Wedstrijdverslag | 11 maart 2019

Lyra-Lierse verzuimt de kansen af te maken, maar houdt Termien op 5 punten

Geen wandeling in het park

De Genkenaars hadden voor de wedstrijd in de media aangegeven dat ze in de verplaatsing naar Lyra-Lierse een uitgelezen kans zagen om tot op twee punten van een eindrondeplaats te naderen. Onze jongens waren dus gewaarschuwd dat deze wedstrijd geen wandeling in het park zou worden. Termien was in het vorige seizoen niet voor niets op twee punten van kampioen Heur-Tongeren geëindigd. Scherpschutter Dermaut bleek toch meer last te hebben van zijn bilblessure en geraakte niet speelklaar.

Indrukwekkend eerbetoon

Voor aanvang van de wedstrijd stonden de spelers samen met de voltallige technische staf arm in arm. Een volle minuut werd het muisstil in de Doelvelden. Onze gedachten waren bij Jordy Peffer en zijn mama, die deze week overleed. Ondanks deze bijzonder moeilijke omstandigheden, zou Jordy toch de ganse wedstrijd spelen.

Verdiende voorsprong

In de eerste minuut al legde Van Parys af naar Dillien, wiens vluchtschot over ging. Rond het kwartier brachten drie opeenvolgende een-twee’s Seraaj El Mokadem in een vrije schietpositie, maar zijn schot strandde in de armen van doelman Bruno. Even later trok Cools vanop de zijlijn de bal voor, Bruno kon de bal net vanonder de lat wegwerken. Lyra-Lierse bleef komen. Peffer maakte zich knap vrij, maar zijn schot miste kracht om Bruno te verontrusten. Een minuut later werden de inspanningen van de thuisploeg beloond. De bedrijvige Seraaj El Mokadem ontfutselde de bal in het middenveld en loodste Dillien doorheen de verdediging. Steven omspeelde Bruno en legde de bal in het doel. Een klassedoelpunt en de bekroning van een sterke tien minuten!

Het venijn zit in de omschakeling

Het openingsdoelpunt betekende het sein voor de Limburgers om offensiever te spelen. Na een gemeten gekruiste voorzet van spelmaker Ferhat Teker werd de bal door een bezoeker rakelings voorlangs gekopt. Deze verwittiging was de voorbode van erger, want net voor het halfuur leidde ongelukkig balverlies in het middenveld een rake Limburgse tegenaanval in. Bloemen liet Maes kansloos met een schot in de korte hoek. Maar Lyra-Lierse had nog geen minuut later terug op voorsprong kunnen komen. Dillien stuurde Peffer het straatje in, maar hij besloot oog in oog met Bruno binnen diens bereik. Peffer dreigde nog even met een schot, maar beide ploegen gingen dan rusten met een 1-1 stand.

Net niet scherp genoeg

De tweede helft begon zoals de eerste begon, met gevaar van de kant van de thuisploeg. Cools kopte over. Peffer probeerde het nog met een verre lob, die op het dak van het doel belandde. Rond het uur trok rechterflank Lambreghts naar voor en zette de bal voor naar de tweede paal, waar de mee opgerukte Cools een haar naast kopte. De tweede helft had minder om het lijf dan de eerste helft. Het spel verwaterde en hoogtepunten waren schaars. Het was duidelijk dat Lyra-Lierse niet in het mes van de tegenaanval wilde lopen.

Termien dreigde wel, maar Maes moest enkel attent reageren bij een scherpe voorzet. In het laatste kwartier kwam Lyra-Lierse nog enkele keren gevaarlijk opzetten. Lambreghts dweilde de flank af en gaf de bal mee aan Dillien, die laag voortrok. Aan de tweede paal kwam Seraaj El Mokadem een haar te kort om de bal binnen te werken. Flebus legde nog af voor Dillien, zijn draaiend schot met de binnenkant ging via de lat buiten. De laatste kans was nog voor de ingevallen Balbi, die net niet bij een voorzet van Dillien kon.

Zo eindigde de wedstrijd op een gelijkspel. Lyra-Lierse had de betere doelkansen, maar op basis van het sterke weerwerk kon Termien aanspraak maken op een puntendeling.

Met z’n allen naar Nijlen!

De kloof met de Limburgers blijft 5 punten. Lyra-Lierse heeft na deze 7 op 9 drie derby’s voor de boeg, te beginnen met nu zaterdag op KFC Nijlen om 19:30, meteen de kortste verplaatsing van het seizoen. Allen daarheen!

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Wils, Cloetens, Van Parys, S. Ibn El Mokadem (76′ Balbi), Dillien, Flebus (86′ Van Goylen), Lambreghts, Van Den Abeele (68′ Jacobs), Cools, Peffer.

Doelpunten: 20′ 1-0 Dillien, 30′ 1-1 Bloemen

Gele kaarten: 55′ Philipsen