Wedstrijdverslag | 23 april 2023

Lyra-Lierse zet eindspurt in dankzij parels van Van Goylen en Nys

De meteorenzwerm Lyriden bereikte dit weekend zijn hoogtepunt. De meteoren van de Lyriden zijn snel en helder en vertonen soms vuurbollen. Zou het de heren Van Goylen en Nys geïnspireerd hebben?

Zonder of met lyriden was het oppassen voor giantkiller Londerzeel. De Vlaams-Brabanders lieten vooral in de eerste helft zien dat ze aardig kunnen ballen. Niet dat dit tot grote kansen leidde, want als er een ploeg gevaarlijk was, dan Lyra-Lierse, voornamelijk halve kansjes weliswaar. Zo zagen we een scherpe voorzet van Schaessens naar Peffer die de uitstekende doelman Roef nog net op tijd kon intercepteren. Wat later was hij ook attent bij een vrijschop van Weuts naar de korte hoek.

Roef haalt de 1-0 uit de kruising

Ook Londerzeel toonde zich gevaarlijk, toen Laureys een voorzet aan de tweede zone in de vlucht over doel schoot. Maar het waren toch vooral de Lierenaars die offensieve dadendrang toonden. Peffer naar de korte hoek, binnen het bereik van Roef. Van Goylen mooi aangespeeld in de grote rechthoek, ook zijn poging stierf in de armen van de bezoekende doelman.

Iets na het half uur dé kans op de 1-0. Een hoekschop getrapt door vaste hoekschopnemer Schaessens vond het hoofd van De Wilde. Cyronn kopte de bal keurig naar de kruising. Bingo, dachten de fans, maar met een knappe zweefsprong haalde de dekselse Roef de bal nog uit het kader. Deksels, hebben we dat predikaat niet al in vorige wedstrijden toebedeeld aan misschien wel de beste doelman van de reeks?

De laatste kans in de eerste helft was voor Schaessens, mooi vrijgespeeld door Nys. Zijn schot ging voorlangs, misschien had hij nog wat meters kunnen pakken. Samenvatting van de eerste helft: verzorgd voetbal van onze jongens, maar iets te weinig gif in het spel.

Dat zou veranderen in de tweede helft, met het gezicht naar de Lierse kop. Adesanya legt af naar Nys, die besluit naast. Ook Peffer was hongerig naar een doelpunt. Balletje even voor de linker leggen en uit stilstand trappen, zoals hij dat kan. De bal zoefde heerlijk naar de verste winkelhaak, maar won op het laatste nippertje aan hoogte. Dit zou weer een lekkere Peffer treffer zijn geweest.

Van Goylen gaat voor doelpunt van het seizoen

Londerzeel zou in de tweede helft geen grote kansen meer forceren. Wel waren er enkele hachelijke fases, zoals in de vorige wedstrijd op Lille. Zo werden we even opgeschrikt toen een hoekschop in het zijnet werd gedevieerd. Maar dan nam Lyra-Lierse weer over. Bij een hoekschop bleef de bal hangen in de bezoekende kleine rechthoek, de herneming was voor Nys, die met de binnenkant naar de verste hoek mikte. Weer zagen we de bal binnengaan, maar een verdediger bracht redding. Via voet, knie en paal caramboleerde de bal nog buiten. Verdorie zeg, wanneer zou de bal er eens in gaan?

Zal ik het dan maar doen, dacht Van Goylen, met een uur op de klok. In een omschakelingsmoment nam Quinten de bal op halve hoogte vol op de slof. Als de bal hoog over zou geweest zijn, hadden sommigen misschien van een wanhoopspoging gesproken. Maar de wanhoop was nu geheel en al het deel van de Londerzeelnaars, want de kruisraket vloog richting het kader: onderkant lat en dan via de binnenkant van de paal binnen. Alstublieft, dank u wel, een dikke cadeau aan de supporters, die hem voor de wedstrijd in de bloemetjes hadden gezet. Auf wiedersehen Quinten, misschien wel tegen Lyra-Lierse? En zullen we deze treffer bij deze nomineren voor doelpunt van het seizoen? Quinten is de man van de pré-assist en de assist, maar als hij scoort, gaat hij meteen voor goud.

De bezoekers moesten nu komen, een paar keer werd het hachelijk in het Lierse doelgebied. Een scherpe counter kon nog net door onze sterke defensie in hoekschop worden ontzet. Het gekende duo Weuts-Volant, de op niveau acterende backs De Wilde en Reijniers, stofzuiger Vets daar net voor en de rest van de ploeg die voor elkaar vuile meters maakt, zo kon Hufkens zijn tweede opeenvolgende clean sheet kon binnenhalen.

De Pallieters hadden zin in meer. Peffer omspeelde zijn tegenstander en trok met een ’45’ achteruit naar Adesanya. Jason schoot meteen naar doel, enkele meters over. Dan weer een hoekschop van Schaessens. Vets veerde hoog op en knikte over. Heeft die man een springveer in zijn schoenen zitten?

Ook Nys stuurt zijn nominatie in

En dan het orgelpunt. Nys kreeg ruimte en wapende zijn schot vanop 20 meter. Uw verslaggever nam meteen zijn pen ter hand. En inderdaad, met telegeleide precisie stuurde Mathias de bal naar de verste winkelhaak, een kunststukje dat we hem nog al hebben zien doen. De kop ontplofte een tweede maal, de wedstrijd was gespeeld. De jeugdspelers hielden zich al klaar om het veld te bestormen en zo het gebruikelijke overwinningsfeestje in te zetten.

Voor affluiten kregen de connaisseurs onder ons nog een heerlijk toetje voorgeschoteld. De ingevallen youngster Paco Van Den Bogaert nam de bal aan en liet hem in één tijd van voet tot voet voorbij de ervaren Daeseleire – die aan de noodrem trok – glijden. A touch of genius, dit smaakt naar meer.

Na Lille weer een opdracht volbracht, niet de gemakkelijkste overigens. Volgende zaterdag zet de Lierse armada koers naar het nabije Mechelen. Welke sterren staan er dan aan het firmament?

K. Lyra-Lierse: Hufkens, Weuts, Volant, De Wilde, Reijniers, Vets, Schaessens (’89 Van Den Bogaert), Van Goylen, Nys (C), Peffer , Adesanya (’89 Struyf)

K. SK Londerzeel: Roef, Dellevoet (C), Daeseleire, Caignau, Meseure, Pieyns (70′ Vergeylen), Laureys (78′ Yildiz), De Kegel, Siebens, Taqi, Van Den Bogaert

Doelpunten: 61′ Van Goylen 1-0, 82′ Nys 2-0

Geel: 10′ Pieyns, 17′ Meseure