Wedstrijdverslag | 6 oktober 2024

Lyra-Lierse werkt de talrijke kansen pas in de slotfase af, ongeslagen status blijft behouden

Met een 0-2 achterstand en nog iets meer dan 10 minuten reguliere speeltijd op de klok, dachten velen dat het spreekwoordelijke kalf verzopen was. Zeker, Lyra-Lierse had kansen gehad, niet weinig zelfs, maar Young Reds-doelman Devalckeneer leek ongenaakbaar en pakte met de ene na de andere save uit. Dame Fortuna leek ook niet te willen meewerken en had een Lierse owngoal meegebracht. Dan weet je dat het moeilijk wordt, om een niet nader genoemde voetbalfilosoof uit Wommelgem te citeren.

Moeilijk gaat ook, dacht de Lierse topschutter Jordy Peffer. In de 80ste minuut vond Jordy dan toch het gaatje, toen een voorzetschot door de verdediging heen in de verste hoek verdween. Hoop herleefde in de Lierse harten en het nummer 77  bracht Lyra-Lierse na een vrijschop op gelijke hoogte, met een schicht die langs de muur en via de paal binnen ging. Devalckeneer stond in de goede hoek, maar vermocht niets tegen zoveel meesterschap. Verdiend? Het zal wel zijn.

De drie punten hingen daarna zelfs meermaals in de lucht. Vets werd bij een hoekschop in de kleine rechthoek in de tang gehouden, maar een strafschop leek scheidsrechter Mataj een te zwaar verdict. Bij een nieuwe hoekschop kopte Volant over. Dat was het dan, dachten de Lierse fans, maar ineens was daar Schils met de infiltratie op rechts en de uitstekende voorzet naar de tweede zone. Daar stond Peffer klaar om binnen te koppen. Devalckeneer tipte het leer nog over de lat. En zowaar waren de jonge Sinjoren in de slotseconden nog ei zo na met de volle buit gaan lopen, toen bij een snelle omschakeling een lage voorzet geen verlengstuk vond.

Zo hebt u meteen het bewogen slot van een wedstrijd waarover heel wat na te vertellen valt. We geven u onder meer mee dat de RAFC-iconen Ritchie De Laet en Faris Haroun tot de technische staf van de Young Reds behoren, die gisteren in hun sterkste opstelling speelden, aangezien het eerste elftal een dag later in actie moest. Toch wel een merkwaardig gegeven dat de kalender van het eerste elftal de kwalitatieve sterkte van de beloftenteams bepaalt. Fun fact: het arbitrale trio had zich in koninklijk paars gehuld, maar wie dacht dat dit een indicatie van vooringenomenheid was jegens de youngsters van RAFC, kwam bedrogen uit.

Adekami maakt het verschil

Onze jongens wisten dat het klassement bedroog en dat het geen wandeling in het park zou worden. Toch hadden de Pallieters al in de 2de minuut op voorsprong kunnen komen. Peffer draaide hem naar de 2de paal, waar Muyldermans hoog opveerde en voorlangs kopte. Diezelfde Muyldermans zette een actie in en trok achteruit naar Schils. Devalckeneer had weinig moeite met de schuiver.

De toeschouwers zagen dat de Young Reds niet naar het Luc De Rijckstadion waren gekomen voor een punt. Ze zetten hoog druk, om zo de tegenstander tot balverlies of slecht inspelen te dwingen. En warempel, dat loonde nog ook, toen de bal ongelukkig in de voeten van Adekami caramboleerde. Het Antwerpse goudhaantje ging er aalvlug van door en zette gemeten voor naar de tweede paal, Vandeplas duwde binnen.

Lyra-Lierse combineerde niet onaardig, enkel de finishing touch ontbrak. Na een knappe één-twee met Kil legde Peffer van op de achterlijn het leer terug, maar er stond niemand om af te werken. Ook Schils haalde de achterlijn en wou Muyldermans vinden, zijn pass miste precisie. Dan was het de beurt aan Versmissen om op te rukken. Devalckeneer stond op de goede plaats om zijn strakke voorzet te intercepteren. Na balverlies bij de Young Reds, kapte Peffer zijn mannetje uit en kon aanleggen. Hij besloot nog eens te kappen en besloot dan op Devalckeneer. Dit was dé kans op de gelijkmaker net voor de rust.

Lierse pletwals loont niet

Wie Tom Proost een beetje kent, weet wat er gebeurt in de tweede helft: een Liers offensief. Van bij het fluitsignaal grepen de Pallieters de Sinjoren bij de keel. Adesanya kopte in buitenspelpositie een voorzet van Peffer voorlangs. Al combinerend kwam de bal tot bij Adesanya. Jason viseerde de verste hoek, Devalckeneer pakte uit met een snoekduik, Peffer verraste met een hakje, maar de Reds konden ontzetten. Ze geraakten evenwel niet uit de omknelling. Versmissen legde aan, zijn schot werd nog gedevieerd en zoefde aan de kruising voorbij. Peffer probeerde het dan tot twee keer toe met schoten naar de kort hoek, maar Devalckeneer stond pal.

Het bleef opletten geblazen voor de kwieke bezoekers. Sterkens zweefde het leer uit de hoek bij een poging aan de rand van de grote rechthoek. Lyra-Lierse nam weer over. Van Goylen met de center, Kil in twee tijden over. Die bal zou er wel eens vliegen, daar waren ze bij de kop achter het doel van Devalckeneer gerust in. De bal vloog erin, maar dan aan de overkant. Na een hoekschop verdween een hoge voorzet ongelukkig via het been van Versmissen achter Sterkens. Tja, voetbal zeker?

Peffer brengt dan toch gerechtigheid

Het was zelfs bijna boeken toe, wanneer Sterkens in zijn korte hoek redding bracht met een voetveeg en zo zijn ploegmaats de kans gaf om nog terug te komen, zoals u al had gelezen. Die Peffer toch, hoe doet ie het? Lyra-Lierse behoudt zijn ongeslagen status en blijft vooraan meedraaien. Volgende zondag wacht ons weer een lekkere pot voetbal in Bilzen.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Volant, Versmissen, Vets, Augustijns, Muyldermans (74′ Teunen), Van Goylen (74′ Van Den Bogaert), Schils, Kil (74′ Boulaouali), Peffer, Adesanya (C)

Young Reds Antwerp: Devalckeneer, Davis, Amal (C), Smits (74′ Aziz), Krasniqi, Renders, Tuypens (83′ Courtens), Adekami (57, Agyapong), Stanic (57′ Zaänan), Verstraeten, Vandeplas

Geel: 43′ Muyldermans, 44′ Van Goylen, 55′ Adekami, 60′ Devalckeneer, 62′ Verstraeten, 64′ Agyapong, 80′ Amal, 84′ Teunen, 86′ Zaänan