Wedstrijdverslag | 11 september 2022

Tumultueuze wedstrijd eindigt onbeslist

Veel volk in het Park van Diegem en daar had de jeugdvoorstelling van Diegem Sport alles mee te maken. Aanwinst Schils was nog niet speelklaar en daarom startte dezelfde elf als tegen Hades, onder het toeziend oog van spion en Cappellen-coach Tom Schipper.

Goed voetbal tot het halfuur

En net als vorige week had Lyra-Lierse in het eerste half uur het betere van het spel. De bal ging goed rond, met Schaessens, al sinds de eindronde de beste Lierenaar, als doorgeefluik. Al vroeg stuurde hij Nys in het straatje. Deze claimde een strafschop, maar kreeg geel wegens een vermeende schwalbe in de plaats. Schaessens bleef in het openingskwartier met doorsteekpasjes strooien. In een tijd zette hij Peffer op weg. Mannetje omspelen en dan kalm naast doelman Michiels schuiven, zo doet een klassespits dat.

De Lierenaars gingen door op hun elan. De alomtegenwoordige Schaessens nam een afvallende bal in de vlucht op de slof, het schot belandde via de vuisten van Michiels voor de voeten van Weuts. Die knalde in een tijd hoog over. Niet veel later ging het weer lekker op de rechterflank, waar de oprukkende Lambreghts de bal tot bij Peffer bracht, die er geen vervolg aan kon breien. Het Lierse offensief eindigde met een hachelijke fase voor de kooi van Michiels. Via Weuts caramboleerde het leer over.

Het spelbeeld kantelt

U leest het, Lyra-Lierse domineerde de wedstrijd, niets aan de hand. De fysionomie van de wedstrijd veranderde echter net voor het half uur. Sterkens verkeek zich op een lange bal en Mauën kon de bal over Mats binnen knikken. De gelijkmaker gaf de groenwitten moed, bij de Pallieters sloop twijfel in het hoofd en men vergat te voetballen. Scheidsrechter Eeckhout deed ook zijn duit in het zakje door overtredingen langs beide kanten over het hoofd te zien of inconsequent te bestraffen.

Mats herstelde zijn slippertje door gepast tussen te komen bij een gevaarlijke counter. Bij een hoekschop maakte Volant zijn familienaam waar door de bal nog met een katachtige sprong te ontzetten, zo een gewisse tweede doelpunt voorkomend. Een fijnbesnaarde voetballer is Maxim niet, een robuuste verdediger wel. Het laatste kwartier van de eerste helft bleef Diegem de gevaarlijkste ploeg. Sterkens had nog een geweldige reflex in huis bij een poging van dichtbij, maar er was al voor buitenspel gevlagd.

De tweede helft verliep evenwichtig, met een wilskrachtig Diegem dat streed voor elke meter en Lyra-Lierse dat probeerde openingen te creëren, maar daarvoor zijn beste niveau niet vond. Adesanya zette zich door in de kleine rechthoek, zijn schot werd geblokt. Diegem kwam daarna enkele keren gevaarlijk opzetten, ondersteund door het jeugdige thuispubliek. Zo kon na een scherpe aanval over rechts een gevaarlijke voorzet ternauwernood ontzet worden.

Tweede doelpunt hangt in de lucht

Rond het uur kreeg Lyra-Lierse in de omschakeling dé kans op een tweede treffer. Een heerlijke combinatie via Vets en Schaessens bracht Kil in scoringspositie, maar Michiels kon diens schot met een beenreflex weren. Even later was ook Adesanya er dichtbij. Diep gestuurd na een lange bal van Schaessens kwam hij oog in oog met Michiels, die zijn poging nog kon weren. Daarna was het de beurt aan Peffer, die zijn kans ging na het betere kap- en draaiwerk. Zijn schot ging naast.

Dan golfden de aanvallen weer naar de Lierse kant. Eerst was er een heel attente Vets nodig om een scherpe voorzet voor een aanstormende aanvaller weg te sliden. Daarna hadden onze roodhemden mazzel toen een afstandsschot de buitenkant van de paal likte. De meeste toeschouwers konden zich wel met een gelijkspel verzoenen, maar de aap kwam nog uit de mouw in de allerlaatste minuut.

Zeldzame misser van Jordy

De goed ingevallen Van Goylen lokte een penaltyfout uit en Peffer kreeg meteen dé kans om de wedstrijd te beslissen. Jammer genoeg had doelman Michiels de juiste kant gekozen en was Jordy’s penalty niet zoals gewoonlijk in de hoek getrapt. De thuissupporters barstten in juichen uit, bij de Pallieters gingen de kopjes naar beneden bij het laatste fluitsignaal meteen daarna. Een opstootje tussen de spelers van beide ploegen hoort dan bij een wedstrijd als deze. Gelukkig bedaarden de gemoederen even snel als ze verhit waren.

Bij een ploeg die niet haar beste niveau haalt, valt het leer soms niet aan de goede kant. Het is nu zaak om de hoofden leeg te maken en aan te knopen met het voetbal dat Lyra-Lierse kan en moet brengen. Misschien gaat dat wel beter tegen Cappellen, dat in een goede flow zit.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Lambregths, De Wilde, Vets, Schaessens, Kil (77′ Van Goylen), Nys (46′ Struyf), Peffer, Adesanya

K. Diegem Sport: Michiels, Van Lautem, Bautmans, De Bouw, De Koker, Egerickx (62′ Barkellil), Deflem (Gody), Denayer, Mauën (88′ Cojocaru), Struys, Labiad

Doelpunten: 10′ Peffer 0-1, 29′ Mauën 1-1

Gele kaarten: 7′ Nys, 26′ Egerickx, 55′ Kil, 66′ Deflem, 72′ Gody, 76′ De Koker, 77′ De Wilde, 82′ Peffer, 90′ Cojocaru