Wedstrijdverslag | 16 september 2018

Spelers en fans slepen samen een punt uit de brand

Strakke zenuwen

Het diner voor de wedstrijd was weer top, het fandorp lag er weer netjes bij en DJ Plop zorgde voor ambiance. Maar bij de spelersgroep en de technische staf stonden de zenuwen strak gespannen. De spelers waren er immers op gebrand om zich te revancheren voor de nederlaag tegen Tienen. Door de vele afwezigen dreigde dit geen sinecure te worden.

Grinta

In tegenstelling tot de wedstrijd tegen Tienen, werd nu de toss gewonnen, waardoor Lyra-Lierse in de tweede helft naar de kant van de kop kon spelen. Niet onbelangrijk, zoals u verderop kan lezen.

Meteen na het fluitsignaal was er grinta te zien. Er werd hoog druk gezet en de duels werden manhaftig aangegaan. Na tien minuten kon een strakke voorzet van Nijs maar nipt worden ontzet. Uit de corner die daarop volgde, trapte Balbi naar doel, maar de bezoekende doelman Vermeylen kon zijn schot pareren. Even later was het alle hens aan dek, na een mistasten in het middenveld. Gelukkig waren onze verdedigers bij de pinken.

Een hoge bal van Jacobs zorgde voor paniek en de afvallende bal belandde bij Flebus, die kon aanleggen, maar hij vond Vermeylen op zijn weg. Even later was het weer alarmcode rood in de bezoekende rangen, toen Jacobs een heerlijke verre bal verstuurde naar de mee opgerukte Wils, die de bal van dichtbij net niet met het hoofd kon beroeren. De heroptredende Wils speelde trouwens een prima partij als rustbrenger, in een driemansdefensie naast een sterke Cools en Cremers, met zijn lopend vermogen. Rond het half uur noteerden we nog een schot van Flebus.

Maar in het derde kwartier kwamen de bezoekers opzetten. In dezelfde fase moest een alweer uitstekende Maes twee keer met een beenreflex uitpakken om Lyra-Lierse van de achterstand te behoeden. Even later moest Maes weer attent zijn toen hij een schot redde, in de herneming werd gelukkig naast besloten.

Net niet

Net voor het rustsignaal zagen de toeschouwers de mooiste aanval van de wedstrijd: Nijs speelde marathonman Van den Abeele diep. Brent bediende Nijs met een strakke voorzet, maar Vermeylen had een prima reflex in huis. In de rebound kwam kapitein Balbi aangelopen om de bal aan de tweede paal binnen te schuiven, maar een verdediger belette dit met een ultieme sliding. Beiden botsten tegen de paal, waardoor Elio met de rust de strijd moest staken.

Opdoffer

Dat deden zijn ploegmaats allerminst, ook niet toen ze meteen na de herneming een opdoffer dienden te verwerken. Want in de omschakeling werd een bezoeker oog in oog met Maes gebracht en hij maakte geen kans op diens schot. Sint-Lenaarts stak nog een paar keer de neus aan het venster, maar onze dappere Lyra-Lierse mannen hielden de rangen gesloten, waardoor Sint-Lenaerts niet verder kwamen dan afstandsschoten. De goed ingekomen Mokadem bediende met een schuine voorzet breekijzer Daal, eveneens ingevallen. Dyron kon de bal echter niet goed beroeren.

Voortgestuwd door de kop

Lyra-Lierse zette nu meer en meer druk, voortgestuwd door de fanatieke spionkop. Daal maakte zich vrij en trapte laag naar doel. Iedereen op de tribune stond al recht, maar via de binnenkant ging hij terug het veld in. Onze jongens verdienden de gelijkmaker. En die kwam er ook. Dillien plukte een hoge bal uit de lucht en schoot in de draai. De verraste Vermylen zag de bal in de hoek verdwijnen. Het stadion ontplofte, in de kop was men het delirium nabij. De wedstrijd kon in de luttele resterende minuten alle kanten uit. Er was een opperbeste Maes nodig om een bezoekend schot uit de hoek te zweven. Een enthousiast Lyra-Lierse wou nog naar voor trekken om de overwinning in de brand te slepen, maar de scheidsrechter kende weinig extra time toe.
Meteen na het laatste fluitsignaal trokken de spelers naar het legioen om hen te bedanken voor hun fantastische steun. Ook op de staan-en zittribunes gingen de handen op elkaar.

Groeimarge

Een wilskrachtige en bij momenten zeer goed voetballend Lyra-Lierse haalde in extremis en oververdiend een punt tegen een goed Sint-Lenaarts, toch een kandidaat voor de top vijf. Lyra-Lierse heeft nu vier punten op negen. Gezien de kwaliteit van de laatste twee tegenstanders en de enorme blessurelast, stemt dit hoopvol. Want deze gretige en kwaltietsvolle groep heeft zeker nog een groeimarge. Door de blessures konden de automatismen onvoldoende worden ingeoefend en het was de eerste wedstrijden ook wennen aan het tempo, dat toch wel hoger ligt dan in eerste provinciale.

Derby tegen Ternesse

Binnen twee weken ontvangen we Ternesse Wommelgem voor een streekderby. Supporters, allemaal op post om onze jongens naar de eerste thuisoverwinning te roepen!