Wedstrijdverslag | 12 februari 2023

Overwicht en kansen leiden weer niet naar een overwinning

Goed voetbal, kansen en geen overwinning. Het lijkt wel een kopie van de midweekwedstrijd tegen Belisia. Ik zou ook liever hebben geschreven ‘Peffer bezorgt Pallieters de verdiende overwinning’, maar doelman Aeyels slaagde er nog in om het knappe overhoekse schot van Jordy met een ultieme reflex te weren. Cascio woensdag, nu Aeyels, we hebben de doelmannen niet mee, dezer dagen.

In de eerste minuut had Lyra-Lierse al voor kunnen staan. Hoekschop Kil, in de eerste zone kopte Volant krachtig naar het doel. Uw verslaggever zag de bal al binnen, maar de paal wilde niet mee en de bal ging via de binnenkant terug het veld op. Het spel verliep redelijk in evenwicht. Een Lebbekenaar schoot vanop 30 meter in de drop over, even later knalde ook Schils over. En dan, een schuinevoorzet die de volledige Lierse defensie passeerde vooraleer voor de voeten van Van Tricht te komen. Die twijfelde niet en liet Sterkens kansloos. Een doelpunt dat wat uit het niets kwam vallen. Even later zette de pijlsnelle Monday zijn turbo aan en dook voor Sterkens op, maar die is heel sterk in één tegen één situaties. De dubbele voorsprong zou de wedstrijd misschien een definitieve wending hebben gegeven.

Onze backs kwamen opzetten. Eerst Van Goylen op links, maar niemand was gevolgd om zijn strakke voorzet te verlengen. Daarna Lambreghts aan de andere kant, maar de bal werd al slidend in hoekschop verwerkt. De Oost-Vlamingen zouden een ganse wedstrijd heel stug verdedigen. De goed getrapte hoekschop leidde tot een scrimmage aan de doellijn, maar de bal werd nog voor de doellijn ontzet. Tiens, heb ik dat niet nog al geschreven de laatste week?

Onze Pallieters waren echt wel van plan om nog voor rusten de gelijkmaker te scoren. Van Goylen trok er weer eens op uit en trok voor, aan de eerste paal stuitte Nys van dichtbij op de doelman.

Ook na de koffiepauze had Quinten er wel zin in. Na een schitterende actie kon hij weer Nys bedienen. Zijn schot werd nog van dichtbij geblokt en kwam voor de voeten van Kil. Het schot van Seppe ging in het zijnet. Tussen de Lierse aanvalsgolven door was Lebbeke nog een keertje gevaarlijk. Lyase kapte en draaide zich vrij en trapte naar doel. Zijn schot week nog af en ging over.

Op het uur dan toch de verdiende gelijkmaker. De goed ingevallen Peffer speelde het slim en dwong doelman Aeyels tot het maken van contact. Die trapte in de val en scheidsrechter De Cock legde de bal terecht op de stip. Jordy legde de bal beheerst in de hoek.

Na een heet standje voor het doel van Sterkens en een vijandige infiltratie met een schot dat over ging, was het een en al Lyra-Lierse dat de klok sloeg. Peffer trok achteruit op Nys, zijn schot verdween in de armen van Aeyels. De roodwitten probeerden nu met vlotte combinaties de Lebbeekse muur te ontwrichten. Kil toonde zich sterk in het duel en stak de bal knap binnendoor naar Peffer. Zijn schot naar de verste hoek leek een voltreffer, maar Aeyels gaf zich niet gewonnen. De keeper doet ook mee, aldus een oude voetbalwijsheid. Zou de gunstige invloed van de op de tribunes aanwezige Geert De Vlieger, wiens zoon Thibau een prima voetballer is, er iets mee te maken hebben?

In de laatste 3 minuten evenveel mogelijkheden: eerst was Aeyels er ook als de kippen bij om de diep gestuurde Adesanya, ingevallen voor de leeg gestreden Nys, van een doelpunt te houden. Daarna klemde hij een centraal schot van Schaessens, en in de laatste seconden kon hij de door Schaessens bediende Adesanya nog van een doelpunt houden. Tot daar het de juiste kant oprollende dubbeltje waarop we hadden gehoopt.

Dit felbevochten punt kan Lebbeke goed gebruiken in de strijd om het behoud, een weer goed voetballend Lyra-Lierse schiet er in de race om een eindrondeplaats niet veel mee op. Toch maar doorknokken tot aan de meet. Daar worden de prijzen uitgedeeld.

FC Lebbeke: Aeyels, Van Damme, Monday, Van Tricht (79′ De Pauw), Meert, Bourguignon, De Vlieger, Sey, Loriers, Lyase Genzego (70′ De Rock), Van De Velde

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Lambreghts (C), Van Goylen, Vets, Schaessens, Schils, Nys (85′ Adesanya), Struyf (46′ Peffer), Kil

Doelpunten: 23′ Van Tricht 1-0, 61′ Peffer 1-1

Geel:61′ Aeyels, 63′ Peffer, ’89 Van de Velde