Wedstrijdverslag | 29 november 2022

Vertimmerd Lyra-Lierse net niet scherp genoeg om punten te pakken

Lyra-Lierse moest zaterdagavond vanuit Tongeren zonder punten naar Lier terugkeren. Aan de uitsupporters heeft het zeker niet gelegen. Ze lieten de ganse wedstrijd van zich horen. Ook aan inzet van onze jongens was er geen gebrek, op dat vlak viel niemand iets te verwijten. En zeker, dit Tongeren is een prima elftal, solide achteraan, maturiteit op het middenveld en kracht, gestalte, snelheid en scorend vermogen vooraan. Een complete ploeg die mee gaat strijden voor een eindrondeplaats. En toch zat er bij momenten meer in voor onze Pallieters.

Puzzelen geblazen

De talrijke afwezigheden zijn zeker een verzachtende omstandigheid. Op de linksachter positie waren De Wilde, Balbi en Smits onbeschikbaar, en ook sterkhouder Weuts was geblesseerd. Schaessens werd was geelgeschorst en eveneens afwezig. Reken daar nog de langdurig afwezigen Van Achteren, Julien en de gekweste belofte Van den Schoor bij en je begrijpt meteen dat 8 afwezigen opvangen geen sinecure is. Veel puzzelwerk bijgevolg voor coach De Roover. Hij trok rustbrenger Vets een rij achteruit en zette de jonge Hendrickx links in een driemansverdediging, met de sterke Volant als derde man. Op de bank zaten naast de uit blessure terugkerende Jason Adesanya, Jorne Simons en de belofte Bent Reijniers.

Eerste helft in evenwicht

Dit vertimmerde elftal deed het in de eerste helft zeker niet onaardig. Het eerste doelgevaar kwam van Schils, zijn afstandsschot ging naast. Beide ploegen hielden elkaar netjes in evenwicht en gevaarlijke fases waren schaars. Op een kopbal na een vrijschop had Sterkens al zijn keeperskunnen nodig om de bal nog tegen de lat te boksen. De laatste 10 minuten van de eerste helft vielen de doelkansen plots als rijpe appels uit de lucht. Peffer schilderde de bal vanop rechts op de kruin van de inlopende Kil. Hij kopte naast. Seppe zou overigens opnieuw een sterke wedstrijd spelen. Lyra-Lierse trok nu even de offensieve kaart. Na een mooie passeerbeweging stoomde Van Goylen door op links, maar zijn strakke voorzet vond geen ploegmaat. Dan was het moment gekomen voor de grote en sterke spits Elvis Mehanovic om zich te tonen. Hij draaide zich vrij en schoot meteen, gelukkig ging de bal nog via een Liers been in hoekschop. Een laag getrapte hoekschop van Kil vond Nys, zijn poging stierf in het bos van thuisspelers. Vlak voor rusten nam de vaardige Stassen de bal goed aan en schoot net naast. Met die 0-0 mochten we al bij al best tevreden zijn.

Lierse kansjes

De tweede helft begon geanimeerder dan de eerste. Een Limburgs schot aan de rand van de grote rechthoek ging maar net naast. Lyra-Lierse reageerde met een kopbal van Kil op hoekschop van Peffer. De bal ging naast het doelvlak. Lyra-Lierse begon nu aan te dringen en rook een doelpunt. Peffer draaide zich naar binnen, zijn schot stuitte op ploegmakker Struyf. Dé kans op de 0-1 was voor Vets, die een hoekschop van Kil leek binnen te koppen. Met een knappe reflex hield de prima doelman Vandecaetsbeek zijn netten schoon. De roodhemden bleven drukken. Schils trapte hard naar doel, de rebound kwam tot bij Lambreghts die een scherpe voorzet tussen keeper en verdediging verstuurde. Niemand was gevolgd.

Elvis leeft!

Wie de einduitslag niet zou kennen, zou bij het lezen van dit verslag een Liers doelpunt verwachten. Maar kijk, voetbal blijft voetbal. Op het uur liet Elvis Mehanovic zien waarom hij de topschutter van de reeks is. Ongelukkig wegwerken van Vets zette de Tongerse topschutter op weg naar doel. Hij toonde zich sterk in het duel en joeg de bal staalhard tegen de touwen. I’m proud to present you Elvis, joelde de thuisomroeper van plezier.

Dit bleek het keerpunt in de wedstrijd te zijn. Nadat Cilt een bal gevaarlijk naar de verste hoek draaide, probeerden de Lierenaars in het slotkwartier nog de bakens te verzetten. Bij een hoekschop trapte Schils tegen de hand van een thuisspeler, maar scheidsrechter Wahhabi zag er geen strafschop in. Nys stealde de bal en gaf mee aan Peffer. Het schot van Jordi draaide voorlangs. Op een hoekschop van Kil kopte Nys in de handen van Vandecaetsbeek. Vijf minuten voor het einde gaf Vanderhoven de genadeslag aan de moedige Lierenaars, na opnieuw slecht wegwerken op een cornersituatie.

Zo dreigt Lyra-Lierse een tijdje in de grauwe middenmoot te moeten verblijven. Hopelijk kunnen enkele spelers terug aansluiten en kan Lyra-Lierse zaterdag tegen Lebbeke de supporters de drie punten schenken.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Volant, Vets, Hendrickx, Lambreghts, Schils, Van Goylen, Nys, Kil, Struyf (69′ Adesanya), Peffer

KSKS Tongeren: Vandecaetsbeek, Dupain, Quintiens, Vanderhoven, Voorjans, Mehanovic (89′ Buekers), Geurts, Cilt, Kuchinska, Stassen, Spailier

Doelpunten: 61′ Mehanovic 1-0, 85′ Vanderhoven 2-0

Geel: 11′ Dupain, Kil 44′, Mehanovic 61′, 74′ Heremans (KLL), 82′ Verjans (KSK Tongeren), ’89 Dupain