Wedstrijdverslag | 5 november 2019

Lyra-Lierse wint van Heur-Tongeren en pakt de eerste periodetitel

De topaffiche van de tiende speeldag had niet veel Tongerenaars kunnen bekoren om de verre trip naar het Luc De Rijckstadion te maken, maar de thuissupporters waren wel op post. Coach Van Houdt had de luxe voor de derde opeenvolgende keer met hetzelfde elftal te kunnen starten, met ook dezelfde namen als invallers.

De eerste tien minuten zijn voor de bezoekers

Ondanks het zware terrein waren de bezoekers niet gekomen om een modderfiguur te slaan. Tijdens de eerste tien minuten hadden ze het meeste balbezit en lieten door snelle combinaties zien dat er heel wat voetballend vermogen in het elftal schuilt.

Twee keer Adesanya met het hoofd

Maar na deze sterke Limburgse openingsminuten kwam Lyra-Lierse beter in de wedstrijd. Nijs – onthoud deze naam – stak door naar de op rechts vrijstaande Messoudi. Mo zwiepte hem telegeleid voor doel, maar Adesanya knikte de bal naast de verkeerde kant van de paal. Even later maakte Van den Brande meters en gaf de bal mee naar Peffer. Zijn center vanop links vond het hoofd van Adesanya, maar zijn krachtige kopbal belandde in de armen van doelman Vandecaetsbeek.

De wedstrijd was nu in evenwicht, ook Heur-Tongeren kon nog dreigen, toen Camara vanuit een schuine hoek overknalde.

Nys werkt, Adesanya werkt af

Rond het half uur toonde Nijs zich sterk. Door zijn balrecuperatie kwam het leer voor de voeten van Adesanya, die randje buitenspel stond. Jason toonde zich een koele killer en schoot raak in de hoek. Vlak na de aftrap had het zowaar 2-0 kunnen staan, maar een dubieuze faze met Nijs in de 16 meter werd niet gefloten.

De onstuitbare Nijs voerde een heerlijk nummertje op en bediende Lambreghts. Zijn voorzetschot in de korte hoek verraste ei zo na Vandecaetsbeek. De bezoekers toonden zich voor rust nog één keer gevaarlijk. Een afgeweken vrijschop ging naar de hoek, maar Maes was attent en ranselde de bal uit het doel.

De tweede helft konden de geelzwarten naar de eigen ‘kop’ spelen. Meteen toonden ze zich gevaarlijk. Lambreghts stuurde Adesanya op weg naar doel, maar deze beloftevolle fase werd afgevlagd wegens vermeend buitenspel. Lyra-Lierse leek de wedstrijd nu onder controle te hebben.

De gelijkmaker valt uit het niets

Tot een verre ingooi pardoes voor de voeten van de Tongerse topschutter Ibricic belandde en in de kluts zette hij de bordjes gelijk. Dit was een doelpunt dat werkelijk uit het niets viel. De bezoekers vatten nu nieuwe moed en even later ging een scherpe voorzet voorbij alles en iedereen.

Lyra-Lierse op zijn best

Maar onze Lierenaars toonden zich karaktersterk en vier minuten na de gelijkmaker later gingen ze terug over de Limburgers. Weer was uitblinker Nijs betrokken partij. Mathias toonde zich weer sterk, stoomde na samenspel met Lambreghts op naar de rechterflank en zette de bal laag en strak voor in de zestien meter. Daar stond scherpschutter Jordy Peffer klaar om de bal netjes in de verste hoek te deponeren. Dit was een doelpunt waar alles in zat: doorzettingsvermogen, loopsterkte, combinatievoetbal, de juiste passing en killersinstinct. Lyra-Lierse op zijn best!

Dit smaakt naar meer, dacht Peffer, want even later legde hij vanop 30 meter aan. De bal zoefde naast de kruising. Lyra-Lierse was nu helemaal op stoom gekomen. Na een combinatie tussen Messoudi en de onvermoeibare Nijs kwam de bal voor de voeten van Lambreghts, maar zijn schot werd nog afgeblokt.

Heur-Tongeren kwam dicht bij een tweede gelijkmaker, toen een verre en hoge voorzet op de paal werd gekopt. Even later ging een bezoekend schot ook net naast. Het bleef dus opletten geblazen.

Ook de man van de match scoort

Een derde doelpunt zou bevrijdend werken voor Lyra-Lierse. Dat kwam er ook, toen wie anders dan Mathias Nijs, weggestuurd, in twee tijden kon afwerken. Een verdiend doelpunt voor de man van de match! Meteen daarna kreeg hij samen met Messoudi een terechte applausvervanging. De luxe invallers Dillien en Van Goylen konden nog even hun kunnen laten zien.

Helemaal alleen op nummer een!

Dat Maes nog een laatste keer aan de bak moest bij een scherpe uitbraak, was dan ook een detail, want de supporters maakten zich toen al op voor een vet feestje. Dat kwam er ook. “Helemaal alleen op nummer een!”, galmde door het Luc De Rijckstadion. Want het nieuws dat leider Sint-Lenaarts met punten morste in Termien, had ondertussen ook onze tribunes bereikt. Daardoor sleept Lyra-Lierse niet enkel de voorlopige leidersplaats, maar ook op de valreep nog de eerste periodetitel in de wacht.

Op naar de topper!

Volgende week staat weer een onvervalste kraker op de agenda, met nummer twee Sint-Lenaarts als tegenstrever. Met een Lyra-Lierse op niveau en de steun van de vele, passionele fans, moet ook in de Noorderkempen een goed resultaat mogelijk zijn.

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Weuts, Van den Brande, Balbi, Jacobs, Cloetens, Messoudi (85’ Van Goylen), Lambreghts, Nijs (85’ Dillien), Peffer, Adesanya (86’ Van Parys)

Doelpunten: 1-0 Adesanya (33′), 1-1 Ibricic (54′), 2-1 Peffer (58′), 3-1 Nijs (85′)
Gele kaarten: Nijs, Cloetens, Peffer, Geybels, Geurts, Tans
Rode kaarten: geen