Wedstrijdverslag | 15 november 2021

Onze sterke ongeslagen reeks eindigt in Bocholt

De verplaatsing naar Noord-Limburg kondigde zich vooraf aan als een topwedstrijd in 2e Afdeling B. Bocholt was bij het stilleggen van de competitie vorig seizoen leider na 4 speeldagen, en werd ook door kenners aan het begin van dit seizoen getipt als de meest uitgesproken titelkandidaat. Getuige ook het schoon volk met ervaring op de hoogste Belgische niveaus tussen de lijnen bij de Bocholtenaren.

Kansen langs beide kanten

De wedstrijd begon ook meteen aan een hoog tempo. Op een eerste hoekschop voor onze Pallieters kon van den Buijs inkoppen, maar doelman Wertelaers zat er met een hand tussen en de bal caprioleerde opnieuw via Gianni over doel. Aan de overkant volgde meteen het Bocholtse antwoord met twee doelrijpe kansen, waarvan ééntje door Weuts in extremis van de lijn werd gekeerd. Na het kwartier moesten de Limburgers het initiatief opnieuw overlaten aan Lyra-Lierse, dat het grootste gedeelte van het balbezit voor zich nam, maar moeilijk openingen vond in het lage Bocholtse blok.

Voor de koffie werden er echter nog twee kansen genoteerd voor onze rood-witten. Schaessens jaagde vanop rechts, met behulp van Lambreghts, goed door tot in de Bocholtse 16. In plaats van Wertelaers te fusilleren, koos hij om de bal richting tweede paal te leggen, waar helaas niemand gevolgd was. Bij een volgende actie op rechts werd Adesanya, met de rug naar doel, gevonden in de kleine rechthoek. Zijn hakje resulteerde helaas niet in de 0-1.

Ondanks de kansen voor de bezoekers bleef ook de Bocholtse dreiging reëel. Onze luchtmacht had de handen vol met de prima getrapte stilstaande fases van de thuisploeg. Net wanneer het vuur in de wedstrijd ging liggen, wakkerde het weer aan. Een fel bevochten duel tussen Lambreghts en Romero Regales (die duidelijk minder scherp staat sinds zijn vertrek uit het profvoetbal) eindigde met een opstootje, waarbij Regales dan maar even op vreemde wijze Gaetans neus likte.

Penalty? Rood?

Ook de tweede helft bleef verder rollen op hetzelfde hoge niveau en met een gelijkaardig spelbeeld als de eerste helft. Lyra-Lierse kreeg de bal, Bocholt stond goed in de organisatie en probeerde het via de omschakeling.

Opnieuw werd Adesanya gevonden in de zestien meter. Met een verdediger in de rug draaide Jason zich weg en daarbij trok de Bocholtenaar met al z’n hebben en houden onze spits tegen de grasmat. Penalty, dacht een honderdtal meegereisde Lierenaars. Maar scheidsrechter Krieken gaf geen kik. Onbegrijpelijk.

Net na het uur volgde een vlijmscherpe uitbraak van de thuisploeg. Gianni van den Buijs trok aan de noodrem op het moment dat een Bocholtse aanvaller alleen op Sterkens mocht afstormen. Iedereen in het Damburgstadion voelde aan dat een rode kaart de enige juiste beslissing kon zijn, maar Krieken ging naar de borst- en niet naar de achterzak. Geel en nog een half uur gewoon 11 tegen 11. Een compensatie voor de niet gefloten strafschop aan de overzijde?

The dying minutes

Een kwartier voor tijd kwam Van Goylen de moegestreden Nys vervangen. De inbreng van Quinten zorgde zoals gebruikelijk voor wat frisse dynamiek vooraan, maar op een echte kans was het wachten tot de slotminuten. Peffer kreeg de bal tussen het penaltypunt en de kleine rechthoek, maar kon door het bos van Bocholtse benen niet afwerken.

De nervositeit steeg duidelijk aan beide kanten en “the dying minutes” waren een echte nagelbijter. Bocholt dwong ver in blessuretijd nog een laatste corner af. Elke Lierenaar kende ondertussen de sterkte van Bocholt op stilstaande fases, dus was gewaarschuwd. De hoekschop werd weggewerkt, iedereen dacht aan affluiten… Behalve de referee. Bocholt mocht nog één keer de bal terug in het pak gooien, de bal belandde bij Bertjens en via wat gekluts met de paal & Sterkens moffelde hij het leer tegen de netten.

Meteen ook het einde van de wedstrijd en het einde van een knappe ongeslagen reeks van onze jongens. (Het laatste verlies in de competitie dateerde al van 23 september 2020, uit bij Sporting Hasselt, n.v.d.r.) Al was dit duidelijk een wedstrijd waarbij een gelijkspel een betere weergave van de namiddag had geweest. Volgende week krijgen onze jongens de kans om deze nederlaag door te spoelen, thuis tegen Pepingen-Halle.

Bocholt VV: Wertelaers, R. Scheelen (41’ Paesen), Janssen, Ulenaers, Zotti, Doms, Peeters (69’ Azevedo), W. Scheelen, Bertjens, Allegria, Regales.
K. Lyra-Lierse: Sterkens, van den Buijs, Balbi, Vets, Kil, Weuts, Lambreghts, Nys (74’ Van Goylen), Schaessens (88’ Struyf), Peffer, Adesanya.

Gele kaarten: Kil, van den Buijs
Rode kaarten: geen
Doelpunt: 93’ Bertjens (1-0)

Scheidsrechter: Jan Krieken