Wedstrijdverslag | 10 februari 2023

Uitstekend voetbal en kansen zonder puntenwinst

Ik zou hier een vat vol voetbalclichés kunnen aanboren, maar laat ik het op deze houden: het beste paard kreeg de haver niet. Wat Lyra-Lierse gisteren (vooral tijdens het eerste half uur, maar ook daarna) op de mat legde, was van het beste dat in deze reeks te zien is. De vlotte combinaties volgden elkaar aan een hoog tempo op, met kansen tot gevolg. De dekselse doelman Cascio schudde echter de ene na de andere redding uit zijn mouw. Bilzen voetbalde wel mee, maar kon nauwelijks een kansje versieren. Om dan in het slot van de wedstrijd via een gelukje nog de drie punten mee te nemen. Hoe omschreven we dat gevoel vorige week alweer? Juist, ja, zuur.

En toch. Veel supporters gingen na de wedstrijd niet met lood in de schoenen naar huis. Want ze hadden een uitstekende wedstrijd van Lyra-Lierse gezien, met een spelersgroep die grinta aan mooi voetbal koppelde in een aangename en sportieve wedstrijd.

Voetbal om van te snoepen

Al in de eerste minuut een ‘fourtyfive pass’ van Struyf naar Nys, hier zat meer in. Schils legde aan vanop 25 meter, Cascio kon in extremis vanonder de lat tippen. Ook Weuts ging zijn kans en schoot een metertje naast. Anderlecht coach Brian Riemer moet de beelden maar eens opvragen, want het was het festival van de afstandsschoten. Een verre schicht van Paulus, Sterkens klemvast. Die zekerheid zou hij de rest van de wedstrijd uitstralen. Want even later klemde hij een schot van dichtbij, een fase die daarna als buitenspel werd beoordeeld. Waar blijft die goal, klonk het op de tribunes? Schaessens had dat gehoord, want zijn schot ging naar de korte hoek en leek binnen te gaan. Daar was Cascio om de bal weg te ranselen. Een voorsprong zou nochtans oververdiend zijn geweest.

Allemachtig, zevenentachtig

De tweede helft verliep evenwichtiger, maar de kansen bleven voor de Lierenaars. Nys diep, aflegger Kil, zijn schot ging over. Na een ronduit schitterende aanval kwam de bal bij Schils, die aanlegde. Een groot deel van de tribune veerde al recht, maar Cascio de kat kon de bal nog net weren. Schils bleef bedrijvig. Hij zette zich goed door op rechts en vond Struyf. Jiri trapte goed naar doel, maar Cascio haalde de bal nog vanonder zijn doellat. Een doelman die in staat van genade aan het keepen is, dan weet je dat het moeilijk wordt, om een groot voetbalfilosoof te citeren. De Lierse hazewind werd weer diep gestuurd en had een heel mooi terugleggertje in gedachten, maar verslikte zich in de uitvoering. Zelf sjotten!, klonk het in koor. Onze dappere Pallieters bleven aandringen. Nys vond het zijnet. Dan toch een keertje Sterkens aan het werk, toen hij een schot rand grote rechthoek nog weg bokste. De thuissupporters leken zich al min of meer te verzoenen met een gelijkspel, toen Bilzen een vrije schop aan de zijlijn kreeg. Deze werd ongelukkig door Schils met het hoofd verlengd en het was voor Lathouwers een koud kunstje om van vlakbij in doel te verlengen. Net als de vorige wedstrijd tegen Jong KV viel het doelpunt in de 87ste minuut.

Zou het dubbeltje zaterdag op Lebbeke nog eens naar onze kant rollen?

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Lambreghts (C), Van Goylen, Vets, Schils, Schaessens, Kil (86′ Adesanya), Nys, Struyf (78′ De Wilde)

Belisia Bilzen: Cascio, Vandacaetsbeek, Paulus (C), La Mantia (78′ Quadflieg), Nelissen, Alaerts, Allegria (86′ Cauwenbergh), Wijnen, Lathouwers, Wagemans, Martin Suarez (64′ Bambi N’Zanga)

Doelpunten: 87′ Lathouwers 0-1

Geel: 86′ De Wilde