Wedstrijdverslag | 9 januari 2023

Pallieters laten derbyzege door de handen glippen

Het zal toch niet waar zijn! Dat gevoel hadden velen toen kapitein Lambreghts zijn tweede geel kreeg. Zijn eerste kaart 10 minuten daarvoor was een lachertje, heel licht gegeven wegens tijdrekken dat enkel door scheidsrechter Eeckhout zo werd gepercipieerd. Dan weet je dat je met de handrem op de duels in moet, zeker met een triggerhappy ref die de wedstrijd afsloot met 8 stuks. Dat wist ook de listige Racing aanvaller Carrez, die maar al te gretig neerging toen hij bij een balaanname op eigen helft na een contact in de rug neerging. Onmiddellijk stormden zijn ploegmaats richting ref Eeckhoudt, voor wie de druk wel erg groot werd om een tweede geel te trekken en dat na enige aarzeling ook deed. Toegegeven, vanop de zittribune zag het er stevig uit, steviger dan de fase naderhand bleek te zijn.

Sterke Lierse eerste helft

Tot dan had Lyra-Lierse de wedstrijd onder controle. De ganse eerste helft bracht het dominant voetbal. Het eerste kwartier was ongemeen sterk. Al in de 3de minuut bracht Schaessens bij een vrijschop voor, Volant knikte een metertje over. De na een scheurtje aan de nier heroptredende Weuts onderschepte en bediende Adesanya, die zich op kracht van zijn bewaker ontdeed en trapte. Doelman Smet bracht redding. De Pallieters bleven maar komen. Hoekschop Schaessens -weer hij- en Vets die op de lat kopt. Dat mocht het duo even later overdoen. Weer schilderde Jaric het leer op de juiste kruin, ditmaal buffelde Gianni hem binnen. Verdiend? Dik verdiend!

De eerste schuchtere poging van Racing kwam in de 17de minuut, met een kopbal die enkele meters naast ging. Even later deed Kurt Weuts dit over met een harde schuiver. Altijd opletten voor deze geboren afwerker, die bij Lyra op 16-jarige leeftijd debuteerde in derde nationale. Voor de rest van de eerste helft was het al Lyra-Lierse dat de klok sloeg, met kansjes voor Struyf, Adesanya en Schaessens. Tussendoor moest Sterkens nog alert reageren bij een schot dat afweek. Met een goed gevoel gingen de Pallieters de kleedkamer in.

Ook de tweede helft begon niet onaardig voor Lyra-Lierse. Na een vlotte combinatie met Van Goylen trapte Struyf in de vlucht over, even later krulde Peffer het leer niet zo ver voorbij de tweede paal. Iets na het uur ging hij met een leuke passeerbeweging voorbij zijn tegenstrever en creëerde zo een mooie schietpositie. Jammer genoeg was zijn schot te gekraakt.

Wedstrijdbeeld kantelt na rode kaart

Dat was zo ongeveer het laatste offensieve wapenfeit van de thuisploeg. Racing moest wel komen en Lyra-Lierse begon stilaan in te zakken. Een fenomeen dat we dit seizoen nog al hebben gezien. Waar is de leider op het veld die zijn troepen dan mee op sleeptouw neemt? Een eerste waarschuwing was een scherpe Mechelse voorzet die maar net in hoekschop werd ontzet. Na de rode kaart voor Lambrechts werd het helemaal linke soep. Adesanya werd opgeofferd, waardoor Peffer het in zijn eentje vooraan diende te klaren. Struyf werd naar de rechtsachterpositie geschoven, Speedy Gonzalez zou de middellijn niet meer overschrijden. Het wedstrijdbeeld kantelde definitief in het voordeel van de numeriek sterkere Mechelaars. Als dit maar goed zou komen…

Een vrijschop van Carrez ging aan de verste paal maar net naast. Racing bleef nu drukken, maar echt grote kansen kon het niet bij elkaar voetballen. Tussendoor konden Schils en Schaessens nog op hun eentje ontsnappen, maar het ontbrak aan steun van hun ploegmaats, die op de eigen helft bleven kamperen. Dit was vragen om problemen. In de 83ste minuut kwam Lyra-Lierse al goed weg toen een hoge bal op de hand van Koen Weuts belandde. Geen strafschop in de ogen van uw verslaggever, maar met deze scheidsrechter was het opletten geblazen.

De druk van Racing werd nu heel hoog. Niet verwonderlijk, want Lyra-Lierse leunde nu helemaal naar achter. Na een hoekschop trapte Kurt Weuts in de vlucht naar de korte hoek. Sterkens pakte uit met een knappe beenveeg en redde zo in hoekschop. Zou dit de redding zijn die ons de 3 punten zou bezorgen? Het antwoord kwam na de daaropvolgende hoekschop. De bal geraakte maar niet weg en uiteindelijk kon Knollenburg, randje buitenspel, met het hoofd afwerken. Daarna was het pompen of verzuipen voor de Lierenaars en weer een schot dat afweek had voor nog meer averij kunnen zorgen.

Lyra-Lierse maakte zo niet de eerste keer dit seizoen kennis met de harde wetten van het voetbal. Met een pint bij de hand debiteerden de  fans enkele voetbalwijsheden, zoals ‘wie bang is, krijgt slaag‘. Nochtans is deze kern kwalitatief genoeg om dat niet te zijn.

Volgende week wordt het weer puzzelen voor coach De Roover, nog een constante dit seizoen. De zieke Nys en de geschorste Kil worden gerecupereerd in het middenveld. Meer zorgen zijn er in het defensieve compartiment, waar de technische staf naast Balbi en de langer gekwetsten Vanachteren, Julien en Smits nu ook de geschorste Lambreghts en Weuts moet missen. Een goede reden om onze jongens extra vocale steun te geven volgende zaterdag op Sporting Hasselt.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts Koen, Volant, Lambreghts (C, 70′ uitsluiting), Van Goylen, Vets, Schils, Schaessens (58′ Reijniers), Struyf, Adesanya (72′ De Wilde), Peffer

K. Racing Mechelen: Smet, De Paepe, Guldix (46′ Knollenburg), Hmouda, Heyvaert, Weuts Kurt (C), Kerckhofs (46′ Mauro), Ventose, Carrez, Akarom, Mrani

Doelpunten: 15′ Vets, 84′ Knollenburg

Gele kaarten: 44′ Atarom, 55′ Koen Weuts, 60′ en 70′ Lambreghts, 71′ Volant, 79′ De Paepe, 85′ Van Goylen, 88′ Struyf