Wedstrijdverslag | 25 februari 2019

Lyra-Lierse op eindrondekoers doet de wedstrijd kantelen in de slotfase

In het zonovergoten bronsgroen eikenhout ging Lyra-Lierse al vanaf de eerste minuut op zoek naar het openingsdoelpunt. Nadat Cools zich had doorgezet, bediende Peffer de onvermijdelijke Dermaut, maar zijn binnentikker werd afgevlagd voor vermeend buitenspel. Een moeilijk te beoordelen fase, maar Helson was meteen verwittigd. Lyra-Lierse bleef de bedrijvigste ploeg in het openingskwartier. Dermaut schoot vanuit een schuine hoek, doelman Coenen weerde de bal en kon nog net voor de aanstormende Peffer de bal bemachtigen. Weer Dermaut zette op links een actie op en zette laag voor naar de eerste paal, waar Cloetens opdook en op Coenen besloot.

Evenwicht

Maar gaandeweg verzwakte het tempo en konden de Limburgers het evenwicht herstellen, met Vandecauter (ex-Lierse) als balvaste schakel. Iets na het halfuur diende Dillien Dermaut te vervangen, nadat Tristan zich bij een tackle had bezeerd aan de hamstrings. Hopelijk moeten we hem niet te lang missen. Even daarna tekende de tot dan toe onmondige thuisploeg voor het eerste gevaar van hun kant met een schot dat over zoefde. Dit was meteen het startsein voor vijf dolle minuten, die in schril contrast stonden met de lauwe twintig die daaraan voorafgingen. Toen Maes zich verslikte in een uitworp en de bal pardoes voor de voeten van een rood-zwarte aanvaller belandde, wierp Cools zich met gevaar voor lijf en leden in de baan van het schot om het gevaar af te wenden. Niet veel later zette Dillien zich door, maar niemand was gevolgd om zijn lage voorzet af te werken. Net voor het rustsignaal kwam Helson nog opzetten met een schot dat maar net over ging.

Remontada

De tweede helft verliep lang aan een eerder traag tempo met matig voetbal aan beide kanten. In het laatste kwart van de wedstrijd kwam er toch terug vuur in. In de 75ste minuut kreeg de thuisploeg dé kans op de 1-0, maar de perfecte voorzet werd over gekopt. Niet veel later kregen ook de Pallieters een uitgelezen kans op de openingstreffer, maar Dillien trof de binnenkant van de paal. De gevaarlijke fases bleven zich nu opstapelen. Tien minuten voor affluiten opende Helson de score, toen een snelle uitbraak oog in oog met Maes werd afgerond. Maar Lyra-Lierse gaf zich niet gewonnen. Van den Abeele zette laag voor en Dillien had maar binnen te tikken. Toch bleef de thuisploeg gevaarlijk counteren. Maes kon een gevaarlijk inzenden nog uit zijn doelvlak houden met een ultieme reflex. Lyra-Lierse zette nu alles op alles om de drie punten mee te nemen naar Lier. Met succes. Na een schot van de ingevallen Jacobs, kon Peffer de rebound binnenduwen. De voorsprong was een feit.

Peffer zorgde voor het laatste gevaar, toen hij na een mooie slalom een verre lob probeerde. Het laatste fluitsignaal weerklonk kort daarna en de spelers en supporters konden net als vorige week weer juichen.

Gouden punten

De wedstrijd was een dubbeltje op zijn kant en die dan winnend kunnen afsluiten, doet veel deugd. Lyra-Lierse doet door deze felbevochten zege een gouden zaak in de strijd om de eindrondeplaatsen en kan met vertrouwen kijken naar de komende wedstrijd, zaterdag 9 maart op thuis tegen Eendracht Termien.

Opstelling K. Lyra-Lierse: Maes, Wils, Cloetens, Van Parys (63′ Jacobs), S. Ibn El Mokadem (73′ Balbi), Flebus, Dermaut (30′ Dillien), Lambreghts, Van Den Abeele, Cools, Peffer.

Doelpunten: 82′ 1-0 Geerts, 84′ 1-1 Dillien, 89′ 1-2 Peffer.

Geel: Peffer, Cloetens, Van Parys, Cools, Van Hoegee, Agten.