Wedstrijdverslag | 15 mei 2022

Minutenlange ovatie na spektakelmatch, Lyra-Lierse verdiende meer

Voor de aftrap werden (de onlangs 95 geworden) Marcel Coenen samen met zijn vrouw Annie in de bloemetjes gezet. Marcel heeft zich decennialang met hart en ziel voor de club ingezet. Hij hoopt binnen 2 jaar nog de opening van Sportpark Hoge Velden te mogen meemaken. We hopen het allen met hem mee. Marcel en Annie werden na de speech van erevoorzitter Sam getrakteerd op een warm applaus. Op de zittribune stonden de mensen recht.

Zoiets heet een staande ovatie en dat was ook het deel van onze moegestreden Pallieters, minutenlang net na de wedstrijd. Wat een fantastische tweede helft hadden zij gespeeld. Superlatieven komen te kort. Laat me toch maar een poging doen. Fenomenaal hebben we al gehad, wat dacht u van weergaloos, adembenemend, magistraal, fenomenaal?

Niet bij de les in eerste helft

Vergeten was de fletse eerst helft. Onderschatting, overconcentratie, wie zal het zeggen? De dodelijk efficiënte bezoekers hadden drie pogingen nodig voor twee treffers. Met tweemaal Lyra-Lierse dat tweemaal niet bij de les was. Een eerste keer al vroeg in de wedstrijd, toen de vrijstaande Cocquyt kon aanleggen en knap in de hoek besloot. De thuisploeg reageerde. Struyf sneed op links voorbij zijn man en bracht de bal voor. Kil kopte, Otte redde.

De bezoekers lieten het balletje vlot rondgaan, Lyra-Lierse probeerde uit te breken. Struyf vond Schaessens tussen de lijnen, doelman Otte wist raad met zijn poging. Even later kon ook Peffer van dichtbij aanleggen, zonder succes. In de 35ste minuut werd het warm aan het bezoekende doel. Een schot in de kleine rechthoek van Adesanya werd afgeblokt in corner. Schaessens schilderde het leer op het hoofd van Weuts die binnenknikte. Althans, dat dacht iedereen, want de bal werd op de lijn nog weggewerkt.

Lyra-Lierse was hier nauwelijks van bekomen, of de bal was al aan de overkant, waar het afscheidnemende goudhaantje Visar Shala (hij krijgt een profconctract bij R Antwerp FC) zich fraai doorzette en op doel trapte. Via de binnenkant van de paal kwam de bal fortuinlijk voor de voeten van D’hondt, die binnen schoot. Van een mogelijke 1-1 naar 0-2, dit was in de kering een cruciale fase.

Een paar minuten later behoedde Sterkens zijn ploeg van een derde doelpunt. Met een geweldige save haalde hij de bal nog uit de winkelhaak. Lyra-Lierse kreeg nog een kans om voor rusten te milderen. Weer Schaessens met een knappe hoekschop, ditmaal was het Vets die kopte. Zijn kopbal werd nog weggewerkt.

Wat. Een. Weergaloze. Tweede Helft.

Nul-twee achter met de rust, dan weet je dat het moeilijk wordt, zo sprak ooit een voetbalwijze. Maar moeilijk gaat ook. Dus gingen onze jongens ervoor. En hoe! Van de eerste tot de laatste minuut van de tweede helft rolde pletwals Lyra-Lierse over Brakel heen. Wat een powerplay, 45 minuten lang!

De thuisploeg creëerde kans na kans na kans. Uw verslaggever, die als ’embedded journalist’ de tweede helft volgde in de kop,  kon haast niet volgen en kreeg schrijfkramp. Achter het doel zogen de fans hun helden naar hen toe. Ze kwamen. En hoe! Het is ondoenbaar om alle kansen hier chronologisch op te lijsten. We noteerden ettelijke hoekschoppen, kopballen naast, kopballen over, wonderbaarlijk geredde kopballen, kopballen van de lijn gewerkt, schoten van ver, schoten van minder ver, schoten voorlangs, vluchtschoten, vrije schoppen, deviaties van dichtbij, scrimmages in de kleine rechthoek, pogingen vanop minder dan een meter van het doel en een afgekeurd doelpunt.

Lenvain krijgt procentje bij Haarwerken Smets

De bij rust ingekomen Lenvain schudde de ene na de andere save uit zijn mouwen. De bal ging of wou er maar niet in, menig toeschouwer rukte zich de haren uit het hoofd. Haarwerken Smets uit Boom heeft er een paar klanten bij.

En toch. En toch. Toen Adesanya onderuit getrokken werd en Peffer van op de elfmeterstip de bal mooi in de hoek legde, was er nog een kwartier te gaan. Erop en erover, dachten de fans. Onze Pallieters hervatten de belegering. Brakel kwam niet meer over de middellijn, versmacht door de Lierse druk. Sneltrein Jiri Struyf  (wat is dat een toptalent!) sneed door de Brakelse boter, vaak met een overlap van Lambreghts er bovenop. Weer bleven de kansen als rijpe appels uit de boom vallen. En weer was er telkens die dekselse Lenvain. Of een verdediger die nog in de weg stond.

Minutenlange staande ovatie

Tot de allerlaatste seconde bestookten de sterke Lierenaars het vijandelijke doel. Maar niets baatte, fort Brakel hield stand, met dank aan hun last man standing, Lars Lenvain. Het laatste fluitsignaal weerklonk. De kop, nee, niet alleen de kop, het ganse stadion, zette een minutenlange staande ovatie in. Dankbaar voor zoveel moois, dankbaar voor zoveel strijdlust. Dit is het wat een supporter wil zien. Ook Lenvain werd in de hulde betrokken. Beter dan dit wordt voetbal niet.

Iedereen die erbij was, zal Lyra-Lierse vast naar de zege willen roepen nu woensdag, tegen Belisia Bilzen. Het hoeft deze keer niet zo beklijvend te zijn, doorstoten naar de volgende ronde volstaat. Supporters, we zien elkaar woensdag!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Lambreghts, Weuts, Van den Buijs, Balbi, Vets, Schaessens, Kil (85′ Nys), Struyf, Adesanya, Peffer

K. Olsa Brakel: Otte (46′ Lenvain), Cocquyt (80′ Neufkens), Desmet (80′ Weufkens), Nelis, Van Eerstvelde, Buyssens, Bogaert, Shala (66′ Degeyter), Cordie, D’hondt, Capelleman

Doelpunten: 6′ Cocquyt (0-1), 36′ D’hondt (0-2), 74′ Peffer (1-2)

Gele kaarten: 33′ Vets, 73′ Capelleman, 75′ Desmet