Wedstrijdverslag | 25 februari 2024

Lyra-Lierse op kruissnelheid naar top 3 na ijzersterke tweede helft

Weer de A12 op, dit keer voor de gevaarlijke trip naar Londerzeel. Enkel Mensen van Goede Wil daar, want het is de gemeente waar de grote Vlaamse schrijver Gerard Walschap zijn ganse leven heeft gewoond. In de deelgemeente Sint-Jozef Londerzeel welteverstaan, en laat dat de thuisbasis zijn van Delta Londerzeel, dat ooit een paar jaar in Bevordering speelde, maar nu in derde provinciale vertoeft. Voor als u ooit eens aan een (voetbal)kwis meedoet.

Bij mensen van goede wil denken we natuurlijk ook aan de supporters van de Koninklijke Lyra-Lierse, en die waren in groten getale meegereisd.

Augustijns verving de geelgeschorste Vets, voor de rest de ploeg van op Lebbeke. De wedstrijd begon met enkele minuten vertraging, want de mascotte van de thuisploeg, een reuzenhamster van een plaatselijke supermarkt, had niet veel haast om het terrein te verlaten. Er bestaan knaagdiersoorten die sneller zijn.

Moeilijk eerste half uur

De wedstrijd begon met een echte minuut stilte, zoals het hoort. Misschien zat de zware midweekmatch nog in de benen, want in het eerste half uur hadden de Schapenkoppen het knap lastig. Onze jongens hadden het moeilijk om onder de hoge druk van de thuisploeg uit te voetballen. De vrije man werd niet gevonden, aan de bal was er te veel onrust. Londerzeel, met de van Capellen overgekomen Verbist als draaischijf, liet de bal wel goed rondgaan. Niet dat uit het thuisoverwicht veel gevaar voortkwam. Een kopballetje na een vrijschop in het eerste kwartier en net voor de rust een schot (na balverlies) dat Sterkens attent uit de hoek haalde, dat was het zowat. Dan waren de Lierse tegenprikken in het laatste kwartier van de eerste helft, toen het evenwicht was hersteld, gevaarlijker. Adesanya, bediend door Peffer, had meteen kunnen afdrukken, maar wou zijn mannetje nog voorbij. Peffer zette een Pefferiaanse slalom in en viseerde de kruising. Dat scheelde geen haar.

Heer en meester

Coach Proost liet Van Goylen, die woensdag diep in zijn energietank was gegaan, in de kleedkamer en bracht zijn joker Kwateng in. En of die wissel rendeerde. Na een eerste versnelling op links bracht Charles de bal strak voor, een verdediger kon ontzetten. Londerzeel reageerde met een schot van Taqi, maar onze jongens namen de regie van de wedstrijd volledig in handen en de thuisploeg kwam er nog amper aan te pas.

Na weer een actie bracht Kwateng de bal naar de tweede zone, waar Muyldermans met een voorwaartse zweefsprong de bal in doel buffelde. Wat een doelpunt! Beste Glen Deckers, bij deze bent u genomineerd voor sportfoto van het jaar. De gretige Pallieters versmachtten hun opponent. Schils naar Kil, die mooi met de borst aannam en in de vlucht uithaalde. Met een geweldige parade dook Roef het schot van Seppe uit de kruising. Misschien is hij, de sportief manager die opnieuw de handschoenen aantrok, wel degene die de thuisploeg finaal naar veilige wateren kan leiden.

De dreiging bleef van Lierse zijde komen. Na een dubbele hoekschop kopte Weuts over. Beresterke partij weer van onze kapitein, net als zijn maatjes in de defensie Volant en Teunen. Londerzeel probeerde het nog eens, met een vluchtschot van Dequevy dat een paar meter overging. Voor de rest al Lyra-Lierse wat de klok sloeg. Goudhaantje Peffer zette een actie op, maar werd gestuit. In de herneming trapte hij in het zijnet, achteruit leggen leek een betere optie.

Adesanya had de ganse wedstrijd de scheidsrechter tegen, telkens wanneer hij zich breed maakte in het duel. Ook bij een strafschopfase met een ferme reuk aan, had hij de scheids niet mee. Als een verdediger niet hard aan het shirt van Jason had getrokken, stond hij wellicht voor Roef, maar scheidsrechter Dhont liet verder spelen. En als we winnen, winnen we zonder penalty, dan maar.

Lyra-Lierse bleef achter de geruststellende dubbele voorsprong jagen. Knap samenspel tussen Adesanya en Kil, de leeg gespeelde Seppe besloot naast. Kwateng dan met het vluchtschot en Roef die pakt. In minuut 84 eindelijk de beloning. Na een snelle omschakeling op rechts werd Peffer gevonden. Die ging zijn kans met links, half wreef, half binnenkant. De bal zwabberde naar de hoek, zelfs Roef vermocht niets tegen dit verraderlijke schot. Jawadde, dadde.

In de slotfase was Jordy’s nummer 20 dichtbij. De goed ingevallen Reijniers zette een tegenaanval in en vond de Lierse topschutter. Vanop 40 meter zag Jordy Roef te ver uit zijn doel en ging voor een wreeftrap. Centimeters ging de bal naast, dit zou weer een beauty zijn geweest. Hebben we de beste spits van de reeks in huis of niet? Oh ja, Van De Gevel van Wezel Sport heeft nu nog één luttel doelpuntje voorsprong.

Kijkt u eens goed naar de stand, beste Lyra-Lierse supporter. In nauwelijks 2 maanden tijd van de 4de laatste naar de 3de plaats. Dag moeder, zou Rik De Saedeleer zeggen. Zaterdag ontvangen we de City Pirates voor weer een voetbalavond met alles erop en eraan. Nog zes streepjes en dan is het zover.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts (C), Volant, Teunen, Schils, Augustijns, Van Goylen (46′ Kwateng), Kil (79′ Reijniers), Peffer, Adesanya (88′ Deckers)

K. Londerzeel SK: Roef, Dellevoet (C), Van Den Steen, Van Den Bogaert, De Kegel, Harrou, Nelis, Verbist, Taqi, Ugoh (67′ Manuel), Dequevy (67′ M’Pembele)

Doelpunten: 55′ Muyldermans 0-1, 84′ Peffer 0-2

Geel: 78′ Kil