Wedstrijdverslag | 21 oktober 2024

Open en intens duel eindigt op billijk gelijkspel

Een billijk gelijkspel, dat was zowat de consensus aan de wedstrijdanalyses aan de toog. Lyra-Lierse was zoals gewoonlijk de betere in het veldspel, maar de kansen waren gelijk verdeeld. Enkele scheidsrechterlijke beslissingen – het gebrek aan beslissingen, meer bepaald – hadden de wedstrijd een andere wending kunnen geven, maar gedane zaken maken geen keer. Zo knopen de jongens uit de Antwerpse Noordrand weer aan met puntengewin en blijft een nieuwe driepunter uit voor de Pallieters.

Lierenaars duwen bezoekers met succes achteruit

Een wedstrijd met vooraf al wat kleur. Want Seppe Kil zou een Robbertje uitvechten met zijn broer en in de persoon van Bart De Roover verwelkomden we een oude bekende. Onze jongens begonnen sterk aan de wedstrijd. Versmissen bracht hem voor vanop rechts, Peffer knikte naast. Kil zette zich achter de bal bij een vrije schop vanop 25 meter, Van Brussel ranselde de bal uit zijn korte hoek in hoekschop. Die werd gegeven en de bal bleef hangen in de grote rechthoek. Gelegenheidsaanvoerder Volant ging zijn kans vanuit de draai, Van Brussel verslikte zich in het schot en Lyra-Lierse stond voor.

Op het kwartier consternatie toen scheidsrechter Bellon een bal pardoes op zijn ‘wezen’ – oep z’n bakkes, zeg maar – kreeg. Hij zeeg neer, maar de deskundige verzorging van onze verzorger Nils Van Olmen bracht de onfortuinlijke ref weer in het rijk der levenden.

Rond de 20ste minuut was een verdubbeling van de voorsprong dichtbij, toen Boulaouali, vervanger van de geschorste Adesanya, Peffer door de verdediging loodste met een slim passje. Oog in oog met Van Brussel tipte Jordy het leer tegen de buitenkant van de paal. Lyra-Lierse bleef doorduwen, Cappellen onderging. Vets vond Van Goylen op links, diens voorzet kon nog worden ontzet.

Bellon houdt de rode kaart op zak

Dan een cruciale fase, wanneer Nöstlinger bijzonder driest met twee voeten gestrekt vooruit een aanslag pleegde op Schils. Lijnrechter noch scheidsrechter zagen er erg in, begrijpen wie begrijpen kan. Dit was een honderd procent rode kaart.

Al voor het half uur kwamen de bezoekers beter in de wedstrijd, met de pijlsnelle Diallo als aanstoker. Nöstlinger kon zich op rechts doorzetten en bracht de bal naar de eerste zone, waar sluipschutter Symons opdook en op zijn gekende wijze afwerkte. Op de tribune zag zijn vader, de sympathieke Tom Symons (ex-Lyra), goedkeurend toe.

De Lierenaars waren nu van slag en de bezoekers gingen op hun elan verder. Een aanvaller draaide naar binnen, maar zijn schot trof het zijnet. Dan toch een Lierse reactie, met Van Goylen die een voorzet naar de tweede zone verstuurde. Peffer knalde hoog over. De omschakelingen van Cappellen bleven messcherp. Weer speedy Diallo, de bal kwam tot bij Symons, zijn poging werd in extremis afgeblokt. De druk van Cappellen hield aan, weer kwam het gevaar van rechts. Een scherpe voorzet dwong Vets tot een owngoal en de bezoekers stonden zowaar op voorsprong.

Ten aanval!

U weet wat er dan gebeurt in de tweede helft. Jawel, alle Lierse aanvalsregisters open, the way we like it. Een typische hoekschop van Peffer leek binnen te waaien, Kil zette zijn hoofd er nog tegen, de bal ging nog buiten. Het Lierse geweld trok nu naar voor, gestuwd door de kop achter het doel. Muyldermans zette zich door op zijn rechterflank, Kil ging voor het hakje en Schils knalde binnen. Een beauty!

Pinanti is geen pinanti

Lyra-Lierse ging nu vol voor de overwinning. Na een nieuwe rush van Muyldermans verwerkte Van Brussel diens poging in hoekschop. De afvallende bal kwam via Peffer tot bij Kil die zijn kans ging, maar Van Brussel bracht redding. Lyra-Lierse duwde door. In de kleine rechthoek beroerde Somers overduidelijk – uw verslaggever stond op enkele meters van de fase – het leer met de hand, maar Bellon koos er weer voor om niet te kiezen.

Beide doelmannen houden de netten schoon

Cappellen vond zijn tweede adem en was op zijn beurt gevaarlijk. Na een scherpe aanval lobde een aanvaller over Sterkens, maar gelukkig belandde het leer op de lat terug het veld in. Dan weer de thuisploeg, met Muyldermans die weer eens aan de haal ging op rechts. Zijn inzenden stuitte op tegen de hand van een verdediger, maar ondanks luid protest van de supporters, weer geen strafschop. Hallokes!

De Pallieters namen opnieuw over. Een schot van de bedrijvige Kil werd geblokt, even later haalde Van Brussel – sterke tweede helft – een schuiver van Seppe uit de hoek. Vets kopte de daaropvolgende hoekschop in de handen van diezelfde Van Brussel. Lierse aanvalsgolven, maar vergis u niet, ook de bezoekers, die zich nooit ingroeven, bleven gevaarlijk. Sterkens redde tweemaal met de voet, zowat zijn handelsmerk. Zo hadden beide doelmannen een belangrijk aandeel in het punt dat hun ploeg ten deel viel.

De toeschouwers zagen weer een boeiende pot goed voetbal, aan een hoog tempo, met veel kansen. Meer moet dat niet zijn, tenzij dan een paar punten meer. Volgende week dan maar in Hoogstraten? Met de steun van de 12de man (en vrouw), dat spreekt voor zich.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Volant (C), Versmissen, Vets, Augustijns, Muyldermans, Van Goylen, Schils, Boulaouali (53′ El Mokadem), Kil, Peffer (85′ Weuts)

R. Capellen FC: Van Brussel, Robbe Kil (C), Somers, Lemaire, Nöstlinger, Cloots (79′ Talal), Van Zantvoort, Diallo (73′ Diawara), De Schutter (65′ Vanhees), Sylla, Symons

Doelpunten: 13′ Volant 1-0, 32′ Symons 1-1, 44′ Vets (OG) 1-2, 60′ Schils 2-2

Geel: 29′ De Schutter, 51′ Nöstlinger, 71′ Augustijns, 79′ Diawara