Wedstrijdverslag | 30 oktober 2022

Voor het tweede jaar op rij geen puntenwinst in Londerzeel

Zonder punten, maar niet in zak en as keerde uw verslaggever huiswaarts. Om twee redenen: ten eerste maakten de vele meegereisde fans er weer een Lyra-Lierse sfeertje van. Dat doet het clubhart veel plezier. Maar ook en vooral: gisteren zagen we met Jiri Struyf iemand die ons als supporter en voetballiefhebber in vervoering brengt. Balaanname, supersonisch snel en een actie, deze jongen heeft het allemaal. Zeker, er is nog wat slijpwerk aan deze diamant, maar de groeimarge is er. Jiri past binnen de ambitie van Lyra-Lierse om op het hoogste niveau van het amateurvoetbal te spelen.

Dat is toekomstmuziek, de realiteit van gisteren was simpel: een scherp Londerzeel voerde het gameplan van coach Stijn Geys perfect uit en maakte het Lyra-Lierse zo moeilijk om het niveau van tegen Berchem te behalen.

Het eerste gevaar kwam nochtans van onze Lierenaars, toen Nys zijn kans ging. Zijn schot was te centraal om doelman Stefan Roef te verontrusten. Londerzeel speelde compact, klaar om vanuit het blok om te schakelen, rekenend op zijn snelle aanvallers. Bij een dergelijke snelle tegenaanval schoot een thuisaanvaller niet zo ver naast. Meteen een eerste verwittiging, dit zou geen wandeling in het park worden.

Dat was het al helemaal niet op het kwartier, toen Van der Veken hoog opveerde bij een perfect getrapte corner en de bal met een stuit in de verste hoek kopte. Zo simpel kan voetbal soms zijn.

Tot het half uur hielden beide ploegen mekaar in evenwicht. Bij een botsing tussen Sterkens en een thuisspeler hielden de fans even de adem in, maar gelukkig kon Mats verder spelen. Daarna de eerste grote kans voor Lyra-Lierse. Schaessens bracht de bal voor, Vets kopte goed, maar een sterke Roef bracht redding. De Lierse druk verhoogde. Peffer sneed naar binnen en schoot over. Dit hebben we Jordy al beter zien doen. Het laatste gevaar voor de pauze kwam van Schils, met een knap afstandsschot. De bal zeilde maar nipt over.

Onze Pallieters zullen vast met heel veel goede moed aan de tweede helft zijn begonnen, maar kregen na een minuut al een koude douche over hun schapenkop. Maar ook hier weer toegegeven: de bal werd erg knap vanop de doellijn voorgebracht naar de tweede paal, waar Siebens maar binnen te knikken had. Hoewel Londerzeel net als Berchem maar 8 punten had, hebben de Vlaams-Brabanders veel meer kwaliteit in huis dan de Antwerpenaren, die een heel moeilijk seizoen tegemoet gaan.

Onze Lierenaars leken van slag en de score had zelfs nog kunnen oplopen toen een kopbal bij nog maar eens een corner leek binnen te gaan. Sterkens werkte de bal nog weg met een knappe beenveeg.

In het laatste half uur zakte de thuisploeg volledig in, het was aan de withemden om de code te vinden die de muur zou slechten. Al combinerend lukte het heel moeilijk, altijd zat er wel een been in de weg. Met voorzetten dan maar. Schaessens bracht voor, Vets klom hoog, maar kon net geen richting geven en knikte over. De aansluitingstreffer was hier heel dichtbij!

Die kwam er wel, met een penseelstreek van Struyf, de beste man op het veld. Met nog 20 minuten op de klok steeg de hoop bij de supporters. Zou er toch puntengewin inzitten? Er kwamen nog mogelijkheden. De eerste toen Schaessens goed met het hoofd meenam en vanop de lijn scherp voortrok. Aan de eerste paal had altijd iemand moeten staan om binnen te tikken, maar niemand was gevolgd. De laatste kans was voor de infiltrerende Lambreghts, maar Roef stond pal.

Geen derde overwinning op een rij, daarvoor haalde Lyra-Lierse niet het vereiste niveau. Met de komst van Lille kan Lyra-Lierse de draad heropnemen. Op een zaterdagavond, dames en heren, komt dat zien!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Lambreghts, De Wilde, Vets, Schils, Nys (65′ Van Goylen), Schaessens, Struyf (88′ Balbi), Peffer

K. Londerzeel SK: Roef, Daeseleire, Van der Veken, Meseure, Pieyns, Laureys, Yildiz (90′ Van Der Jeught), De Kegel, Siebens (76′ Manuel), Van den Bogaert, Dellevoet

Doelpunten: 15′ Van der Veken 1-0, 46′ Siebens 2-0, 71′ Struyf 2-1

Geel: 41′ Meseure, 90′ Dellevoet