Wedstrijdverslag | 20 december 2022

Peffer beslist boeiende streekderby

Sloefkes, multistuds of lange noppen, dat was de evenwichtsoefening die de spelers moesten maken om overeind te blijven op het harde en gladde veld. Weliswaar een kunstgrasveld, waardoor deze wedstrijd wél kon doorgaan, in tegenstelling tot een aantal andere wedstrijden in het nationale voetbal. Coach Bart De Roover had nog andere besognes, door de onbeschikbaarheid van liefst zeven kernspelers. Om maar te zeggen dat de winterstop welgelegen komt. Toch was hij erin geslaagd om een volwaardig elftal op de mat te brengen. Op de bank namen met Reijniers, Hendrickx & De Meutter 3 jongeren van eigen kweek plaats.

The eye of the Peffer

Turnhout nam de beste start. Na balverlies op het middenveld kwam Emmen in schietpositie, zijn punter ging maar net naast. De thuisploeg reageerde met een één-twee tussen Van Goylen en Adesanya, ook diens schot zeilde naast het doel. Het spel ging goed over en weer. Struyf trok op de linkerflank op avontuur en legde af naar Kil. Seppe trapte binnen de palen, maar te centraal. Een scherpe Sterkens was nodig om een schot van in de grote rechthoek te neutraliseren. Ook Lyra-Lierse was gevaarlijk, met vaste patronen: hoekschop Schaessens, kopbal Kil, knappe redding van doelman Broeckx. Schils besloot een knappe infiltratie met een schot dat niet gekadreerd was. Net voor rusten leidde een mooie uitgesponnen aanval via Van Goylen met een gelukje tot bij Peffer, die klaar stond om binnen te schieten. Wie de topschutter van Lyra-Lierse een beetje kent, weet dat het een fase was waarbij Jordy niet zou missen. Je hebt zo van die spitsen.

Lyra-Lierse ging in de tweede helft op dit elan verder. Een slimme doorsteekpas van Struyf leidde weer een mooie aanval in. Het leer kwam voor de voeten van Peffer, maar Broeckx wist raad met diens poging. Niet veel later was het weer Peffer die er dicht bij was, maar een ultieme tackle kon een tweede doelpunt van “El Pistolero” verhinderen. De daaropvolgende hoekschop werd door Volant van dichtbij in de handen van Broeckx gekopt.

Turnhout vergeet af te werken

Turnhout nam over. Tourki rolde de linkerflank af en zette gemeten voor naar de tweede paal, waar de vrijstaande Verwerft nog voorlangs besloot. Hier kwamen onze Pallieters goed weg. De rechterflank was vruchtbare grond voor de Turnhoutse rushes. Emmen trok vanop de doellijn achteruit naar Tourki. Zijn schot scheerde de paal. Oef bis!

De Binken duwden Lyra-Lierse nu achteruit, de Lierenaars slaagden er te weinig in om er voetballend vanonder de druk te komen. Grote kansen konden de Kempenaren niet meer creëren. Het was wachten tot de laatste 10 minuten voor nieuw doelgevaar. Eerst bokste Broeckx een schot van alweer Peffer over zijn kooi. Ook Sterkens diende zich nog te onderscheiden op een vluchtschot van Versmissen.

De 1-0 bleef echter op het bord en de overwinning was een feit. Lyra-Lierse sluit het jaar af met 7 op 9, toch geen evidentie gezien de vele gekwetsten. Wat kunnen we hen anders toewensen dan een spoedig herstel?

Tot volgend jaar, te beginnen met de derby tegen Racing Mechelen.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Volant, Vets, Lambreghts (C), Van Goylen, Schils, Schaessens, Kil, Struyf, Peffer, Adesanya (68′ Reijniers)

KFC Turnhout: Broeckx, Van De Vyver (75′ Geenen), Verwerft, Wils, Coeckelbergs Louis, Hermans, Coeckelbergs Jef, Proost (C) (83′ Reva), Tourki, Emmen (83′ Versmissen), Jacobs (Coekelbergs Rico)

Doelpunten: 43′ Peffer 1-0

Gele kaarten: 66′ Verwerft, 75′ Kil