Wedstrijdverslag | 28 januari 2019

Lyra-Lierse slaagt er niet in de Bilzerse oester te kraken

Beide ploegen leefden naar deze wedstrijd met een andere instelling. Bilzerse-Waltwilder wilde in de eerste plaats niet verliezen, Lyra-Lierse wilde eindelijk terug de zoete smaak van een overwinning proeven, om zo in de race om een eindrondeplaats een goede zaak te doen.

Gelijke tred

In de eerste helft liet het klassementsverschil zich niet vertalen in het spelbeeld. Bilzerse deed goed mee en stond in voor het eerste gevaar, met een afstandsschot dat over ging. Iets na het kwartier kwam Dermaut een teen te kort om een gevaarlijke voorzet van Flebus te verlengen. De fysiek sterke Bilzenaar Mayala kon zich op rechts doorzetten en haalde de achterlijn. Zijn voorzet ging echter aan alles en iedereen voorbij.

Iets na het halfuur trapte Van den Abeele een hoge en scherpe voorzet. Doelman Dengis kon de bal nog net beroeren om verder gevaar te voorkomen. Dan was het weer de beurt aan de Limburgers om gevaarlijk te worden. En hoe! De bal werd voorgetrokken, waar een Bilzenaar maar voor het intikken had, althans zo leek het, want Balbi stond nog net in de weg. In dezelfde fase werd de bal nog van de doellijn weggewerkt en kon Maes de bal nog in corner verwerken. Hier kwam Lyra-Lierse goed weg!

Liers gevaar

In de laatste tien minuten van de eerste helft nam Lyra-Lierse het heft resoluut in handen. Deze druk zou blijven aanhouden tot het eindsignaal. Lambreghts trok voor, de aanlopende Dillien trapte van kortbij op Dengis. Weer Lambreghts bereikte Dillien, Steven kapte naar binnen en schoot, maar ook nu kon Dengis het schot weren, Dermaut kwam net tekort om de afvallende bal te beroeren.

De Lierse druk hield aan. Dermaut maakte een actie in de kleine rechthoek en werd onderuit gehaald. De scheidsrechter blies niet en in de fase daarop trapte Tristan, terwijl hij nog op de grond zat, in de draai naar doel. De bal scheerde de paal. Het scheelde geen haar of Lyra-Lierse was met een voorsprong gaan rusten.

Bilzen plooit niet

De tweede helft trok zich langzaam op gang, maar gaandeweg verhoogde Lyra-Lierse de druk en het spel speelde zich nagenoeg de volledige tweede helft op de bezoekende helft af. De zeer bedrijvige Lambreghts ging nog eens diep, hij zette vanop de achterlijn hard voor, Dengis bokste weg, voor de voeten van Dillien, die van kortbij in de volley kon binnentrappen, maar Steven leek te verrast en trapte over. Een unieke kans op de voorsprong!

Een zucht later kwam Lyra-Lierse weer opzetten. Mooi samenspel tussen Dillien en Dermaut zonderde Flebus af in de kleine rechthoek, maar een toegesnelde verdediger kon het schot van Renzo nog net afblokken. De Pallieters bleven voor het offensief kiezen om een gaatje te vinden in Fort Bilzen. Het was nu alle hens aan dek voor de sterk verdedigende Limburgers, maar ze gaven geen krimp. Centraal een gaatje vinden tussen de linies was een moeilijke opgave. Dan maar weer via de flank, dacht Lambreghts, de bedrijvigste Lierenaar. Hij haalde weer de achterlijn en zette voor. Dermaut had goed positie gekozen en dook op aan de eerste paal. Met buitenkantje voet devieerde hij de voorzet … net naast! Wat scheelde het, tien centimer?

Oef!

Een Liers doelpunt hing in de lucht, maar toch waren het de bezoekers die ei zo na met de drie punten gingen lopen. In een heet standje voor het doel van Maes. Er gebeurde van alles, wat uw verslaggever kon zien was dat Maes een inzenden nog kon wegwerken en dat de ingevallen Ascencion de meubelen nog redde door de bal met een spectaculaire omhaal van de doellijn weg te werken. In de slotminuten drong Lyra-Lierse nog aan, met een schuin schot van Dermaut.

Mouwen opstropen

Toen het eindsignaal weerklonk waren vooral de bezoekers tevreden met het punt. Lyra-Lierse had door de dominantie in de tweede helft gewonnen op punten, maar in voetbal telt dat uiteraard niet. De goede wil was er, het engagement ook. Het voetbal in de eerste helft was matig, in de tweede helft was het niet slecht, maar de scherpte om dat doelpuntje te maken ontbrak. Het frivole voetbal van de goede periode in de eerste ronde blijft achterwege. Hopelijk komt dit snel terug, ondertussen zullen onze Lyra-Lierse mannen de mouwen dienen op te stropen en blijven vechten. Positief is alvast dat Yannis Van Parys na maanden blessureleed zijn intrede maakte!

Ternesse

Volgend weekend is er geen competitievoetbal, maar vrijdagavond spelen onze jongens een oefenwedstrijd in Eppegem. De zondag daarop wordt Lyra-Lierse in Wommelgem verwacht om Ternesse partij te geven. Ook daar zullen de Pallieters de steun van het legioen goed kunnen gebruiken!

Opstelling K.Lyra-Lierse: Maes, Wils, Balbi, Dillien (81′ Van Goylen), Flebus (88′ Ascencion), Dermaut, Lambreghts, Van den Abeele, Cools, Nys (72′ Van Parys), Jacobs.
Doelpunten: geen
Uitsluitingen: geen