Wedstrijdverslag | 21 oktober 2019

Lyra-Lierse verwent zijn supporters en blijft op koers

Met de komst van KVK Wellen, de voorlaatste in de stand, wist Lyra-Lierse wat het te doen stond, namelijk de drie punten thuis houden. Met minder zou niemand zich kunnen verzoenen.

Patrick Van Houdt stuurde de zelfde elf basisspelers als tegen Witgoor Sport op het terrein, ook op de bank geen nieuwe namen.

Allez, Eric, chante avec nous!

Reeds voor het eerste fluitsignaal zat de goede luim er bij de leden van de ‘spionkop’ achter het doel goed in. Het vat dat geschonken werd door onze Waalse supporter Eric de Kezel zal daar wellicht niet vreemd aan zijn geweest.

Wellen werkt, Lyra-Lierse werkt af

Het cliché luidt dat het vaak oppassen geblazen is wanneer een topteam het moet opnemen tegen een ploeg uit de bodem van de rangschikking. Dat bleek gisterenavond het geval te zijn, althans in het openingskwartier.

Want de bezoekers trokken meteen fel van leer, met veel druk op de bal. Het had geen haar gescheeld of de bezoekers stonden op voorsprong, toen een schuine voorzet net werd naast gekopt. De bezoekende coach Vanhamel, man van het huis en vaste ‘dépanneur’ bij de Haspengouwers, had zijn huiswerk blijkbaar goed gemaakt en had zijn pionnen goed opgesteld, zodat onze meest balvaardige spelers weinig speelruimte kregen. Na deze stormachtige eerste vijftien minuten kwam er meer evenwicht in de wedstrijd. In minuut 25 leidt de eerste scherpe aanval van Lyra-Lierse meteen tot succes. Messoudi geeft mee naar Lambreghts, die het overzicht bewaart en de vrijstaande Peffer bedient in de kleine rechthoek. Vanop een schuine hoek blijft Jordy ijzig kalm en legt de bal overhoeks in het zijnetje. Toeslaan op het gepaste moment, het is een kunst!

Door deze openingstreffer kwam er meer ruimte. Adesanya maakte zich vrij met een nummertje, zijn strakke schot ging net over.

Peffer op zijn Rensenbrinks

Na de koffie kwam de thuisploeg op het terrein met de bedoeling om de voorsprong uit te diepen. Messoudi verstuurde een lange bal, Peffer nam aan en in dezelfde beweging omspeelde hij enig mooi zijn tegenstrever. Dan legde hij de bal op een schoteltje voor de goed naar binnen gesneden Lambreghts, die de bal in doel kon tikken. Een doelpunt op basis van kwaliteit en automatismen!

Nys en Adesanya vinden elkaar

Het spel speelde zich nu grotendeels op de helft van de bezoekers af. Cloetens trapte van ver, zijn schot week nog af in hoekschop. Even later stond nummer drie op het bord. Na een knappe dubbele een-twee tussen Nys en Adesanya kon deze laatste aanleggen en tegen zijn schot met de binnenkant van de voet in de linkerbenedenhoek had doelman Rausin geen schijn van kans.

Een forfaitscore leek nu in de maak, maar even later hadden de Limburgers toch hun verdiende doelpunt gemaakt, via een hard schot van dichtbij van Kerim. De eerste maal dat Maes zich tijdens deze competitie thuis moest omdraaien!

Brazil!

De Lierenaars bleken echter niet van slag door deze tegentreffer.  De sterk ingevallen Dillien (welke ploeg heeft de weelde om offensief talent als Steven en Quinten te mogen laten invallen?) zette meteen vier verdedigers op enkele vierkante meters in de wind, om dan foutief te worden afgestopt. De Wezenberg stond erbij, keer ernaar en kraaide van de pret. “Brazil, lalalalalalalaaaa” klonk het vanop de staanplaatsen.

Weer Nys en Adesanya

Even later zette Adesanya zijn maatje Nys voor doel, Mathias schoof de bal netjes onder de uitgelopen Rausin. Meteen zijn vierde doelpunt, trefzekerder dan ooit. Hierdoor staat hij samen met Adesanya op een gedeelde tweede plaats in de topschuttersstand.

Zeven anjers, zeven rozen

De voorlopige topschutter, met zeven stuks, is niemand minder dan Jordy Peffer, die ook het vijfde en laatste doelpunt van de avond voor zijn rekening nam, nadat hij een afgeweken schot van Adesanya mooi in de hoek prikte.

Topavond, topclub!

Door deze overwinning blijft Lyra-Lierse postvatten bovenaan de rangschikking, in het kielzog van leider Sint-Lenaarts. Maar ook naast de lijnen was het zaterdagavond weer hoogstaand. We zagen een uitverkochte business lounge en veel toeschouwers die enthousiast waren over het voetbal, de sfeer en Lyra-Lierse. Toegegeven, wie gisteren weer getuige mocht zijn van het après-match moment tussen fans en spelers, kan niet anders dan verliefd worden op deze club.

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Cloetens, Balbi, Messoudi (72′ Dillien), Adesanya, Lambreghts, Weuts, Nijs (79′ Van Goylen), Van den Brande, Jacobs (68′ Van Parys), Peffer.

Doelpunten: 1-0 Peffer (25′), 2-0 Lambreghts (50′), 3-0 Adesanya (65′), 3-1 Kerim (72′), 4-1 Nijs (78′), 5-1 Peffer (85′).
Geel: Van den Brande
Rood: geen