Wedstrijdverslag | 16 december 2019

Negentig minuten lang ploegen op een loodzware akker levert niet de verhoopte oogst op

De regengoden hadden de laatste dagen overuren gemaakt. De drainage kon die overdaad aan regen op die korte tijd niet tijdig verwerken, met als resultaat dat het terrein er heel drassig bijlag. Zoals u weet is dit een handicap voor de meer voetballende ploegen.

Met de geelgeschorsten Van den Brande en Van Den Buijs, de zieke Weuts en de langdurig gekwetste Van den Abeele – hij wordt na de winterstop terug verwacht – ontbraken vier kernspelers. Balbi en Van Parys vormden achteraan het centrale duo van dienst. Lambreghts was zoals vorige week rechterflank verdediger en op het middenveld mocht Quinten Van Goylen aan de wedstrijd beginnen. Sterkens, Dillien en de broers El Mokadem hielden zich klaar om in te vallen.

Van Goylen is er dichtbij

De bezoekers zorgden al vroeg voor het eerste gevaar met een kopbal. Lyra-Lierse nam daarna de wedstrijd in handen en probeerde zijn vertrouwde combinatievoetbal te brengen, zo goed en zo kwaad het terrein dat toeliet. Toen Peffer schuin voor doel verscheen, had doelman Dengis een beenveeg nodig om hem het scoren te beletten. Een minuut later haalde Jacobs de achterlijn en bediende Van Goylen. Quinten nam de bal in een tijd op de slof, zijn overhoekse schot belandde op de binnenkant van de paal en ging terug het veld in. Jammer!

De thuisploeg bleef nu komen. Adesanya werd door de defensie gestuurd, maar het arbitrale trio oordeelde dat Jason buitenspel stond. Nijs vond diezelfde Adesanya, maar zijn schot stierf in het zijnet. Daarna verdween de scherpte even uit het spel van de Pallieters, maar de laatste vijf minuten voor rusten konden de toeschouwers zich terug verwarmen.

Peffers slalom verdiende beter

Van aan de hoek van het terrein sneed Peffer naar binnen. Hij slalomde langs drie verdedigers en kwam in een kansrijke positie, maar zijn schot werd nog geblokt. Net voor affluiten moest Maes nog een opstuitende vrije schop van Soto Munoz vanop 30 meter uit de hoek wegboksen.

Zo werd er gerust met een brilscore, waar de thuisploeg een voorsprong had kunnen wettigen.

Kopballen gaan naast

De Pallieters begonnen de tweede helft in overdrive. Een schot van Messoudi werd in hoekschop verwerkt. De hoekschop werd door Adesanya maar net naast gekopt. Dat deed Bilzen aanvaller Sanwo hem goed vijf minuten later na, op een flankvoorzet. Ondanks het verdedigende blok slaagde de bedrijvige Adesanya er even voor het uur in om door de defensie te breken. Zijn schot ging echter hoog over. Diezelfde Adesanya claimde nog een penalty, maar ref Lehembre ging er niet op in.

De bezoekers geven een masterclass verdedigen

Lyra-Lierse had meer balbezit, maar de Limburgers stonden achteraan zeer georganiseerd en secuur te verdedigen. Bovendien waren ze vaak scherp in de omschakeling. Gangmaker hierbij was de vaardige en slimme Lens Annab. Op de 71ste minuut loste hij een poeier, waar Maes zijn vuisten aan verschroeide. In de rebound kwam de bal voor een Bilzenaar die in een kansrijke positie stond, gelukkig had de lijnrechter buitenspel gesignaleerd.

Lyra-Lierse wou per se de drie punten thuis houden en bleef met veel goede wil voortploeteren op de zware akker. Van Goylen legde een kwartier voor affluiten af tot bij Jacobs. Het schot van Gwen strandde op de rug van een verdediger, hoewel Gweckham zelf hands had gezien. We konden nog een schot van Dillien in het zijnet noteren en een lage voorzet van diezelfde Dillien waar Adesanya net niet goed bij kon, maar verder raakten de moegestreden Pallieters niet meer.

De staat van het terrein was zeker debet aan dit resultaat, maar de prestatie van de bezoekers verdient ook krediet. Ze toonden zich zaterdag allerminst als een degradant.

Lyra-Lierse staat als een huis

Door de resultaten van de achtervolgers blijft de stand bovenaan quasi onveranderd. Na de laatste wedstrijd van 2019 past een terugblik. Want naast de leiderspositie kunnen we ook niet om enkele statistieken heen. Die leren ons dat Lyra-Lierse al vijftien wedstrijden ongeslagen is, maar ook dat de Pallieters in 2019 – met inbegrip van vorig seizoen – geen enkele competitiewedstrijd thuis verloren hebben. Bovendien moest Kristof Maes zich dit seizoen in het Luc De Ryck stadion nog maar drie keer omdraaien. Om maar te zeggen dat Lyra-Lierse in zijn thuisbasis staat als een huis.

De riem mag er nu even af, maar niet voor lang, want zondag 29 december speelt Lyra-Lierse een oefenwedstrijd op FC Heikant, ter voorbereiding van de competitiewedstrijd van zaterdag 4 januari op Houtvenne.

Ook daar mag u weer een verslag van verwachten. Tot volgend jaar!

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Balbi, Van Parys, Jacobs, Lambreghts, Cloetens, Messoudi (64′ Dillien), Van Goylen (78′ Y. Ibn El Mokadem), Nys (87′ S. Ibn El Mokadem), Peffer, Adesanya.

Doelpunten: geen
Gele kaarten: Sanwo (51′)
Rode kaarten: geen