Wedstrijdverslag | 5 december 2022

Nys knalt Lyra-Lierse naar verdiende overwinning

Hoog bezoek in het Luc De Rijckstadion. Eric Van Meir had zijn collega-analist Geert De Vlieger uitgenodigd, de Lyra-Lierse dhulst‘ Academie mikte nog hoger door de enige echte Sinterklaas en zijn assistent de wedstrijd te laten aftrappen.

In tegenstelling tot dit voornoemde duo was FC Lebbeke niet van plan om cadeaus uit te delen. Daarvoor waren de stand in de rangschikking te precair en de punten te duur. De Oost-Vlamingen zouden tot aan de voorsprong van Lyra-Lierse met veel volk achter de bal spelen.

Gesloten eerste helft

Het is nooit eenvoudig om een laag blok, zoals dat heet, te ontwrichten. Toch leek Lyra-Lierse aan een blitzoffensief gestart in de eerste twee minuten. Vets kopte de goed getrapte hoekschop van Kil over, een minuut later knalde Nys de 45 pass van Lambreghts over. Maar het offensief stokte even snel als het er gekomen was en tot het half uur viel er enkel middenveldspel te bekijken. Lyra-Lierse liet het balletje wel goed rondgaan, maar miste de inspiratie om in het laatste kwart iets te kunnen forceren. Lebbeke voetbalde niet onaardig mee en had net voor het half uur op voorsprong kunnen komen, toen een kopbal -op hoekschop- binnen leek te gaan. Gelukkig kon Kil het leer vanop de doellijn wegwerken. De bezoekers toonden zich nog gevaarlijk bij een verre vrijschop die naast ging. De laatste doelkans voor rusten was voor Schaessens. Zijn fraaie vluchtschot ging een metertje naast.

De tweede helft had een opener gelaat. Van Goylen infiltreerde vanop links doorheen de linies en vond dan de vrijstaande Adesanya. Jason aarzelde een fractie te lang, waardoor doelman Aeyels kon uitkomen en het schot kon weren. Gebrek aan matchritme als verzachtende omstandigheid, vraag maar aan Romelu.

Mirakelsave van Aeyels

De Lierenaars staken nog een tandje bij. Peffer kapte naar binnen en deed de netten trillen, jammer genoeg het zijnet. Schaessens kwam een teen te laat om een scherpe voorzet van de roerige Nys te verlengen. De honger van Schaessens naar een doelpunt werd er alleen maar groter door. Op aangeven van Kil draaide hij zich in de grote rechthoek vrij en verstuurde dan een pegel naar de verste hoek.  Met een geweldige zweefsprong kon Aeyels de bal nog tegen de lat tippen. Wat. een. redding, onder het oog van Geert De Vlieger zowaar!

Nys wrikt de oester open

Menig Lyra-Lierse supporter greep zich naar de haren en dacht ‘het zal toch niet een van die dagen worden zeker?’ Onze jongens deden er alles aan om het niet zover te laten komen. Een vrije schop van Kil, getrapt met het plat van de voet, viel goed, maar miste het doel op een meter. En dan, eindelijk de verlossing. De goed ingekomen Struyf zette een één-twee op met Peffer en bediende Nys. Met een harde, lage schuiver vond woelwater Mathias het gaatje tussen de paal en Aeyels. Verdiend? Het zal wel zijn!

Lebbeke moest nu komen. Een voorzet werd hoog over getrapt. In de dying seconds claimde de boomlange Van De Velde nog een penalty toen hij Lambreghts in zijn rug voelde, maar scheidsrechter Bultynck beoordeelde het contact terecht als te licht om een strafschop te rechtvaardigen. Meteen daarna floot hij af, de vreugde bij spelers en fans was groot. Dik verdiende punten na een oerdegelijke collectieve prestatie.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Vets, Volant, Lambreghts, Van Goylen, Schilts, Schaessens, Kil (87′ Hendrickx), Nys, Adesanya (70′ Struyf), Peffer

FC Lebbeke: Aeyels, Van Damme, Van Tricht, Van Gysel (78′ Monday Ayayi), Meert, Bourguignon, De Vlieger (86′ Lyase Gengezo) , De Pauw, Loriers, Van De Velde, Liessens

Doelpunten: 77′ Nys 1-0

Geel: 69′ Nys, 77′ Van Gysel, 88′ Schaessens