Wedstrijdverslag | 13 januari 2020

Lyra-Lierse serveert champagnevoetbal in de 2e helft en blijft leider

Wat een opluchting toen Jordy Peffer in de 79ste minuut dan toch doelman Coenen wist te verslaan. Lyra-Lierse belegerde de ganse wedstrijd het bezoekende doelgebied, met tal van kansen tot gevolg. Maar de dekselse Limburgse doelman schudde de ene puike redding na de andere uit zijn handschoenen. En toen Van Parys de verlossende derde treffer binnen knalde, rende Kristof Maes zowaar naar de overkant van het veld om zijn vreugde met zijn ploegmaats te delen.

Wat voorafging

Coach Van Houdt kon terug rekenen op de herstelde Messoudi, maar niet op het defensieve slot op het middenveld Cloetens. Die had nog last van een schouderblessure uit de partij tegen Houtvenne. Zijn plaats werd ingenomen door de polyvalente Elio Balbi, die zoals men dat zegt ‘zijn match zou spelen’. Lambreghts – die een sterke partij speelde – nam zo de rechterflank voor zijn rekening. Nijs kwam terug in de ploeg en Dillien mocht nog eens laten zien dat zijn vormcurve in stijgende lijn zit.

Steven laat hem zwabberen

En of dat laatste het geval was. Na tien minuten legde Steven van redelijk ver aan. Zijn pegel zwaaide net voor Coenen nog even af en het leer stuitte voorbij de onthutste doelman Coenen tegen de netten.

Zonder echt groots te voetballen, was Lyra-Lierse de dominante ploeg met de meeste drang naar voor. Nadat een laag schot van Peffer bijna raak trof, was het terug de beurt aan Dillien om zijn kans te gaan, op aangeven van Nijs. Coenen wist zich echter een eerste keer te onderscheiden door zijn schot te redden.

Gelijkmaker uit het niets

Consternatie alom in de 24ste minuut, toen de bezoekers volledig tegen de gang van het spel in op gelijke hoogte kwamen. Agten kon in een duel nog net de bal met het hoofd beroeren en ietwat gelukkig (?) ging de bal in de verste hoek over Maes in doel. Zou het een van die dagen worden? Dat dachten de thuissupporters even, toen nog geen minuut later een plaatsbal richting het doel van Maes ging. Hij wist hier wel raad mee. Meteen namen onze Pallieters het heft weer in handen.

Lambreghts gaf de bal mee naar Peffer, die zich vrij kapte en trapte. Het schot van Jordy belandde na een carambole op de paal.

Misser vanop de stip

Niet veel later zou hij een nog veel grotere kans hebben om zijn doelpuntje mee te pikken, nadat ref Huyghe de bal op de stip had gelegd. Coenen anticipeerde goed en zat in de juiste hoek om de bal te klemmen.

Lyra-Lierse trekt alle registers open

Onze Lierenaars wisten dat ze in de tweede helft een tandje moesten bijsteken. En of ze dat deden!

Coenen kon met de vingertoppen nog net een schot van de herboren Dillien redden. Iets voor het uur gingen alle alarmbellen af in de kleine rechthoek van de bezoekers, met drie doelpogingen na elkaar. Jordy Peffer draaide met enkele samba moves zijn tegenstrever tureluurs en schoot maar net over de kruising. Coenen – het wordt eentonig – kon een knappe volley van Van Den Buijs – over zijn doel tippen.

De Pallieters hadden een injectie aan creativiteit nodig, Mo Messoudi was hiervoor de geknipte man en kwam in. Onder zijn impuls schakelde Lyra-Lierse nog een versnelling hoger. Het technische surplus liet zich voelen. Messoudi en Van Den Buijs heersten op het middenveld, Peffer en Dillien lieten hun tegenstanders sterren en andere hemellichamen zien. De ene kans volgde na de andere.

Pef doet het!

Maar Coenen kraakte niet. Alles wat maar enigszins binnen zijn bereik kwam, maakte hij onschadelijk. Het moest dus met een geplaatst schot gebeuren. Wie anders dan Jordy Peffer, de Jeremy Perbet van Lyra-Lierse, is in staat om dat te doen? Aan de rand van de grote rechthoek nam hij de bal aan legde hem in een beweging goed. Met een precies en laag schot in de hoek liet Jordy doelman Coenen kansloos. “Hij zit, hij zit, hij zit erin. Doelpunt van onze nummer 77”, galmde het door het stadion. De hernieuwde voorsprong was meer dan verdiend, de ontlading des te groter.

De mooiste van de drie

De bezoekers moesten nu komen, maar zo werd de ruimte voor Lyra-Lierse des te groter. Messoudi bediende Van Parys en vanuit een schuine hoek knalde Yannis de bal prinsheerlijk en staalhard via de onderkant van de lat binnen.

Zo trok Lyra-Lierse met onvervalst champagnevoetbal de driepunter over de streep. Een deugddoende overwinning na twee scoreloze gelijke spelen. Goed voetbal en hard werken werden beloond, de supporters werden verwend, meer moet dat niet zijn op een zaterdagavond.

Broederstrijd in Rijkevorsel

Lyra-Lierse trekt nu met een voorsprong van drie punten op City Pirates naar Rijkevorsel, waar het zaterdag in het Louis Van Roeystadion de strijd aangaat met Zwarte Leeuw. De belangen zijn voor beide partijen groot, want de Leeuwen zijn erop gebrand om alsnog de tweede periodetitel binnen te rijven en onze Pallieters willen hun leiderspositie verdedigen. Het Lierse legioen zal net als de thuisaanhang massaal aanwezig zijn. De uitslag is koffiedik kijken, maar zeker is dat de beide supportersscharen er voor en na de wedstrijd samen weer een stevig feest van gaan maken. Allen daarheen!

Opstelling Lyra-Lierse: Maes, Weuts, Van Den Brande, Jacobs, Lambreghts, Balbi, Van Den Buijs, Nijs (64’ Messoudi), Dillien (83’ Van Parys), Peffer, Adesanya (76’ Van Goylen)

Doelpunten: 10’ Dillien (1-0), 24’ Agten (1-1), 79’ Peffer (2-1), 87’ Van Parys (3-1)
Gele kaarten: Van Den Buijs
Rode kaarten: geen