Wedstrijdverslag | 14 februari 2022

Lyra-Lierse pakt een punt na een avondje net niet

Wat zou Johan Boskamp in zijn sappige woordgebruik over de Berlaarse akker zeggen? Vast iets als ‘Op dit uienveld ken je alleen maar knollen planten.’ Deze grasmat, gelegen in een lager gelegen kom, is niet geschikt voor voetbal in de winter, zo simpel is het. Als een ervaren terreinverzorger als onze Eddy Van Hoof dit niet kan rechtzetten, kan niemand het. Zelfs de meest fervente tegenstander van kunstgras kijkt uit naar de dag dat in het Luc De Rijck stadion ook in de winter (goed) voetbal mogelijk is.

Van je vrienden moet je het hebben

Over naar de wedstrijd zelf. Die kende een symmetrisch verloop. Lyra-Lierse dat in het begin van de eerste én de tweede helft telkens meteen een doelpunt slikt, om dan met veel balbezit proberen zelf te scoren. Dat lukte ook tweemaal, het verdiende derde doelpunt bleef uit.

Koud gepakt heet dat dan. Als een pijl schoot een snelle bezoeker achter een diepe bal aan. De voorzet was op maat, de kopbal van oude bekende en nog populaire Seraaj Ibn El Mokadem was dat ook.

De thuisploeg eiste nu het balbezit op. van den Buijs kopte een vrije schop binnen, maar zijn doelpunt werd afgekeurd wegens vermeend buitenspel. Zou het?

Lyra-Lierse probeerde openingen te creëren, maar dat laatste tikje scherpte of finesse ontbrak. Toch lukte de bedrijvige Seppe Kil net voor rusten de gelijkmaker. Door de verdediging geloodst, omspeelde hij de doelman en schoof de bal vanuit een schuine positie beheerst binnen. Dit was de Kil waar we fan van zijn.

Weer koud gepakt

Met alle Erop en erover in de tweede helft, dat was het plan. Met alle Chinezen, dachten die van Merksem. Want scheidsrechter De Keyzer had nog maar net de tweede helft op gang gefloten, toen de bezoekers een tweede doelpunt maakten. Met een stiftballetje werd de gevaarlijke Sawaneh vrijgespeeld en oog in oog met Sterkens kon hij rustig afwerken.

Gedurende de ganse tweede helft deed Lyra-Lierse er alles aan om het tij weer te keren. De ingevallen Nys schoot, doelman Verbist stond paraat. De Pirates geraakten niet vanonder de Lierse druk. En dat loonde. Een strakke hoekschop van Peffer vond opnieuw het hoofd van van den Buijs, opnieuw buffelde Gianni het leer binnen. Met succes, de bordjes hingen opnieuw gelijk.

Powerplay na de gelijkmaker, maar niet voorbij Verbist

De Lierenaars trokken nu richting de kop, voortgestuwd door de fans achter het doel van Verbist. Peffer trapte naar de korste hoek, Verbist redde. Weuts kopte over. Het bleef wel uitkijken voor de Antwerpse tegenprikken. Sterkens moest zich bij een hoekschop uitstrekken om een goed geplaatste kopbal uit de hoek te halen.

Voor de rest was het al Lyra-Lierse dat de klok sloeg. Peffer legde nog eens aan, Verbist stond in de weg. Een afstandsschot van metronoom Vets leek binnen te gaan, de sterke Verbist zweefde de bal uit zijn doelvlak. De laatste grote kans was voor Adesanya. De voorzet op maat van Peffer was heerlijk, de afwerking met het hoofd van Jason was dat niet.

Het was een avondje van net niet. Deze bladzijde is omgeslagen, we kijken al uit naar de trip naar Tongeren. Men zegt dat het veld er ginds goed bij ligt.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Weuts – Van den Buijs – Lambreghts – De Wilde – Vets – Van Goylen – Kil – Schaessens (46′ Nijs) – Adesanya – Peffer

S.C. City Pirates Antwerpen: Verbist – Wilms – Van Hove – Somers – Ernst (32′ Ugoh) – Kromah – El Mokadem (72′ Aïssa) – Omuero (83′ Kamara) – Nascimento – Truyzelare – Sawaneh

Doelpunten: 6′ El Mokadem 0 – 1, 44′ Kil 1 – 1, 47′ Sawaneh 1 -2, 65′ Van den Buijs 2 – 2

Gele kaarten: 15′ Schaessens, 40′ Somers, 60′ Van Hove, 90′ Kromah