Wedstrijdverslag | 30 april 2023

Lyra-Lierse verslikt zich in gretiger Racing en moet nu knokken voor de eindronde

De talrijk meegereisde supporters hadden er wel zin in, ondanks een verbod op de trommels die naar goede gewoonte het ritme aangeven tijdens de gezangen. Bepaald indrukwekkend hoe ze minutenlang voor de wedstrijd en tijdens het opkomen het officieuze clublied ‘Dees is maan club’ zongen, met de sjaals omhoog.

Racing overbluft Lyra-Lierse

Tot daar het goede nieuws. Wat op de groene mat zelf gebeurde, was van Lierse kant niet goed. Te weinig, te plat, tegen een energiek en onverzettelijk Racing dat 90 minuten met grinta liep te voetballen. Het begon al van bij de aftrap. Wat moet ik schrijven: ‘Racing trok het intitiatief naar zich toe’, of ‘Lyra-Lierse liet het initiatief over aan Racing’? We zullen maar voor de eerste optie gaan, want ik kan me er niets bij voorstellen dat een ambitieus elftal met meer kwaliteit in huis intentioneel afwachtend voetbalt in zo een belangrijke wedstrijd.

Niet dat Racing een resem kansen bij elkaar voetbalde, verre van. Maar het zette wel de ganse wedstrijd hoog druk en won de duels, zeker in het eigen laatste derde, waardoor het Lierse spitsenduo amper een poot aan de grond kreeg. Om het samen te vatten: onze jongens werden overbluft. En dat was (gelukkig) al lang geleden.

Racing startte in overdrive. De vinnige linkerflank Spaenhoven wou zich tegen zijn beste vriend Schaessens bewijzen en scoren, maar schoot de bal achterlangs. De Wilde, een van de weinige Lierenaars op niveau, zette zijn turbo aan om een doorgebroken thuisaanvaller in te halen en tackelde de bal in extremis uit zijn voeten. Het eerste kwartier was het bij momenten pompen of verzuipen.

Na dat openingskwartier kwam Lyra-Lierse toch eens vanonder de druk uit. Nys zwiepte de bal mooi voor, van dichtbij kopte Vets, onder druk van de uitgekomen doelman Smet, over. Even later opnieuw Liers gevaar, toen Schaessens een hoekschop naar de eerste zone bracht. De poging van Adesanya werd afgeblokt. Het Mechelse fort dreigde op het half uur toch een doelpunt te incasseren. Peffer zette een mooie actie op en vond Van Goylen op links. Quinten zag Schaessens vrij staan en bediende hem op maat. De kwaliteiten van Jaric kennende, was dit een kans met een hoog ‘expected goal’ gehalte. Jammer genoeg kreeg de bal op het vrij hobbelige veld net voor afdrukken nog een lichte stuit en het schot ging hoog over.

Net voor rusten vond Carrez zich dribbelend een weg in de 16 meter en ging neer over het uitgestoken been van de heroptredende Lambreghts. Ventôse trapte de terechte elfmeter knap in de bovenhoek.

Defensief mistasten doet de boeken toe

Tijd om zich te bezinnen dan maar, met een straffe zjat kaffe en een donderspeech van de coach. Dat resulteerde in een lichte heropleving van de roodwitten. En zowaar was de gelijkmaker erg dichtbij, toen Schaessens een vrije schop naar de tweede hoek verstuurde, met de gekende stuit in de bal. Aartsmoeilijk voor een doelman om in te schatten, maar de sterke Smet zweefde het leer nog uit de kruising.

Lyra-Lierse toonde zich toch iets offensiever, zonder dat Racing in de problemen kwam. De Maneblussers bleven snedig in de omschakeling en de eveneens heroptredende Sterkens had al zijn keeperskunnen nodig om een afgeweken schot uit de hoek te duiken.

Het spel van Lyra-Lierse was te stereotiep, er was iets extra nodig om de poort het Mechelse fort open te breken. Iemand met snelheid en een actie. Jiri Struyf, met andere woorden. Jiri liep zich met de andere bankzitters los, en bleef zich maar loslopen en loslopen, tot de 81ste minuut. Toen was het kalf al verdronken, want Walen De Keyser had 5 minuten daarvoor de 2-0 gescoord, met hulp van de Lierse defensie. Ach, deze fase zal wel tekenend geweest zijn voor onze wedstrijd zeker?

Het bleef bij 2-0 en zo won de ploeg die het meeste wou winnen. De Racingers konden verdiend een feestje bouwen met hun supporters. De Lierse fans waren, geheel tegen hun natuur in, stilletjes na affluiten. Wat een ontgoocheling, vooral dan over de manier waarop. Nu moet Lyra-Lierse nog vol aan de bak voor een eindronde ticket. Twee klinkende revanches, dat zijn de spelers verschuldigd aan zichzelf, de fans en onze mooie club.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Lambreghts (C), De Wilde, Vets, Schaessens, Van Goylen (81′ Struyf), Nys (89′ Van Den Bogaert), Peffer, Adesanya

K. RC Mechelen: Smet, De Paepe, Kerckhofs (C), Spaenhoven, Knollenburg, Hmouda- (72′ Mauro), Akarom (63′ Mrani), Heyvaert, Walen de Keyser (80′ Nesta Vallez), Ventôse, Carrez

Doelpunten: 44′ Ventôse 1-0, 76′ De Keyser 2-0

Geel: 47′ Ventôse, 51′ Hmouda, 66′ Heyvaert en Volant, 69′ Van Goylen