Wedstrijdverslag | 12 december 2022

Rollercoastermatch in Bilzen eindigt onbeslist

‘Matchwinnaar Sterkens redt 3 gemaakte doelpunten’, zat in de pijplijn als titel. Met nog vijf minuten te gaan tegen 10 tegenstrevers, dat moet je normaal over de streep trekken. Maar kijk, football being football eindigde deze gekke wedstrijd op een billijk gelijkspel.

Het predikaat gek slaat vooral op de tweede helft. Want in de eerste helft hielden beide ploegen elkaar in evenwicht. Nadat een eerste schotje van Belisia naast ging, was het de beurt aan Lyra-Lierse. Kil ontfutselde de bal en trok naar het doel om dan de verste hoek te viseren. Doelman Cascio kon redding brengen. De Pallieters bleven gevaarlijk in de omschakeling, maar werden twee keer afgevlagd voor buitenspel.

Op het kwartier kopte een Bilzenaar het leer na een hoekschop naar de hoek, waar de bal gewis zou binnengaan. Als een panter dook Sterkens nog, met succes, naar de bal. Het zou niet de enige wondersave van Mats zijn. Het bleef oppassen voor de prikken van Belisia. Een schot op de rand van het strafschopgebied naast en een vrijschop stierf in de handen van Sterkens. De laatste kans was voor rusten was voor Struyf, die bij een voorzet van Van Goylen zijn schot kraakte. Al bij al mocht Lyra-Lierse niet klagen met de blanco tussenstand.

De koffie van de thuisploeg bleek het meeste cafeïne te bevatten, want Belisia gaf meteen vol gas. Na een hoekschop kon een kopbal nog van de lijn worden geweerd, maar even later was het wel prijs. Na ongelukkig balverlies bij een inworp kon Martin Suarez de score openen. Nauwelijks 5 minuten later kon Belisia de voorsprong bijna verdubbelen toen een vrijschop met het hoofd werd verlengd, maar gelukkig werd het doelpunt wegens buitenspel niet gevalideerd.

Met nog een half uur te gaan trok Lyra-Lierse in het offensief. De bal kwam in de kluts voor de voeten van Adesanya, zijn schot ging naast. Schaessens stuurde Struyf diep met een fraaie lange bal. Jiri legde terug op Kil, maar diens schot ging over. Het bleef opletten voor de offensieve scherpte van het sterke Belisia. De technisch vaardige La Mantia sneed naar binnen en trapte net naast. Oef!

Het spel golfde weer naar de andere kant. Nys lokte een fout uit. Vanuit een scherpe hoek leek het logisch dat Schaessens de bal zou voorzwiepen. Tot eenieders verbazing verstuurde Jaric een telegeleid schot naar de korte hoek en (blijkbaar via Haenen?) ging het leer voorbij de verraste Cascio. Owngoal Haenen stond er op het wedstrijdblad, wij kennen het doelpunt toe aan Jaric.

Bilzen wou ook een vrijschopdoelpunt. En dat leek nog te lukken ook, ware het niet dat Sterke Mats de bal nog uit zijn doelvlak kon slaan. Tijd om zich te vervelen hadden de toeschouwers niet. Een thuisverdediger sloeg ongelukkig naar de bal en scheidsrechter Wahabbi wees resoluut naar de stip. Kil bleef rustig en legde de bal in de hoek weg. Wat een bizarre ommekeer!

Het zou nog een heet kwartier worden, dat stond in de sterren geschreven. Niet slim van Wijnen dat hij na geel voor mekkeren er driest invloog en hierdoor een tweede geel pakte. Lyra-Lierse stond zo met een man meer, maar dat was er niet aan te zien. Want Belisia ontwikkelde zowaar powerplay. In dezelfde fase had het twee reuzenkansen, maar evenveel keer pakte Sterkens uit met geweldige saves. ‘We got a white Stanley Menzo’, zongen de supporters. De Limburgse druk hield aan en na een scherpe actie kon Ernens van dichtbij de gelijkmaker netten. Zuur, maar niet onverdiend.

Toch kreeg Lyra-Lierse nog mogelijkheden om de punten mee naar Lier te nemen. Peffer zette zijn tegenstrever in de wind en trok vanop de doellijn achteruit. Cascio kon het schot van Schils nog redden met een beenveeg. In de laatste minuut waren de Lierenaars er nog dicht bij, maar de angel kon nog net uit de counter worden gehaald.

Al bij al is een punt uit bij Belisia, nummer drie in het klassement, geen slecht resultaat. Limburg boven trouwens in de top 4, met de 2 Hasseltse ploegen die de kroon spannen in deze sterke en evenwichtige reeks.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Lambreghts, Volant, Vets, Van Goylen, Schaessens, Schils, Nys (88′ Hendrickx), Kil, Struyf (80′ Peffer), Adesanya.

Belisia Bilzen SV: Cascio, Vandecaetsbeek, Paulus, Ernens, La Mantia, Nelissen, Wijnen, Lathouwers, Haenen, Wagemans, Martin Suarez

Doelpunten: 55′ Martin Suarez 1-0, 70′ Haenen (og) 1-1, 74′ Kil (p) 1-2, 84′ Ernens 2-2

Geel: 62′ Wagemans, 72′ Nys, 73′ Lathouwers, 75′ en 76′ Wijnen, 80′ Nys, 85′ Schils

Rood: Wijnen (2 x geel)