Wedstrijdverslag | 9 mei 2022

Treffers van koningskoppel brengen Lyra-Lierse ronde verder

Vooral Lyra-Lierse fans in de wel erg bescheiden accommodatie van KVV Zelzate. De thuisfans waren veel minder op het appel. Een teken dat er voor de Oost-Vlamingen geen grote belangen op het spel stonden, buiten de sportieve eer.

Een verwittigd elftal is er twee waard

Toch was de thuisploeg niet van plan om Lyra-Lierse een vrijgeleide naar de volgende ronde te geven. Dat bleek al in de eerste 5 minuten. Antwi-Manu zwiepte de bal vanop links voor doel, waar de vrijstaande Broeckaert maar binnen te knikken had. Gelukkig ging zijn kopbal net naast. Dit was een serieuze verwittiging! Meteen ook de enige echt grote kans langs de kant van de thuisploeg.

Zonder het gaspedaal echt in te drukken, had Lyra-Lierse licht veldoverwicht. Dat leverde enkele halve kansjes af. Peffer trapte uit de draai naast, een strak schot van Schaessens belandde in de handen van Trouvé. Na een balverovering door Kil kon Peffer zich in de 16 meter murwen en op doel trappen. Trouvé kon het gevaar weren.

Verdiende voorsprong

Zelzate was nog een keertje gevaarlijk met een voorzetschot, maar meteen nam Lyra-Lierse weer over. En hoe! Een fel opzittende Balbi kon Peffer bereiken. Jordy schilderde het leer op het hoofd van zijn maatje Adesanya, die met een rake kopbal de score opende.

De Pallieters gingen nog voor de rust voor de dubbele voorsprong. Schaessens zette een knappe combinatie op, waarna Adesanya de bal strak voorzette. Aan de tweede paal kon Struyf de bal net niet lekker beroeren. Het laatste gevaar voor de pauze kwam van Adesanya, die na een hoekschop het doel van Trouvé met het hoofd viseerde. Trouvé tipte nog over.

De toeschouwers hadden een aangename eerste helft gezien, maar ook de tweede helft had heel wat in petto. Het begon al met een scherpe getrapte vrijschop van Schaessens die door de ingekomen doelman Van Rie nog uit de hoek werd gehaald. Jiri Struyf liep de linkerflank nog eens aan flarden. Zijn voorzet werd nog in extremis ontzet. Even later claimde de thuisploeg een strafschop, maar scheidsrechter Verbeke ging er niet op in.

Lat, paal, paal, Peffer, Peffer

Lyra-Lierse bleef de meest offensieve ploeg. van den Buijs stuurde met een van zijn telegeleide lange ballen Peffer op weg naar het doel. Van Rie kwam uit, Jordy probeerde hem te lobben en de thuisgoalie kreeg het leer tegen de hand buiten zijn eigen zestien. Rood was het logische gevolg. Veldspeler Floris Criel kwam in voor woelwater Antwi-Manu en nam plaats in doel. Hij zag de vrijschop van Weuts op de lat belanden, maar kon zich een paar minuten later al onderscheiden op een laag schot van Struyf.

Lyra-Lierse bleef voor het geruststellende tweede doelpunt gaan. Eerst probeerde Peffer het, maar hij trof de paal. In dezelfde fase kwam de bal bij Struyf, wiens trap … op de andere paal belandde. Waarom eens niet voor paal binnen gaan, dacht Peffer, knap weggestuurd door Kil. Vanuit een schuine hoek trapte hij enig mooi via de verste paal in doel. Het toetje van de wedstrijd kwam er in de laatste minuut, toen een voorzet van de debuterende Hendrickx op de knikker van Peffer belandde. Die laat zoiets niet leggen en de 0-3 eindstand stond op het bord.

Opdracht volbracht, volgend weekend wacht met Olsa Brakel opnieuw een Oost-Vlaamse tegenstander. Spelers en supporters zijn er klaar voor.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Lambreghts, van den Buijs, Weuts, Balbi, Vets, Schaessens (76′ Smits), Kil (84′ De Wilde), Struyf (76′ Van Goylen), Adesanya, Peffer

KVV Zelzate: Trouvé (46′ Van Rie),  Grootaert, Lanckman, Van Buyten, Flamant (46′ Franki), Van Cauwenberg, De Kerf (Boete), Vandenhende, Van Wesemael, Broeckaert, Antwi (65′ Criel)

Doelpunten: 38′ Adesanya (0-1), 79′ en 90′ Peffer (0-2 en 0-3)

Geel: 51′ Broeckaert