Wedstrijdverslag | 12 november 2023

Pallieters oogsten geen punten bij titelkandidaat Hasselt

“Het beste voetbal dat we tot hiertoe op Hasselt gezien hebben”, zei Sam Kerkhofs, die samen met babbelkous Rik Verheye Sporting Hasselt een nieuw elan heeft gegeven, aan de rust. Niet dat Lyra-Lierse de thuisploeg van de mat speelde, verre van, maar het voetbal dat onze jongens in de eerste helft brachten mocht gezien worden.

Een vrijschop die een meter naast zwabberde in de 3de minuut, dat was het enige gevaar dat de thuisploeg in de eerste helft kon creëren. Dé kans op een Lierse voorsprong kwam er even later. Volant stuurde met een van zijn gekende lange ballen de snelle Kwateng diep. Hij hield zijn tegenstrever goed af en kwam zo oog in oog met doelman Ghijsens. Iedereen hield zijn adem in, maar Charles schoof de bal naast. De rest van de eerste helft ging het spel gelijk op, met licht voordeel voor de Pallieters, die goed stonden opgesteld en mekaar vonden in het samenspel. Echt grote kansen vloeiden er niet uit voort. Rond het half uur dan toch twee halve kansjes: Kil besloot vanop de rand van de grote rechthoek in de armen van Ghijsens, Kwateng probeerde een boogballetje vanuit stand, opnieuw kon Ghijsels plukken.

“Vervanging bij Lyra-Lierse, het nummer  Seppe Kil verlaat het veld”, hoorden de toeschouwers de stadionspeaker zeggen. Iets wat de Lierse fans niet graag hoorden, want met of zonder Seppe scheelt een stevige slok op de borrel. Later zouden ook Kwateng en Smits nog gekwetst uitvallen. Waar de thuisploeg in de eerste helft onder haar niveau speelde, kwamen ze nu meer tot hun spel. Een voorzet vanop rechts leidde tot een goede schietkans, maar gelukkig kon Sterkens het centrale schot pakken. Lyra-Lierse moest meer en meer inzakken, als dit maar goed zou komen. En kijk, nadat goudhaantje en publiekslieveling ‘Kiki’ Vanrafelghem knap controleerde en nog veel mooier het openingsdoelpunt in de verste hoek borstelde, was de veer gebroken. Sterkens verijdelde met een geweldige reflex een poging van dichtbij. Even later zag hij een voorzetschot voorbij zijn kooi zoeven, maar toen Verburgh bij een hoekschop aan de eerste paal kon binnenkoppen, was Mats kansloos. In de laatste tien minuten ranselde hij nog een vrijschop die weer zwabberde vanonder de lat en dook hij gepast naar de hoek. Aan sterke Mats heeft het gisteren zeker niet gelegen. Ondertussen kwam Lyra-Lierse er niet meer aan te pas, het verschil met de eerste helft was groot.

Na de wedstrijd bouwden de thuisspelers een vet feestje met hun fans. Fijn om te zien dat het voetbal in Hasselt weer leeft! En Lyra-Lierse? Het goede van de eerste helft meenemen, hopen dat de gekwetsten er opnieuw bij zijn en knallen tegen Lebbeke. Met de steun van de fans, die nu meer dan ooit nodig zijn. Tot zaterdag!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Deckers, Smits (’61 Balbi), Vets (’85 Van Den Bogaert), Teunen, Schils, Kil (’46 Reijniers), Kwateng (’66 Adesanya), Peffer

Sporting Hasselt: Ghijsens, Rau, Braeken, Verburgh, Ofori, La Mantia (’61 Cuypers), Cvijetic, Orye, Vanrafelghem (’84 Vijgen), Dassen, Lenaerts

Doelpunten: 72′ Vanrafelghem 1-0, 80′ Verburgh 2-0

Geel: 19′ La Mantia, 22′ Kil, 68′ Schils, 90′ Cuypers