Wedstrijdverslag | 14 november 2022

Lyra-Lierse speelt volwassen in sterke tweede helft

Kriek Boon van het vat, dan zijn we in het Pajottenland, waar je aan de toog nog een gemoedelijke babbel kan doen. De Halse toogbroeders wisten dat het veld er goed bijlag, want juist geweld. Amai mijne frak als het dan niet geweld is, dacht uw verslaggever, want het veld oogde wel mooi, maar lag er bij nader inzien bepaald hobbelig bij.

De slechte staat van het veld had zijn effect op de kwaliteit van het voetbal in de eerste helft, zeker bij onze Lierenaars. Die speelden te statisch en leken last te hebben met de botsende bal en met het verticale voetbal van de thuisploeg. Lyra-Lierse creëerde dan ook nauwelijks doelgevaar, op enkele scherp getrapte hoekschoppen van Schaessens en Kil na. Volant kwam een teen te laat aan de eerste paal om de bal van Schaessens te verlengen. Op het kwartier stond Kil achter de bal. Hij schilderde op het hoofd van Schils die binnen leek te knikken, maar doelman Vandervorst kon de bal nog uit de hoek zweven.

Het was toch vooral de thuisploeg die een voorsprong had kunnen wettigen, met een viertal gevaarlijke pogingen van net buiten de grote rechthoek. Telkens ging het leer in de juiste richting en kreeg het nog een stuit, maar gelukkig kon Lyra-Lierse rekenen op een goede Mats Sterkens die het gevaar neutraliseerde. Pepingen-Halle was net voor rusten heel dichtbij de 1-0, maar Volant maakte een dekkingsfoutje goed door in extremis nog een gevaarlijk schot van dichtbij af te blokken.

Een heel ander spelbeeld in de tweede helft. Die was nog maar net op gang gefloten, toen de bal tot bij Kil kwam. Die zag dat Vandervorst nogal ver van zijn doel stond en handelde daar meteen naar. Zijn schot ging enig mooi met de juiste snelheid over Vandervorst heen in het dak van de goal. Ook Schaessens voelde zich nu geïnspireerd en dweilde de linkerflank af om een gemeten voorzet naar de tweede paal te versturen. Daar dook Kil op om binnen te koppen, maar Vandervorst stak daar nog een handje voor.

Veel zetten de Vlaams-Brabanders daar niet meer tegenover, behalve een schot in het zijnet na een snelle omschakeling. Rond het uur legde Schaessens de wedstrijd in een definitieve plooi, toen hij de bal mooi naar de verste paal krulde en raak trof. De thuisploeg leek van slag en kon onze Lierenaars niet meer verontrusten. Lyra-Lierse speelde de wedstrijd volwassen uit. Opdracht volbracht. Met drie gouden punten op zak stapten onze jongens op de bus naar Lier.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, Lambreghts, Smits, Vets, Schaessens (84′ Van Goylen), Schils, Kil (78′ Nys), Struyf (88′ Hendrickx), Peffer.

SK Pepingen-Halle: Vandervorst, Morias, Doudaev, Pé, Mayanga, Bosmans, Ertveldt, Aalhoul, Van Belle (69′ Vandenbrande), El Ouamari, Vandenberghe (55′ Maviluka)

Doelpunten: 47′ Kil 0-1, 63′ Schaessens 0-2

Geel: 35′ Kil, 39′ Van Belle, 55′ Volant, 78′ Morias