Wedstrijdverslag | 26 april 2022

Lyra-Lierse speelt een prima wedstrijd bij de kampioen

Veel volk in het Hoge Noorden, met 250 eters en de huldiging van enkele kampioenenploegen, waaronder het fanion elftal. Aan de overzijde van de hoofdtribune zagen we heel wat Lierse ‘titsen’, het typische hoofddeksel van de Lierse burgers destijds.

Goed Liers voetbal

In het openingskwartier gebeurde niet zo gek veel. We noteerden voor u enkele nummertjes op het middenveld. Aan de kant van de thuiszijde tekende Meeusen voor het betere zoolwerk, aan Lierse zijde was het de aanname en passeerbeweging in één tijd van Struyf – hij verving de in extremis uitgevallen Nys – die opviel. De poging om Jiri te stuiten leverde Verheyen meteen een gele kaart op.

De thuisploeg kwam enkele keren opzetten, onder andere met een scherpe voorzet die aan iedereen voorbij ging. Maar voor de rest was het Lyra-Lierse dat indruk maakte met zijn vlotte combinaties. Geen sinecure nochtans op het bijzonder hobbelige veld. De draaischijf in het Lierse geheel was eens te meer Seppe Kil, de man van wie het opvalt wanneer hij er niet bij is.

Boem patat

De thuisploeg was net voor het halfuur gevaarlijk. Kuijlaars trapte een vluchtschot een metertje over. Lyra-Lierse nam terug over. In de 35ste minuut onderschepte werkpaard Adesanya het leer en gaf er meteen een patat op. De onthutste doelman Espeso Nunez zag de bal voorbij zoeven, tot delirium van de meegereisde Lierse fans.

Eerste Hoogstratense kans gaat binnen

Ook in de tweede helft kwamen de meeste offensieve acties van bezoekende zijde. Peffer sneed mooi langs zijn tegenstander op rechts en trok de bal naar achter. Kil nam het leer mee om af te drukken, maar zijn balaanname was iets te ver, waardoor hij in botsing kwam met Espeso Nunez, die zich diende te laten vervangen door De Fré.

Na het uur kwam de thuisploeg meer in de wedstrijd. De eerste grote kans was meteen ook prijs, toen de gevaarlijke Voca kwikzilver langs de defensie gleed en de bal beheerst onder Sterkens binnen schoof. Het verzilveren van schaarse kansen is ook een kwaliteit. Het was nu zaak om aan ‘het Hoogstratens kwartiertje’ te ontsnappen. Want de Rooikens hebben meer dan eens een achterstand in het slotkwartier omgebogen in een 2-1 voorsprong.

Peffer dicht bij de winning goal

Maar zover kwam het gelukkig niet. Het was integendeel Lyra-Lierse dat nog het dichtst bij de winning goal kwam. Smits stuurde Peffer het straatje in. Jordy kapte zich naar binnen en ging dan zijn kans, maar De Fré kon het schot pareren. In de eindronde hangt deze bal tegen de touwen.

Zo eindigde deze aangename galawedstrijd op een al bij al billijk gelijkspel. De kampioenen begonnen aan hun verdiende ereronde en ontvingen daarbij ook applaus van de Lierse kop. Zo zien we het graag.

Laatste speeldag met veel spankracht

Met Houtvenne is de eerste degradant gekend. Pepingen-Halle lijkt zich ten koste van Wijgmaal naar de barrageplaats te spelen. Op de slotspeeldag maken Lyra-Lierse – thuis tegen Londerzeel – en Aalst – dat naar City Pirates trekt – onder elkaar uit wie de vice-kampioen wordt. De Ajuinen zijn net als Lyra-Lierse al zeker van deelname aan de eindronde. Voor de overige twee plaatsen zal het gaan tussen het drietal Cappellen, Belisia en Bocholt.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Balbi – Weuts – van den Buijs – Lambreghts – Vets – Schaessens – Kil – Struyf (78′ Smits) – Adesanya – Peffer

Hoogstraten VV: Espeso Nunez (55 De Fré) – Meeusen (79′ Bastiaensen) – Van Dooren – Vermeeren – Havermans – Verheyen – Defossez – Tilburgs – Kuijlaars (88′ Simons) – Voca (90′ Van Dijck) – Fall

Doelpunten: 35′ Adesanya 0-1, 78′ Voca 1-1

Gele kaarten: 21′ Verheyen, 64′ Adesanya, 70′ Defossez