Wedstrijdverslag | 21 februari 2022

Olympisch doelpunt en magistrale lob geven moeizame overwinning een gouden randje

Voetbal is een wintersport, zo wordt wel eens gezegd. Wat we zaterdagavond te zien kregen, pleit eerder voor het tegendeel. Een zware storm pal over de as van het veld maakte goed voetbal quasi onmogelijk. Zeker als het terrein – gelegen in een industriezone 5 kilometer buiten het centrum van de stad – slechts aan één zijde afgesloten is.

Eerste helft vliegt voorbij zonder hoogtepunten

Dit had gevolgen voor het spelpeil in de eerste helft. Lyra-Lierse probeerde tegen de wind in te combineren, maar lukte daar te weinig in, de thuisploeg puurde geen kansen uit het windvoordeel. De schaarse hoogtepunten in een notendop: Mats die een centraal getrapte vrije schop wegbokst, Kil die vanop 20 meter naast knalt en diezelfde Kil die Nys voor de doelman brengt, waarop de vlag van de lijnrechter de hoogte inging. Over naar de tweede helft dan maar.

Olympische Peffer en Seppe Skill zetten benarde situatie recht

Die bracht in het eerste kwartier meer van hetzelfde, weliswaar met het windvoordeel nu voor de Lierenaars. De wedstrijd brak iets voor het uur open, toen de thuisploeg Liers balverlies genadeloos afstrafte. Met een paar snelle tikken werd Kessels door het hart van de defensie vrijgespeeld en oog in oog met Sterkens schoof hij de bal beheerst binnen. Even later ontsnapte Lyra-Lierse zelfs aan een dubbele achterstand toen de vaardige Weckx via een Liers been op de -bovenkant van- de lat trapte.

Het zag er met nog een dik kwartier te spelen beroerd uit voor de Pallieters, want uitgespeelde kansen hadden ze nog niet kunnen afdwingen. Dan probeer ik het maar vanop corner, dacht Peffer. Jordy is niet het type ‘Inzaghi’ dat zijn doelpuntentotaal vooral via intikkers realiseert. Peffer grossiert in beauty’s. Hoe moet je anders een Olympisch doelpunt dat aan de verste paal in de pin binnenvliegt, noemen? Gejaagd door de wind, zeker, maar een topschutter als Peffer buigt zoiets in zijn voordeel om. Fortune favours the skilled.

Dat laatste is Engels voor onderlegd. Een predikaat dat ook bij Seppe Kil past. Balletje controleren, zien dat Vandecaetsbeek een beetje te ver uit zijn doel staat en dan juist in het gaatje mikken. Well done, Seppe Skill!

Meer had gekund

Lyra-Lierse wettigde de overwinning door in de laatste tien minuten nog kansen af te dwingen. Eerst schoot Nys in de vlucht over, daarna was Adesanya heel dichtbij, maar zijn schot spatte uiteen op de onderkant van de lat. Na een scherpe actie op links trok Van Goylen de bal laag en strak voor, maar in de kleine rechthoek miste Jason zijn schot. Balen voor een spits, maar met Royal Cappellen en Sporting Hasselt op een week tijd is daar weinig tijd voor.

Met de thuisfans als geamuseerde toeschouwers bouwden de Lyra-Lierse fans nog een feestje in de kantine. Die goede luim was volkomen op zijn plaats, met een 7 op 9 en een jarige ere-voorzitter. Iets in me zegt dat dit niet het laatste feestje van dit seizoen was.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Weuts – Van den Buijs – Lambreghts – Balbi – De Wilde (53′ Van Goylen) – Vets – Nys – Kil – Adesanya – Peffer

KSK Tongeren: Vandecaetsbeek – Dupain (82′ Schenk) – Tarinver – Quintiens – Kessels – Montagnino – Geurts – Weckx – Kuchinska (75′ Dauwe) – Ghijsen – Voorjans

Doelpunten: 58′ Kessels 1 – 0, 75′ Peffer 1 – 1, 81′ Kil 1 – 2

Gele kaarten: 28′ Dupain, 37′ De Wilde, 63′ Van Goylen, 80′ Dauwe