Wedstrijdverslag | 13 september 2021

Lyra-Lierse pakt de eerste driepunter van het seizoen in Hasselt

De wedstrijd tegen Capellen had voor stevige averij gezorgd bij de keurtroepen van Bart De Roover. Doelman Maes diende verstek te geven door de naweeën van een hersenschudding, nog minder goed nieuws was er over draaischijf Jaric Schaessens. Bij hem werd een scheur aan de laterale collaterale band gediagnosticeerd, een letsel dat hem waarschijnlijk weken aan de kant zal houden.

Hasselts initiatief, zenuwachtige Lierenaars

Waren onze jongens nog onder de indruk van dit slechte nieuws? De thuisploeg nam onder impuls van de vaardige Geert Berben de eerste 20 minuten voor zijn rekening en toonde zich daarbij sterker aan de bal dan de zenuwachtige Lierenaars.

Na een eerste schot voorlangs kwam Hasselt nog dichter bij een doelpunt in de 8ste minuut, maar Sterkens kon met een beenreflex verhinderen dat de bal in de kortste hoek verdween. Tien minuten later opnieuw Hasselts gevaar, maar de lage flankvoorzet ging gelukkig aan alles en iedereen voorbij. Hier werd bibbergeld betaald!

Het evenwicht hersteld

De eerste Lierse dreiging kwam er dan toch, via een vrije schop van Peffer – en niet Paffer, zoals het wedstrijdblad aangaf – die over het doel zeilde. Even later stak Jordy weer de neus aan het venster met een schot dat een metertje naast ging. Lyra-Lierse kwam nu meer in de wedstrijd. Net voor het halfuur leidde deze verhoogde dadendrang bijna tot een doelpunt. Lambreghts stoomde door op zijn rechterflank en bracht de bal lateraal voor tot bij Adesanya, die maar nipt voorlangs kopte. De wedstrijd kon zo bij de rust nog alle kanten uit.

Scherp Lyra-Lierse na de rust

De tweehonderd meegereisde Lyra-Lierse fans zagen dat het voor hen de juiste kant opging. De Wilde stak de bal slim door naar Adesanya, Jason kapte zich vrij en trapte met rechts in de korte hoek binnen om meteen bij de fans te gaan vieren. De thuisploeg ontwikkelde nu meer druk, maar de Lierse defensie stond goed georganiseerd en op het juiste moment is er dan dat tikkeltje geluk, waardoor de bal net goed valt. Zo gebeurde met een prangende fase, waarbij een bal net voorlangs ging zonder dat een thuisaanvaller het leer nog kon beroeren.

De Limburgers slaagden er in de tweede helft nooit echt in het rood-witte blok te ontregelen. Dan waren de offensieve acties van Lyra-Lierse des te scherper. De in het laatste kwart ingevallen Van Goylen zette op links door, bij zijn strakke lage voorzet stond niemand op de juiste plaats. Nog in dezelfde minuut had Adesanya de mogelijkheid om de te score verdubbelen, maar deze keer vond hij doelman Ghijsens in de weg.  Niet getreurd, want in de daaropvolgende fase was het dan toch prijs. Pré-assist Van Goylen, een ‘fourtyfive’ terugspeelpass van Adesanya en Kil die droog binnen knalt. De bekroning van een knap staaltje combinatievoetbal!

Los in de pin!

De veer leek nu definitief gebroken bij de Limburgers, die geen noemenswaardig gevaar meer konden creëren. Tijd dan maar voor het orgelpunt van deze heerlijke voetbalavond, met ‘El Pistolero’ in een glansrol. Even balletje opdrijven en dan vanop 25m de bal in de verste ‘pin’ krullen. Pif, zei Peffer, en Hasselt stond paf. Het Lierse supportersfeestje kon beginnen en zou nog duren tot lang nadat de stadionlichten gedoofd waren.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Balbi – Weuts – van den Buijs – Lambreghts – Vets – De Wilde (76’ Van Goylen) – Nys (87’ Verbist) – Kil – Adesanya (85’ Verbist) – Peffer
Sporting Hasselt: Ghijsens – Ofori (68’ Gürler) – Mombaerts – Nelissen (83’ Berkay) – Deville – Berben (68’ Lenaerts) – Maes – Lacroix – Bracke – Heeren – Maus

Doelpunten: 56’ Adesanya 0 – 1, 80’ Kil 0 – 2, 87’ Peffer 0 – 3
Gele kaarten: 51’ Ofori, 69’ Peffer, 81’ Nelissen