Wedstrijdverslag | 5 februari 2024

Lyra-Lierse op zegekoers neemt als eerste 3 punten mee uit het Park

De regionale derby tussen de twee traditieclubs kondigde zich niet als een wandeling in het Boomse Stadspark aan. Rupel Boom was in eigen huis nog ongeslagen en had de resolute intentie die status te bestendigen. Een grote schare fans uit het Pallieterland was meegereisd om hun helden naar een vierde overwinning op rij te roepen. Ze werden bijzonder gastvrij ontvangen door de medewerkers en supporters van de sympathieke thuisclub. Zo kan het dus ook.

De wedstrijd kon haast niet beter beginnen voor de Schapenkoppen. Kil sneed een hoekschop aan. Die werd eerst ontzet, maar kon meteen terug voor de pot gegooid worden. Schils kopte door en aan de tweede paal verlengde Peffer in doel, met het hoofd zowaar.

Dat kunnen we ook, dachten de Steenbakkers. Pörtner trapte een ronduit vieze hoekschop waar alles wat rood-wit was, zich op verkeek, Kerstenne (of was het toch een Lierenaar?) raakte als laatste het leer aan, dat de doellijn overschreed. Zo was alles te herdoen.

Na een ingestudeerd nummertje bij een vrije schop legde Adesanya met het hoofd af naar Kil. Seppe knalde net buiten het kader. De bedrijvige Peffer dolde met zijn tegenstander en werd net binnen het strafschopgebied onderuit gehaald. Jordy zelf zette zich achter de bal. Bouzian koos de juiste hoek, maar de penalty was te hard getrapt en ging in doel. Onze jongens legden bijwijlen erg goed voetbal op de mat. Na een heerlijke één-twee met Adesanya verraste Schils op het half uur Bouzian met een droge knal in de korte hoek. De 1-3 ruststand was een juiste weergave van het spelbeeld.

Meteen na de aftrap van de tweede helft werd de Lierse voorsprong ei zo na groter. Adesanya kon nog net bij een afvallende bal en mikte naar de rechterbenedenhoek. Bouzian was attent. Lyra-Lierse controleerde de wedstrijd, Rupel Boom onderging de wet van de sterkste. Kil met een heerlijke crossbal naar zijn opgerukte schoonbroer Volant en Mighty Max buffelde met het hoofd nummer 4 tegen de touwen.

Dan toch a walk in the park? Niet meteen, want na balverlies van Nys trok Zeroual op pad richting doel. Sterkens kwam uit, maar de Boomse spits kon vanuit een scherpe hoek scoren. Zou het dan toch nog spannend worden?

Een echt Booms offensief bleef uit, Lyra-Lierse bleef zijn spel spelen. Schils draaide de bal lekker naar de verste hoek, daar ging Bouzian goed plat. Even dreigde de wedstrijd nog een ongunstige wending te krijgen, toen een schot van Zeroual afweek en in doel leek te gaan. Gelukkig stak de dwarslat daar nog een staakje tussen.

Dan de misschien wel mooiste aanval van de wedstrijd. De bal kwam tot bij Van Goylen en die zwiepte de bal op het hoofd van de inlopende Vets. Wat doet Gianni dan meestal? Juist, ja, binnen koppen, netjes in het hoekje nog wel. De goede luim zat er nu helemaal in bij het legioen. Met gezang vanuit het uitvak, op de tonen van The Champs, kreeg een mens zowaar spontaan zin in tequila.

Even later weer heerlijke Lierse combinaties en Kil die via Bouzian de lat trof. Het leer kwam voor de voeten van de mee gevolgde Vets, die binnentikte. Het arbitrale trio had buitenspel gezien en het feestje ging niet door. De thuisploeg tekende voor het laatste gevaar, maar Sterkens zweefde het afstandsschot uit zijn hoek.

Lyra-Lierse springt nu hogerop in het klassement. Het geleverde spel en de collectieve kracht die het team uitstraalt doen het beste verhopen voor de toekomst. De zeer nabije versie daarvan brengt ons tot in het Tongerse industriepark, waar Lyra-Lierse het in het verleden steevast moeilijk had. Weer een traditie om te breken.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts (C), Volant, Teunen, Muyldermans, Van Goylen, Schils (’81 Reijniers), Nys (’63 Vets), Peffer, Adesanya (’82 Deckers), Peffer

K. Rupel Boom FC: Bouzian, De Looze (C) (’46 Houttequiet), Kerstenne, Geeraerts, Coveliers (’80 Nelson), De Wilde, Pörtner, De Herdt (’66 Servranckx), Zeroual, De Graeve, Ngoyi

Doelpunten: ‘7 Peffer 0-1, 15′ Kerstenne 1-1, 19′ Peffer (pen) 1-2, 30’ Schils 1-3, ’48 Volant 1-4, ’61 Zeroual 2-4, ’80 Vets 2-5

Geel: ’23 De Herdt,  33′ Nys,  ’39 Schils, 44′ Volant