Wedstrijdverslag | 16 augustus 2021

Lyra-Lierse zet Stade Waremmien opzij en bekert verder

Na de walk-over tegen Jong-Zulte kondigde de partij tegen de Waalse tweedenationaler Stade Waremmien zich heel wat evenwichtiger aan.

Nochtans hadden de Lierenaars al in de eerste minuut de score kunnen openen, toen Kil na slecht verdedigend ontzetten kon aanleggen. Zijn schot trof de dwarsligger.

Vaardige bezoekers, doelkansen voor Lyra-Lierse

De bezoekers hadden heel wat technische bagage meegebracht en lieten de bal aardig rondgaan in de middenstrook. Hieruit kwamen enkele scherpe flankvoorzetten voort. Er zou een sterk Lyra-Lierse nodig zijn om verder te bekeren. Pas na het half uur toonde de thuisploeg zich terug gevaarlijk. Peffer nam een inzenden van Balbi in een tijd op de slof, maar weer stuiterde de bal via het bovenste doelhout terug het veld in. Op aangeven van Weuts kon Jordy even later weer aanleggen, maar zijn schot werd in hoekschop gedevieerd. Zo werd er zonder doelpunten gerust.

De koning van de Croky Cup kraakt de code

Na de herneming namen de Lierenaars meteen het initiatief. Nys kopte een voorzet van Weuts door, Peffer werkte koel af. Lyra-Lierse drukte gesterkt door de voorsprong het gaspedaal verder in. Van Goylen knalde een afvallende bal over. Het orgelpunt van de namiddag viel op het uur. De bal ging over meerdere tussenstations met onder anderen Schaessens en als laatste Lambreghts naar de onvermijdelijke Peffer. El pistolero draaide zich slim vrij en nam als een volleerd ijskonijn de bezoekende doelman tegenvoets te grazen. De kans is bijzonder groot dat Jordy met zijn zeven doelpunten tot dusver de topschutter is van de Croky Cup.

De bezoekers probeerden nog wel, maar kwamen niet verder dan twee schoten, waarvan één door de voor het overige werkloze Maes met de voet gepareerd werd en het andere over ging. Dan waren de geelzwarten zoveel gevaarlijker. Peffer was nog dicht bij een derde doelpunt en een kwartier voor affluiten viel dat ook. De immer bedrijvige Nys isoleerde Schaessens met een slim passje en Schaessens deponeerde de bal proper in de korte hoek. Meteen ook het eerste officiële doelpunt van Jaric voor de Koninklijke Lyra-Lierse.

Op basis van het aantal kansen en de sterke tweede helft zeker een verdiende overwinning en een mentale opsteker. Dit in het vooruitzicht van de volgende bekerwedstrijd bij de Hasseltse reeksgenoot Hades.

Opstelling: Maes, Weuts, van den Buijs, Lambreghts, Balbi, Vets, Van Goylen (72’ De Wilde), Nys (76’ Adesanya), Kil (87’ Julien), Peffer (87’ Struyf)
Doelpunten: 1-0 Peffer 53’, 2-0 Peffer 61’, 3-0 Schaessens 74’
Gele kaarten: Lapierre, Saint-Mard, Van Goylen, Balbi, Dichiara