Wedstrijdverslag | 27 februari 2023

Pallieters gooien zich in de strijd om een eindrondeplaats

Het was met alle gekwetsten en geschorsten weer puzzelen geblazen voor coach De Roover. Dit keer opteerde hij als vanouds voor het duo Peffer – Adesanya vooraan. Het koningskoppel, weet u wel. Jordy en Jason zouden net als de rest van het team een prima partij spelen.

Al in de eerste minuten toonde het voornoemde duo zich gevaarlijk. Peffer met de voorzet, de deviatie van Adesanya ging enkele meters naast. Uitstel van executie, want na slecht Tongers uitverdedigen kon Adesanya Nys bereiken. Mathias legde het leer ijzig kalm naast doelman Vandecaetsbeek.

Toch even bezoekend gevaar met Stassen die een hoekschop naast kopte, maar dan namen de Pallieters weer over. Peffer kapte een mannetje uit met rechts en lepelde met links zijn twaalfde treffer in de bovenhoek.

De dubbele voorsprong liet Lyra-Lierse toe om ontspannen te voetballen. Even nog een oef momentje toen een ingreep van Van Goylen niet met een elfmeter werd bestraft. Het zou licht zijn geweest.

Amoah trapte naar doel, Sterkens klemvast. Ook Peffer ging nog zijn kans, zijn poging verdween in hoekschop. Die werd gegeven, de afvallende bal kwam voor de voeten van Weuts, zijn schot was niet goed gericht.

Iets na het uur dan de mooiste aanval van de wedstrijd. Sneltrein Lambreghts draafde weer eens zijn flank af en bracht de bal voor. In de tweede zone tikte Peffer de bal over.

Ook in de tweede helft behield Lyra-Lierse de controle over de wedstrijd. Tongeren versierde nog welgeteld één grote kans. Aan de eerste paal hield Sterkens zijn ploeg recht met een beenveeg, een vast onderdeel uit zijn keepersrepertorium.

Ook Van Goylen dook nog in de kleine rechthoek op, zijn schot was niet gekadreerd. Voor het overige zou Quinten weer een puike wedstrijd spelen op de linksachter. Voor de laatste poging tekende werkmier Nys, die een afvallende bal mooi aannam, opendraaide en een halve meter over knalde.

Opdracht volbracht. De bezoekers uit Tongeren kwamen minder sterk voor de dag dan in de heenwedstrijd, maar dat zal vast ook te maken hebben met de solide prestatie van Lyra-Lierse, dat weinig weg gaf en zich efficiënt toonde.

Dit was misschien niet de meest spectaculaire wedstrijd, maar Lyra-Lierse doet wel een prima zaak. A good day at the office heette het op de sociale mediakanalen van de club. De thuiswedstrijd tegen Capellen krijgt zo meer spankracht, met de steun van de supporters is er ook dan veel mogelijk. Het zal dan zonder de geelgeschorste Schaessens, maar mét de uit schorsing terugkerende Struyf zijn.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Lambreghts, Van Goylen, Vets, Schils, Schaessens (75′ De Wilde), Nys (86′ Van Den Bogaert), Adesanya (89′ De Peuter), Peffer.

K. SK Tongeren: Vandecaetsbeek, Dupain, Quintiens, Berben (38′ Cilt), Voorjans, Frenoy (80′ Buekers), Geurts, Stassen (65′ Larondelle), Amoah (65′ Geenen), Spailier, Jungschleger

Doelpunten: 6′ Nys, 17′ Peffer

Geel: 44′ Frenoy, 46′ Amoah, 65′ Schaessens, 80′ Cilt