Wedstrijdverslag | 18 december 2023

Lyra-Lierse zet de wekker een half uur te laat

Scherp vanaf minuut één, het zal vast een van de ordewoorden van het gameplan van coach Tom Proost zijn geweest. Dat goede voornemen kon al snel de vuilbak in. Het adagium nomen est omen (de naam houdt een voorteken in) ging alvast niet op voor de thuisploeg, want die vatte de wedstrijd allerminst als wezels, maar als hongerige wolven aan. De schapenkoppen toonden zich in het eerste half uur als lammetjes die zich gewillig naar de slachtbank lieten leiden.

Een voorzet vanaf links ging langs wel 4 Lierse verdedigers heen om aan de tweede paal de moederziel alleenstaande Achenteh te bereiken. Die pakte het geschenk met een grote strik rond dankbaar uit en zette de thuisploeg op voorsprong. Wie dacht dat Lyra-Lierse wakker was geschud, dacht verkeerd. De withemden werden overlopen door het gretige Wezel, elke tweede bal was voor de Kempenaars. De talrijk meegereisde Lierse fans zagen Weuts op voorzet van Deckers nog in de armen van Delarbre koppen, maar 5 minuten later diende Wezel een nieuwe dreun toe. Hakkens kon ongehinderd aanleggen en Sterkens was een tweede keer geklopt. Potverdorie, dit was slappe koffie zeg!

De koude douche deed nu toch zijn werk, de Pallieters schoten wakker en gingen het offensief in. En kijk, zowaar was de aansluitingstreffer haast een feit toen Muyldermans een afvallende bal in een tijd op de slof nam. Zijn schot ging maar een paar meter naast de lege kooi van de uitgekomen Delarbre. Het regende nu kansen voor de bezoekers. Voorzet Peffer, Weuts, die over kopt. Kwateng draait naar binnen en schiet enkele meters naast. Voorzet Van Den Bogaert, de kopbal van Balbi wordt nog voor de lijn weggekopt. Meteen daarna weer Balbi die met het hoofd verlengt tot bij Kwateng, zijn kopbal van dichtbij miste de juiste richting. Al Lyra-Lierse wat de klok sloeg in het laatste kwartier van de eerste helft, op een harde schuiver na die Sterkens goed klemde.

Ook in de tweede helft trok Lyra-Lierse naar voor. En dat loonde meteen. Deckers met een voorzetschot, in de rebound kon Muyldermans, de beste Lierenaar op het veld, de aansluitingstreffer binnentrappen. Eindelijk hoop in de Lierse harten, maar niet voor lang. De doordekkende Volant kon net niet intercepteren, Yldiz werkte klinisch af.

Met de moed der wanhoop probeerden onze jongens nu de bakens te verzetten. Peffer legde aan, zijn schot ging naast. Wezel loerde op de omschakeling. Topschutter Van Gevel in het straatje, Sterkens bracht redding. De vrijschoppen van Deckers zaaiden paniek in de Wezelse gelederen. Eerst bleef een kopbal in de modder hangen, bij een nieuwe vrijschop die doorschoot bracht Delarbre redding.

Dan dé kans op een nieuwe aansluitingstreffer. Muyldermans ging over het uitgestoken been van een thuisverdediger, scheidsrechter Theuwissen stond er met zijn neus bovenop, twijfelde een seconde, maar liet dan de fase passeren. Deze 100% penalty was een replica van de niet gefloten strafschop op Vets in de uitwedstrijd op City Pirates. En wie was toen het arbitrale trio? Juist, ja. Toeval bestaat niet. Oh ja, de eerste gele kaart van de later uitgesloten Vets was een lachtertje.

In de daaropvolgende tegenaanval ging een afstandsschot op de paal. Lyra-Lierse gaf niet op en bleef met een man minder in de aanval, met stormram Volant als vooruitgeschoven pion. Deckers schuin voor Delarbre, maar geen doelpunt. Volant legt met de kop af voor Peffer, zijn schot gaat in de kluts net naast. Als het tegenzit, dan zit het tegen. Dat killer Yildiz op een laatste counter de 4-1 binnentrapte, lag dan ook in de lijn van deze wedstrijd.

Dit was de laatste wedstrijd van 2023, op sportief vlak een annus horribilis. Die deur doen we dicht om vooruit te kijken naar volgend jaar. What comes down, must go up: geen greintje twijfel dat deze groep onder leiding van Tom Proost de Lierse fans nog veel mooie momenten gaat bezorgen in 2024. We zien elkaar op zondag 6 januari in de thuiswedstrijd tegen Jong KV Mechelen. Dan roepen we onze jongens met zijn allen naar de overwinning!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Deckers, Balbi (C), Vets, Muyldermans, Teunen, Kwateng, Van Den Bogaert, Peffer

KFC Wezel Sport: Delarbre, Verwerft, Biemans, Achenteh (C), Hakkens, Yildiz, Kolen, Van De Gevel, Gaethofs, Daverveld, Troonbeeckx

Doelpunten: 7′ Achenteh 1-0, ’24 Hakkens 2-0, 47′ Muyldermans 2-1, 48′ Yldiz 3-1, 90′ Yldiz

Geel: 25′ en 77′ Vets, 27′ Balbi, 43′ Hakkens, 44′ Biemans