Wedstrijdverslag | 3 maart 2024

Volwassen spelend Lyra-Lierse wint voor de 9de keer op rij

Het was weer feesten geblazen na de wedstrijd, in de partytent buiten of in de Pomax Business Lounge boven, waar DJ Pirre de aanwezigen telkens verblijdt met zijn uitgelezen Spotifylijst. Laat het notitieboekje van uw verslaggever polonaise gewijs verdwenen zijn in het feestgeruis. Geen nood, het communicatieteam van Lyra-Lierse, een goed geoliede machine, zorgt altijd voor wedstrijdcaptatie met de VEO-camera. Al bij al was het herbekijken van deze aangename, intense wedstrijd, zeker geen straf.

Augustijns kwam in de plaats van de geschorste Kil. Hij zou, met Schils en Vets voor hem, een ganse wedstrijd stofzuigen. Goed in positie, sterk in duel, sober en met een klare kijk inspelend, dit was een puntgave prestatie van Sebbe.

Intense eerste helft met heel wat doelkansen

De Lierenaars begonnen in overdrive aan de wedstrijd. Peffer met een nummertje, maar Muyldermans liep buitenspel. Dan Volant die Muyldermans diep stuurt. Tomas zette de actie op, vond Peffer die naar Schils tikte. Mathias zette gemeten voor naar de eerste zone, waar opnieuw Muyldermans was opgedoken en net naast tikte.

De bezoekers waren dichtbij het openingsdoelpunt, toen oude bekende Seraaj Ibn El Mokadem, kapitein van het piratenschip, na een lang uitgesponnen aanval bij een laterale voorzet voor Sterkens opdook. Mats pakte uit met een uitstekende reflex.

De Pirates speelden goed mee, maar het gevaar kwam vooral van de Lierenaars. Eerst pakte Adesanya uit met een schot, Muyllaert dook gepast naar de hoek. Niet veel later was het wel prijs: Vets met de aflegger naar Schils, die hem heerlijk in de verste hoek schoof. Netjes!

Lyra-Lierse bleef de betere ploeg. Schils probeerde het nog eens, dit keer met een schot dat maar net van het doel wegdraaide. ‘Dat schol niet veel’, riep co-commentator Maxime, gezeten naast stadionomroeper Jos.

Geen vuiltje aan de lucht, tot de bezoekers een vlijmscherpe counter opzetten. Doncos met de deviatie en weer Seraaj, die oprukt en net lang genoeg wacht om vanuit een bijzonder scherpe hoek met een staalharde trap het gaatje tussen doelman en doel te vinden. Een 18 karaats doelpunt van een compleet geworden voetballer.

Lyra-Lierse was even van slag door de gelijkmaker, maar vond dan opnieuw het juiste ritme. Peffer, de Rensenbrink van Lyra-Lierse, of De Ketelaere voor de wat jongeren,  slalomde zich tussen enkele bezoekers, zoals alleen hij dat kan. De bal kwam voor de voeten van Adesanya, hij stuitte op Muyllaert.

Na een vrijschop kwam de bal in de kleine rechthoek tot bij Weuts. Die wachtte goed, maar zijn schot werd nog geblokt. De rebound kwam voor de voeten van Schils, een verdediger smeet zich nog voor de bal, anders was het geheid doelpunt. In de fase erna pakten de Lierenaars weer uit met fraai eentijdsvoetbal. Schils met een tikje naar Van Goylen, die de bal lekker naar de verste hoek draaide. Zijn zwieper vond de kruising in de weg. Dit was bijna Quinten Van Goylen-time!

Dat is ‘m!

Ook in de tweede helft was Lyra-Lierse de meest offensieve ploeg. Dat loonde vrijwel meteen, opnieuw na knappe combinaties in één tijd. Met Schils (altijd hij) en Vets als tussenstations kwam de bal tot bij Van Goylen op zijn linkerflank. Dat is ‘m, werd op de tribunes geroepen, bij de aanname van Quinten. Zijn voorzet was strak en laag, aan de tweede paal liep Muyldermans de bal binnen.

De rest van de tweede helft bleef Lyra-Lierse de betere ploeg, zonder evenwel de Pirates van de mat te spelen. Van Goylen met een hoekschop, Muyllaert kon met een handje nog net verhinderen dat de aanstormende Weuts kon binnenkoppen.

De Pallieters waren nog twee keer gevaarlijk. Na een driehoekje tussen Peffer, Vets en Schils vond deze laatste de opstomende Van Goylen. Quinten viseerde de verste hoek, zijn schot ging een meter naast. Ook de ingevallen Reijniers stond nog aan het kanon, toen Adesanya na een fraaie aanval aflegde, het schot van Bent ging ruim over. Zo bleef het spannend tot de laatste minuut. Niet dat de Pirates noemenswaardig doelgevaar konden afdwingen, maar met Seraaj in deze vorm bleef het oppassen.

Met z’n allen naar Overijse

Negen op een rij, nu moet Lyra-Lierse ook in Overijse voluit voor de winst gaan, want een perfect rapport is 10 op 10, zo werd ons op de lagere school geleerd. Deze ploeg staat er, zoveel is duidelijk. We zien veel vastigheid, met stilaan vertrouwde looplijnen en ingespeelde patronen, er is altijd een plan B. De driemansdefensie paart ervaring en kracht aan loopvermogen. Een uitgebalanceerde driehoek en twee loopgrage wingers geven vorm aan het middenveld.  Vooraan is er het koningskoppel.  Tel daar dan nog een sterke bank bij, met schoon volk dat nu zelfs de wedstrijdkern niet haalt. Om maar te zeggen, het is dit seizoen ooit anders geweest, op alle vlakken.

Ondertussen lopen de twee supportersbussen voor de verplaatsing naar Overijse aardig vol. Bent u er ook bij in het Begijnhofstadion?

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts (C), Volant, Teunen, Augustijns, Schils, Muyldermans, Van Goylen, Vets (’80 Reijniers), Adesanya (89′ Deckers), Peffer (85′ Kwateng)

SC City Pirates: Muyllaert, Yassir El Mokadem, Cloetens, Van Hove (71′ De Langhe), Waya-Waya (76′ Mohamed), Sakande, Meukens, Kromah, Wilms, Doncos, Sirajédinne El Mokadem

Doelpunten: 12′ Schils 1-0, 19′ Siraaj El Mokadem 1-1, 49′ Muyldermans 2-1

Geel: 25′ Waya-Waya, 40′ Cloetens, 44′ Kromah, 62′ Delalieux, 75′ Augustijns, ’89 Verbiest