Wedstrijdverslag | 14 maart 2022

Trefzeker spitsenduo en goede organisatie zorgen voor de overwinning

De wedstrijd in het stemmige park van Diegem begon met een – door iedereen gerespecteerde – minuut stilte voor de op 91-jarige leeftijd overleden pastoor van Diegem. Toen de ingetogen minuut startte, sloegen de klokken van de Diegemse Sint-Catharina en Sint-Corneliuskerk drie uur. Van een perfecte timing gesproken.

De klokken blijven luiden

De klokken gingen ook meteen op het veld aan het luiden, en wel op de Diegemse speelhelft. Weuts verstuurde een knappe lange bal naar Adesanya, maar doelman Michiels kon het vluchtschot van Jason nog weren. Bij de daaropvolgende corner was het wel van dat. De goed getrapte corner van Peffer vond het hoofd van zijn maatje Adesanya, via het been van een verdediger die op de lijn stond, ging de bal binnen.

De gastheren wisten niet welke bressen eerst te dichten. Michiels had veel moeite met een harde zwieper van Peffer. Nog voor het kwartier werd de Lierse aanvalsdrift een tweede keer beloond. Van Goylen vond Peffer met een heerlijke crossbal, Jordy draaide vanop rechts naar binnen, gleed in zijn gekende stijl langs zijn tegenstrever en knalde dan in de kortste hoek binnen. Nummer 21, and counting.

Diegemse druk leidt tot aansluitingstreffer

Na 20 minuten kantelde het spelbeeld lichtjes in het voordeel van de thuisploeg. Sterkens tipte heel alert een verre gedragen bal vanonder zijn lat, maar ruim tien minuten later lukte Diegem de aansluitingstreffer. De talentrijke Deflem zette zich door vanop links en trapte hard naar de verste hoek. De bal leek binnen te gaan, maar met een karpersprong kon Sterkens de bal nog uit de hoek halen. In de herneming stond Egerickx op de juiste plaats om af te werken.

In de laatste minuut van de eerste helft maakte doelman Michiels een knap schot van Kil onschadelijk, nadat die met een knappe deviatie was bediend door Adesanya.

Lyra-Lierse vergeet de kloof uit te diepen

De tweede helft begon zoals de eerste, met Lyra-Lierse dat kansen creëerde. Van Goylen stuurde enig mooi Peffer het straatje in, het schot van Jordy ging via Michiels in hoekschop. Nys zette zich door op rechts en vond Adesanya, zijn poging ging via een carambole in corner. De hoekschop kwam tot bij Weuts, zijn kopbal was te centraal. Het Lierse cornerfestival bleef aanhouden. Peffer probeerde het nog eens rechtstreeks zoals op Tongeren, aan de tweede paal was Michiels bij de pinken. Ook Weuts ging weer zijn kans, maar zijn kopbal ging over.

Coach De Roover diende zijn ploeg nog te herschikken na het uitvallen van sterkhouder Gianni van den Buijs. Julien – die op de rechtsachter positie depanneert bij de afwezigheid van Lambreghts – schoof naar de meer vertrouwde positie van centrale verdediger, Nys zakte een rijtje op rechts, en deed dat goed.

Mature Pallieters houden stand

De thuisploeg ging in het laatste kwartier meer drukken. Dat leidde wel tot enkele gevaarlijke fases, maar niet tot uitgespeelde kansen. Een volwassen spelend Lyra-Lierse trok zo de zege over de streep en blijft op een solide tweede plaats kamperen. Zo is er toch nog een ploeg die druk zet op het tot nu soevereine Hoogstraten. It ain’t over ’till the fat lady sings!

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Weuts – Van den Buijs (56′ Schaessens) – Balbi – Vets – Nys – Kil – Van Goylen (73′ Smits) – Adesanya – Peffer (81′ Struyf)

K. Diegem Sport: Michiels – Bautmans – De Koker – Egerickx – Deflem – Denayer – Mertens – Frix (68′ Mpanzu) – Mauën (Van Lautem) – Cojocaru (65′ Honshoven) – Roisin

Doelpunten: 5′ Adesanya 0 – 1, 14′ Peffer 0 – 2, 35′ Egerickx 1 – 2

Gele kaarten: 41′ Egerickx, 71′ Nys, 83′ Deflem