Wedstrijdverslag | 27 maart 2023

Vroege driedubbele achterstand leidt een vermijdbare nederlaag in

Hades, de onderwereld in de Griekse mythologie. Het zwarte beest destijds van Lyra en dit seizoen ook van Lyra-Lierse. Na 11 minuten 3 doelpunten achter. Dan weet je dat het moeilijk wordt, om nog maar eens een voetbalfilosoof te citeren. Wat een horrorshow, dat eerste kwartier. Of beter, blundershow. Verdedigend mistasten, foutje van de doelman, owngoal, het ganse gamma van de genadeloze voetbalwetten.

Kennismaking met de onderwereld

Een van die wetten zegt dat je van bij de aftrap gefocust dient te zijn, ook bij een vroeg aanvangsuur. Een lange bal werd naar de tweede zone gepompt en werd met het hoofd afgelegd. Verbeeck stond moederziel alleen en kon van dichtbij scoren. Geen vuiltje aan de lucht, nog minstens 90 minuten om de achterstand op te halen, dachten de vele meegereisde fans. Dat optimisme was enkele minuten later al heel wat minder. Weer kwam het gevaar via de lucht. Hufkens miskeek zich volledig op een hoekschop en na wat geharrewar kon Caubergs, weer van bijna tegen de doellijn, binnen pissen. De fans keken mekaar verbijsterd aan. De wind had misschien haar aandeel in dit alles. Maar wat was dit allemaal? Nauwelijks een minuut later belandde een Limburgse verre lobbal over het doel. De Lierse ellende was nog niet voorbij. Op weer een hoekschop voor de thuisploeg verlengde Van Goylen hem in de verste hoek. Dit zouden we hem graag nog eens zien overdoen, in de juiste goal dan. We hebben onze portie Murphy gehad voor vandaag, dachten de Pallieters. Wisten zij veel dat nog meer rampspoed hen zou overkomen in de tweede helft.

Jason en zijn Argonauten knokken zich terug in de wedstrijd

Het pleit voor de spelers van Lyra-Lierse dat ze hun hoofd niet lieten hangen, wat in de eerste seizoenshelft wel een paar keer gebeurde. Deze inzet loonde. Adesanya draaide en knalde, doelman Gijbels was kansloos. Hades reageerde nog met een kopbal die voorlangs ging. Dan weer de bezoekers, Peffer sneed naar binnen en schoot over. Lyra-Lierse bleef komen. Lambreghts trapte van net buiten de grote rechthoek, via het been van Adesanya verdween de bal voorbij Gijbels. De aansluitingstreffer was zowaar een feit!

Met hoop in het supportershart trokken de fans de kantine in. Een kwartier later was het dan bijna zover. Adesanya werd diep gestuurd en verscheen voor Gijbels.  Peffer repte zich nog naar de bal, maar vanuit zijn positie was het veel moeilijker om af te werken en dat gebeurde dan ook niet. Jammer, want achteraf bekeken was dit een cruciale fase. Van Goylen kreeg nog een dot van een kans, na een lange bal van Schaessens. Hij trapte in een tijd voorlangs. Ook Hades was nog gevaarlijk, met een afvallende bal die naast werd geknald.

Thuisploeg buit foutjes uit in de omschakeling

Met nog een half uur te gaan lag de wedstrijd nog helemaal open. Wat we toen niet wisten, was dat Murphy nog wat lekkers (nou, ja) voor ons in petto had. Want Weuts verslikte zich volledig in een inspeelpas. Cinti nam het geschenk in dank aan en toonde zich een ijskoude killer. Na de wedstrijd zou Koen zich bij de fans excuseren, maar dat was helemaal niet nodig. Foutjes horen nu eenmaal bij voetbal en Koen heeft al uitvoerig zijn waarde en clubliefde bewezen. Getuige ook de steun die Koen van de meegereisde fans kreeg na affluiten.

Een nieuwe opdoffer dus, maar nog gaven de moedige Lierenaars niet op. Schaessens met de hoekschop, Volant in de armen van Gijbels. Weer een beresterke partij overigens van Max the Tank. Schaessens ging vanop afstand zijn kans, zijn poging ging 2 meters naast. Jaric had wel zin in nog eens een Olympisch doelpunt, maar Gijbels haalde de bal nog vanonder de lat. En dan de genadeslag, na in de ogen van velen een fout op Weuts aan de zijlijn. Opnieuw Cinti rondde de counter af met een klinische afwerking.

Nog gingen de Lierse kopjes niet naar beneden. Peffer slalomde voorbij enkele Limburgers en trapte vanop 20 meter op de paal. Het was niet de beste wedstrijd van Jordy, maar dan nog bezit hij de gave om vanuit het niets gevaarlijk te zijn. Paal of geen paal, het kalf was al verdronken op dat moment. Na het fluitsignaal kregen onze jongens een verdiend applaus. Wie aanwezig was, begrijpt waarom.

Het was een wedstrijd die elk seizoen wel eens voorkomt. Als het eindrondeticket binnen is, zullen de supporters misschien geamuseerd terugkijken. Weet je nog, die eerste tien minuten op Hades? Dit Hades lijkt trouwens op weg om tot het einde mee te doen voor de titel. Een betonnen defensie, spitsen met een hoge efficiëntie en een middenveld vol werkpaarden, het is een recept dat werkt. Voor Lyra-Lierse kondigt zich met de komst van Bocholt een zespuntenwedstrijd aan met het oog op de eindronde. Ik heb er nu al zin in, u ook?

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts, Volant, Lambregths (83′ Van Den Bogaert), De Wilde, Vets, Schaessens, Van Goylen (83′ Reijniers), Smits (’46 Struyf), Peffer, Adesanya

RC Hades Kiewit Hasselt: Gijbels, Leyssens, Gueroui, Claes, Cinti (84′ Verwimp), Verbeeck, Jacquemyn (88′ Reykers), Vanratingen, Elens, Caubergs, Convents (80′ Kaygan)

Doelpunten: 1′ Verbeeck 1-0, 4′ Caubergs 2-0, 11′ Gueroui 3-0, 23′ Adesanya 3-1, 37′ Adesanya 3-2, 65′ en 79′ Cinti 4-2 en 5-2

Geel: 48′ Claes, 25′ Eelens, 58′ De Wilde, 66′ Convents