Wedstrijdverslag | 6 oktober 2021

Referentiewedstrijd tegen Eendracht Aalst levert Lyra-Lierse de ongedeelde leidersplaats op

Ultra-efficiëntie bracht Lyra-Lierse tot gisteren bovenaan in de rangschikking. Een ganse wedstrijd dominant voetbal brengen lukte echter vooralsnog niet.

De spelersgroep schreef gisterenavond een ander scenario. Lyra-Lierse speelde sterk in alle linies en had gedurende 90 minuten controle. Tel hier de gebruikelijke trefzekerheid bij en daar heb je de referentiematch die de spelersgroep ambieerde.

Het merendeel van de Aalsterse fans zag niet hoe hun gewezen trainer-icoon Jan Ceulemans de aftrap gaf. De bezoekende supportersbussen werden meer dan een half uur opgehouden door de politie en rijkelijk laat naar het stadion begeleid. Jammer! Nog meer te betreuren was het opstootje naast de lijnen, met 5 minuten oponthoud tot gevolg.

Binnen de lijnen trok de thuisploeg meteen het initiatief naar zich toe, met enkele halve kansjes tot gevolg, twee keer met Peffer als aangever. De poging van Van Goylen ging over, die van Adesanya miste de nodige kracht.

Gaan met die banaan!

Dan doe ik het zelf maar, dacht man in vorm Jordy Peffer. Jordy maakte voor zichzelf wat ruimte en sneed de bal zodanig aan dat hij in volle vaart plots naar binnen zwabberde. De onthutste Van Gerven stond erbij en zag het leer binnenvliegen. Zijn 50e doelpunt voor de Koninklijke Lyra-Lierse is er, net als vele voorgaande, ééntje om in te kaderen. Meteen ook een tip voor ‘De keek van de week’ van Filip Joos. ‘Een banaanbal, dames, heren en varianten, kan ook een binnenwaartse curve hebben.’

De Pallieters bleven de controle houden, maar rond het uur waren de bezoekers twee keer dicht bij de gelijkmaker. Het schot van de gevaarlijke Mbaye werd door de foutloos keepende Sterkens vanonder de lat gehaald, even later stond de dwarslat Mats bij toen weer Mbaye na een hoekschop met een krachtige kopbal het doelhout viseerde.

Het is de kracht van het dodelijke elftal dat Lyra-Lierse is om net op moeilijke momenten toe te slaan. Na een afleggertje van de sterk spelende Kil verdween de lage schuiver van de onvermijdelijke Peffer in de korte hoek.  De staat van genade waarin Jordy verkeert mag nog even blijven duren.

Geen Jordy zonder Jason

Lyra-Lierse bleef zijn spel opdringen in het tweede helft van de wedstrijd. De bedrijvige Van Goylen zag Peffer staan. Jordy zette zijn mannetje in de wind, maar Van Gerven pareerde knap. Maatje Adesanya was goed gevolgd en deponeerde de bal knap in de hoek.

Een paar minuten later herleidden de Ajuinen de achterstand opnieuw tot twee doelpunten, toen Mbaye tegenvoets Sterkens te grazen nam. Eendracht Aalst voerde de druk op, maar de Lierse defensie gaf geen krimp. Zowel ‘den Eendracht’ als Lyra-Lierse, in de persoon van Kil, kregen nog een scoringsmogelijkheid, maar de wedstrijd lag dan al in een definitieve plooi.

Voetbal op zijn mooist

De beide omvangrijke supporterskernen verbroederden na de wedstrijd met hun helden, zo gaat dat in een wedstrijd tussen traditieclubs. Hartverwarmende taferelen waarvan een ware voetballiefhebber niet genoeg kan krijgen. Meer van dat, graag!

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Lambreghts – Weuts – van den Buijs – De Wilde – Vets – Van Goylen (82’ Julien) – Nys (75’ Balbi) – Kil – Peffer (89’ Struyf) – Adesanya
Eendracht Aalst: Van Gerven (61’ Beerens) – Razzi (69’ Caignau) – De Coninck – Wantens – Fabris – Mbaye – Tresignie (Lufulu-Onia) – Ryckaert (20’ Burssens) – Belesi – Geenens – Verkerken

Doelpunten: ‘8 Peffer 1 – 0, 38’ Peffer 2 -0, 56’ Adesanya 3 – 0, 59’ Mbaye 3 – 1
Gele kaarten: 75’ Lambreghts, 78’ Verkerken, 84’ De Wilde, 84’ De Coninck