Wedstrijdverslag | 17 maart 2019

Lyra-Lierse wint overtuigend en zet het derby drieluik goed in

De Max

De goede luim zat er al even in bij de supporters die al in de namiddag waren samengekomen om te verbroederen in het Bevelse supporterscafé café De Max. De max, dat was ook de opkomst van Lyra-Lierse fans, want ze waren goed voor de helft van de bijna duizend aanwezigen. Al van voor aanvang van de wedstrijd werden de gezangen ingezet. Dit zou zo blijven tot lang na het laatste fluitsignaal, kwestie van een goede reputatie hoog te houden.

Tristan Dermaut was nog niet inzetbaar, coach Schipper wijzigde zijn elftal op één plaats in het middenveld, waar Jacobs in de plaats kwam van Seraaj Ibn El Mokadem, die samen met Balbi en Quinten Van Goylen plaatsnam op de bank, naast reservedoelman Mats Sterkens.

Snel combinatievoetbal leidt tot dubbele voorsprong

Na de studieronde van 10 minuten kwam de partij in een stroomversnelling. Het eerste gevaar kwam van Nijlense zijde, toen een ver schot afweek en op het dak van het doel belandde. Enkele minuten later kwam Peffer na een snelle combinatie oog in oog met doelman Schrauwen en werkte beheerst af. Het uitvak ontplofte. Lyra-Lierse nam met snel combinatievoetbal het heft in handen. Jacobs en Dillien zetten een mooie aanval op, de bal kwam tot bij de opkomende rechterflank Lambreghts, die de bal naar achter trok tot bij Flebus, die binnen schoot. De dubbele voorsprong was een feit. Lyra-Lierse ging op zijn elan verder. Dillien trok scherp voor, Jacobs kwam net een teen te kort.

De Lierse storm ging dan even liggen en Nijlen stak een paar keer het venster aan de neus. Maes pareerde een vluchtschot met de vuisten en een scherpe voorzet plofte pardoes op de lat. Tussendoor trapte Dillien nog over.

Zo werd er gerust. De Lyra-Lierse fans hadden waar gekregen voor hun geld en hoopten op meer.

Lyra-Lierse in carnavalsmodus

Lang dienden ze niet te wachten. In de 52ste minuut kapte Peffer zich knap vrij en schoot op doel. Schrauwen wist het schot nog te keren, maar de goed gevolgde Lambreghts schoot binnen. De Lierse schaapjes leken nu op het droge. De rusteloze en niet af te stoppen Dillien zette nog eens een raid op. Peffer kwam een haar te kort om zijn voorzet te beroeren. Lyra-Lierse verkeerde nog in carnavalsmodus, want bijwijlen speelde het sambavoetbal! Een knap getrapte hoekschop van de sterke Jacobs draaide ei zo na aan de tweede paal binnen. Een domper was wel de noodgedwongen vervanging van Lambreghts rond het uur. Niet alleen diende Schipper zo zijn elftal te herschikken, ook moesten de Pallieters zo de motor van Gaetan op rechts missen.

Schöön geprobeerd!

Nijlen kwam zo meer in de wedstrijd en wist in de 66ste minuut te scoren, waarbij de blauw-witten weinig in de weg werd gelegd. De thuisploeg kwam nu meer opzetten, zonder echt tot grote kansen te komen. De betere pogingen waren voor de bezoekers. Wat Lasse Schöne van Ajax kan, ik ook, dacht Steven Dillien, bij een vrije trap schuin en ver van het doel. Zijn poging zoefde voorlangs aan de tweede paal. Geen doelpunt, maar wel schöön gedaan!

Nijlen bleef aandringen, waardoor er ruimte kwam voor de tegenaanval. Dillien werd op links weggestuurd, maar zijn poging ging naast. De goed ingekomen Balbi blokte nog een Nijlense poging af. Voor het laatste wapenfeit tekende Dillien, wie anders. Zijn poging, oog in oog met Schrauwen, werd echter door die laatste geweerd.

Schipper is van ons!

Toen het laatste fluitsignaal weerklonk, was het weer tijd voor spelers, fans en jeugdspelers om samen te feesten en te zingen, zoals dat alleen op Lyra-Lierse kan. ‘Schipper is van ons’, zong de kop, om hun dankbaarheid aan de coach te betuigen. Na deze mooie overwinning en de 10 op 12 zagen we niets dan blije gezichten. In de kantine werd nog verbroederd met de thuissuporters. Voetbal een feest, maar dan niet alleen als slogan!

Racing komt eraan!

Het eerste deel van het pittige derby drieluik Nijlen, Racing Mechelen en Zwarte Leeuw, werd succesvol afgerond. Alle neuzen staan nu in de richting van de komst van Racing Mechelen, op zondag 24 maart om 15u. Voor de niet-abonneehouders, vergeet niet dat dit een wedstrijd met uitsluitend voorverkoop is. Meer informatie over tickets kan u hier vinden.

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Wils, Cloetens, Van Parys, Dillien, Flebus (69′ Balbi), Lambreghts (60′ S.Ibn El Mokadem), Van Den Abeele, Cools, Jacobs, Peffer (89′ Van Goylen)

Doelpunten: 10′ 0-1 Peffer, 20′ 0-2 Flebus 52′ 0-3 Lambreghts, 67′ 1-3 Mariën

Geel: 35′ De Cnaep, 53′ Cloetens, 88′ Trenson