Wedstrijdverslag | 9 september 2019

Lyra-Lierse tapt uit het juiste vaatje en laat de supporters klinken op de eerste overwinning

Voetbal op zondag heeft zo zijn charmes, als het weer wat meezit. Onder een stralend nazomerzonnetje liepen meer dan 300 jeugdspelers voor aanvang van de wedstrijd het terrein op, onder applaus van de fans en de aanwezige ouders. Veel volk, goed weer, een puike organisatie van de jeugdvoorstelling, dat zat al snor. De rest was aan de Lyra-Lierse mannen.

Patrick Van Houdt kon nog altijd geen beroep doen op de nog niet volledig herstelde Van den Abeele en Van Parys, voor wie het de tweede en laatste dag van zijn schorsing was. Balbi, vorige week ziek, nam terug plaats op rechts in de klassieke viermansdefensie. Cloetens startte in het middenveld, om daar voor meer duelkracht te zorgen, waardoor Lambreghts iets hoger kon spelen. Nys moest vanop de rechterkant voor gevaar zorgen. Adesanya verhuisde naar de bank, net als Van Goylen en Yassir El Mokadem.

Lyra-Lierse leeft mee

De wedstrijd begon met een minuut stilte ter nagedachtenis van de overleden moeder van voorzitter en bestuurslid Yves en Xavier De Vil. De stilte werd gerespecteerd, wat leidde tot een pakkend en ingetogen moment. De oudere ex-Lyra supporters waren in gedachten ook bij de deze week overleden Robert Driessens, decennialang medewerker van de club.

Veel drang naar voor

Gwen Jacobs had de fans beloofd dat ze hun revanche zouden krijgen. Dat zou geen sinecure worden, want Houtvenne was niet voor niets de vice-kampioen van vorig seizoen. De spelers hielden woord. Van bij het begin was duidelijk dat de geelzwarten voor de overwinning gingen. Al in de eerste minuten kopte de inlopende Van den Brande een goed gegeven hoekschop van Dillien maar nipt over. De bezoekers waren meteen gewaarschuwd. Dillien zette zich op zijn linkerflank door, maar zijn lage voorzet vond geen ploegmaat. Nog in de eerste tien minuten loodste Lambreghts Peffer in het straatje. Jordy knalde in zijn gekende stijl strak binnen, maar helaas, zijn doelpunt werd niet toegekend wegens buitenspel.

Ook Houtvenne stak de neus aan het venster, toen Vervoort in de vlucht over schoot. Maar het waren toch vooral de Lierenaars die de toon zetten. Woelwater Dillien zette weer een actie op, sneed naar binnen en legde aan. Doelman Pauwels kon de harde knal nog over de lat tippen.  De Lierse druk hield aan. Een knappe aanval over Jacobs, Dillien en Nys werd in extremis afgeblokt.

Oef!

Een ploeg die aanvalt, weet dat het moet opletten voor de omschakeling. Die snelle counter kwam er een minuut later, toen De Winter alleen op Maes af kon gaan. Hij schoot over. Oef! Een knappe vrijschop van Jacobs bereikte Weuts aan de tweede paal, maar Koen was te verrast en kon de bal net niet beroeren. Net voor rusten riep de ganse kop achter de goal voor een strafschop wegens hands, maar scheidsrechter Wahhabi ging er niet op in.

Zo werd Lyra-Lierse te karig beloond voor een goede eerste helft.

Oponthoud inspireert

Na rusten bleef de stormloop van de eerste helft uit en de wedstrijd dreigde wat te verwateren. Voor Houtvenne hoefde het niet zo nodig, het was aan Lyra-Lierse om de wedstrijd open te breken.

Rond het uur viel scheidsrechter Wahhabi geblesseerd uit en de wedstrijd lag tien minuten stil, tot de nieuwe lijnrechter – iemand uit het publiek –  zich had klaargemaakt. Blijkbaar had dit korte oponthoud onze Pallieters nieuwe inspiratie gegeven.

Nys blijft kalm

Dillien zette met een gemeten pas door de as van de defensie Nys op weg naar het doel. Matthias bleef kalm en legde de bal in het mandje. De ontlading in het Luc De Ryck stadion was groot. Lyra-Lierse wou meer. Dillien, weer hij, ontfutselde de bal en stevende op doel af. Zijn poging werd echter door Pauwels gestuit. Zo bleef de wedstrijd spannend. Maes moest nog een vrije schop uit zijn hoek ranselen, maar de Pallieters namen al weer snel over. Lambreghts snoepte de bal af, omspeelde zijn tegenstrever en schoot dan met links op doel, maar Pauwels kon redding brengen.

Jacobs en Balbi stelen de show

Onze Lierenaars bleven de supporters verwennen. Jacobs, een ganse wedstrijd sterk op de linkerflank, schudde een heerlijk nummertje uit zijn schoenen op de achterlijn en trok de bal naar achter, maar er stak nog een bezoekende voet tussen. Dat kan ik beter, dacht Elio Balbi, toen hij een voorzet met een halve schaarbeweging acrobatisch op de slof nam. Zijn poging ging nipt over, maar had omwille van de schoonheid ervan een beter lot verdiend.

And the winner is…

We hebben nu al twee genomineerden voor de mooiste actie van de wedstrijd, maar een derde hond ging met de oscar aan de haal. Want wat Quinten Van Goylen, ingebracht voor Dillien, in de 88ste minuut liet zien, deed alle voetballiefhebbers watertanden.  Met enkele kwieke en onnavolgbare passeerbewegingen gaf hij enkele verdedigers het nakijken om te vervolgen met een achterwaartse assist, knap afgewerkt door Lambreghts. Wat een beauty van een doelpunt! Lyra-Lierse was nu bevrijd. Yassir El Mokadem stuurde Lambreghts weg. Gaetan had wel zin in nog een doelpunt, maar zijn schuiver ging enkele meters naast.

Tevreden supporters

Na het laatste fluitsignaal zagen we alleen maar heel tevreden gezichten. De verdiende overwinning was binnen en de supporters hadden veel goeds gezien: grinta, een goede organisatie, tempoversnellingen en veel beweging rond de bal. Dit smaakt naar meer, te beginnen met de uitwedstrijd zaterdag 14 september op het terrein van Helson Helchteren.

Opstelling Lyra-Lierse: Maes, Cloetens, Balbi, Dillien (75’ Van Goylen) , Lambreghts, Weuts, Nys (85’ Adesanya), Van den Brande, Van den Buijs, Jacobs, Peffer (87’ Y El Mokadem)

Doelpunten: 61’ Nys, 88’ Lambreghts

Gele kaarten: 34’ Troosters,  40’ Ven, 75’ Van den Buijs