Wedstrijdverslag | 7 februari 2022

Sterk collectief neemt de drie punten mee naar Lier

‘Eendracht Aalst gaat strijdend onderuit tegen een uitgekookt Lyra-Lierse’, was te lezen op de sociale media kanalen van de thuisploeg. Bijna copy-paste van de titel van het wedstrijdverslag van de wedstrijd vorige week tegen Houtvenne. Met dit verschil dat er op de winst van Lyra-Lierse niets was af te dingen en dat er wel wat meer panache mee gemoeid was.

Een verplaatsing naar ‘den Iendracht’ heeft iets. Op de tribunes heerst een aparte, volkse sfeer, de Aalsterse knipoog is nooit ver weg. Niet dat het een en al luim was in het Pierre Cornelisstadion, daarvoor waren de belangen te groot. Door de aankondiging van leider Hoogstraten dat de club de licentie naar eerste nationale niet aanvraagt en de intentie van Lyra-Lierse daar wel voor te gaan, zou deze wedstrijd nog meer aan spankracht winnen. Om maar te zeggen, dit was een topwedstrijd tussen twee ploegen met gezonde sportieve ambitie.

Klasseflitsen zorgen voor dubbele voorsprong

De thuisploeg toonde de eerste tien minuten meer aanvalsdrift op het zware, moeilijk te bespelen terrein. Verder dan een scherpe, door Sterkens klemvast gepakte voorzet en een kopbal voorlangs, kwamen de zwartwitten niet. Dan waren de offensieve acties van de Lierenaars zoveel gevaarlijker. Schaessens kon zich net voor het kwartier op rechts doorzetten en zette laag voor. Adesanya leek te kunnen scoren, maar in extremis gleed een Aalsters been de bal in hoekschop. Even later werd een doelpunt van de thuisploeg terecht afgekeurd wegens buitenspel.

Waarna de bezoekers weer overnamen. Peffer stuurde een vrijschop vanop links naar de verste paal. Daar stond Weuts klaar om in de vlucht het leer overhoeks binnen te trappen. Wat een beauty, wees maar zeker dat hierop geoefend werd. Is er voor een voetballer iets zaliger dan meteen na een doelpunt naar de meegereisde fans spurten?

Eendracht leek van slag en Lyra-Lierse legde fraaie combinaties op de mat. Een scherpe actie over Adesanya en weer Schaessens bracht de bal aan de eerste paal tot bij Peffer. Hij miste op een haar. Bijna brak dat de Pallieters zuur op toen Cobos vrij mocht aanleggen ter hoogte van de penaltystip. Gelukkig stond zijn vizier te hoog afgesteld.

Het waren zelfs de scherpe roodhemden die op slag van rusten de voorsprong konden verdubbelen. Van Goylen gaf de bal mee aan Kil. Diens voorzet werd door Jaric met het hoofd in de verste hoek verlengd. Een doelpunt dat zijn sterke partij onderstreepte.

Moedig Aalst, scherp en matuur Lyra-Lierse

Na de herneming moest de thuisploeg komen, maar de moedige Oost-Vlamingen misten de punch om het sterke Lierse blok te ontwrichten. De feilloos keepende Sterkens diende enkel een knap schot van Cobos uit zijn doel te ranselen. Mats zou ook een keer gepast de bal uit de voeten van een Aalsterse spits halen.

In de Lierse tegenprikken zat zoveel meer venijn, de derde treffer was meer dan eens dichtbij. De sterk spelende Adesanya kopte een goed getrapte hoekschop van Schaessens net naast. Schaessens, weer hij, zag thuisdoelman Beerens uit zijn goal staan en legde aan vanop 40 meter. Beerens kon de bal nog net over tippen.

Schaessens isoleerde Peffer, zijn schot ging voorlangs. Diezelfde Peffer zette zich door op rechts, Kil nam zijn boogbal goed aan, maar schoot over. Adesanya trapte van in de kleine rechthoek, zijn knal spatte via de onderkant van de lat terug het veld in. Een doelpunt had Jason zeker verdiend!

Meer dan verdiend was ook de overwinning van Lyra-Lierse. Een zege die op het juiste moment kwam, na enkele verliespartijen. Deze volwassen groep lijkt weer klaar voor een sterke reeks. De eerstvolgende klip zijn de Piraten uit Merksem. Alle hens aan dek!

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Weuts – Julien – Lambreghts – Balbi – Vets – Schaessens (73′ Nys)  – Van Goylen (79′ De Wilde) – Kil (89′ Struyf) – Adesanya – Peffer

S.C. Eendracht Aalst: Beerens – Burssens – Fabris – Dekuyper – Cobos – De Vriendt (46′ Mbaye) – Ryckaert (85′ Razzi) – Geenens – Van Den Eynde – Verkerken – Panneel

Doelpunten: 19′ Weuts 0 – 1, 45′ Schaessens 0 – 2

Gele kaarten: 33′ Cobos, 49′ Balbi, 75′ Fabris, 84′ Kil