knap doorheen vier verdedigers en vond Peffer. Die laat zoiets niet liggen en de aansluitingstreffer was een feit.

Diegem had zich achteraan kwetsbaar getoond, paniek maakte zich meester van groen-wit. Bij elke hoge bal die werd gepompt gingen de alarmbellen af, de thuisploeg wist het even niet meer. Adesanya hinderde Vets, anders was de kopbal van Gianni binnen het kader geweest. Spreken, Gianni!

Menig supporter verwachtte dat Mighty Max Volant mee naar het front zou worden gestuurd, om daar met zijn fysieke présence oorlog te maken in de 16 meter. De gelijkmaker zou dan vast meer in de lucht hebben gehangen. Maxim bleef evenwel achteraan geposteerd, begrijpen wie begrijpen kan. De drie gouden punten in deze kelderkraker gingen finaal naar Diegem, de ploeg die de zege het meeste wou.

Dat er een parfum de crise in de lucht hing na deze ontluisterende nederlaag, zal u niet verbazen. Bent u ook benieuwd naar de reactie tegen Bocholt?

K. Lyra-Lierse: Antonissen, Weuts (C), Volant, Reijniers (78′ Muyldermans), Deckers, Vets, Schils, Teunen (60′ Somers), Van Den Bogaert (46′ Poba), Peffer, Adesanya

K. Diegem Sport: Michiels (C), Hermans (33′ Frix), De Bouw, De Koker, Beni, Gody, Sulejmani (’69 Mauën), Degryse, Lokando, Jiyar, Jarque (63′ Honshoven)

Doelpunten: 14′ Sulejmani (pen) 1-0, 26′ Lokando 2-0, 65′ Degryse 3-0, 71′ Peffer 3-1, 82′ Peffer 3-2

Geel: 54′ Volant, 58′ Vets