Wedstrijdverslag | 11 december 2023

Sterk geheel neemt een goed punt mee naar Lier

U kent vast het programma televisieprogramma ‘Wat als?’ nog, waarin een fictieve realiteit wordt uitgediept. Hypothetisch uiteraard. Laat ons even veronderstellen dat Belisia Bilzen versus Lyra-Lierse een bokswedstrijd was. Dan zouden onze Pallieters op punten hebben gewonnen en zou de jury goedkeurend hebben toegekeken hoe doelman Cascio in het strafschopgebied Jason Adesanya een fikse oplawaai verkocht. Maar kijk, het spelletje heet nu eenmaal voetbal, Lyra-Lierse zag zich een penalty door de neus geboord en moest zich finaal tevreden stellen met een punt. Geen evidentie bij een elftal dat, op een gelijkspel na, alle voorgaande thuiswedstrijden had gewonnen.

Een mens zou daarom verwachten dat de Lierenaars afwachtend zouden beginnen, maar ze hadden in een kansarme eerste helft het betere van het spel. Het openingsdoelpunt viel uit de lucht. Sterkens duwde een schot van Lathouwers tegen de paal, de bal belandde voor Landuyt en die duwde de bal over de doellijn. Een bepaald ongelukkig tegendoelpunt!

Onze jongens waren niet van slag en bleven het offensief zoeken. Cascio torpedeerde Adesanya, de grillige scheidsrechter Schepers en zijn lijnrechters stonden erbij en keken ernaar. Dit had altijd een penalty moeten zijn.

Rond het half uur was de thuisploeg nog gevaarlijk, toen een schot afweek en naast het doel van Sterkens ging. Dan twee keer Lyra-Lierse met gevaar. Deckers met een infiltratie over links, hij bracht de bal achteruit naar Peffer, zijn schot was te centraal om Cascio te kunnen verontrusten. Even later bracht Kil het leer gemeten voor, Adesanya knikte voorlangs.

Lyra-Lierse trok de offensieve lijn door na de pauze. Peffer sneed naar binnen en viseerde de korte hoek, de sterke Cascio kon nog in hoekschop verwerken. Ook Sterkens toonde zich attent toen hij een harde knal kon klemmen.

Rond het uur leek de gelijkmaker dichtbij. Na een hoekschop van Deckers drukte Kil in de draai af, zijn poging ging naast. Enkele minuten later kon Seppe afleggen naar Peffer, die raak trof. Het scheidsrechterlijke trio had echter buitenspel van Kil gezien.

De snelle Kwateng kwam (goed) in en met nog een dik kwartier te gaan werd de Lierse druk alsmaar groter.  Hoekschop Deckers, Vets kopt in de handen van Cascio. Fort Belisia kraakte niet, tot een actie over rechts dankzij een sterk spelende Muyldermans voor de voeten van joker Van Den Bogaert (amper op het veld) belandde. Paco duwde van dichtbij binnen, de oververdiende gelijkmaker was een feit, net als de eindstand.

Dit was net zoals tegen Rupel Boom een prestatie om op te bouwen. Positief: de ploeg staat goed, werkt voor elkaar en toont een offensiever gelaat. Schils en Kil zijn vrijdag tegen Wezel Sport geelgeschorst, tijd voor nieuwe coach Tom Proost om zijn puzzeltalent aan te spreken.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts (C), Volant, Deckers, Muyldermans, Vets, Schils, Teunen, Kil (’73 Kwateng), Peffer, Adesanya (’80 Van Den Bogaert)

Belisia Bilzen: Cascio, Ernens (C) (’81 Zeekaf), Maus, Landuyt, Valcke, Van Diest, Nelissen, Lathouwers (’66 Quadflieg), Martin Suarez, Wilms, Etien

Doelpunten: ’19 Landuyt, ’83 Van Den Bogaert

Geel: ’11 Schils, ’41 Kil, ’53 Deckers, ’78 Etien