Wedstrijdverslag | 27 november 2023

Lyra-Lierse ondergaat wet van de sterkste in derby die er geen was

‘Man, man, man, miserie, miserie, miserie.’ We hadden gehoopt dat het Racing supporter Jaak ‘Fernand’ Van Assche zelf was die dit na de wedstrijd zou zeggen. Jaak kon in de eretribune echter 4 keer rechtspringen, het waren de Lierse fans die in de miserie zaten.

De wedstrijd begon na een minuut stilte voor Louisa Ducaert, de moeder van Marc Ghys, gewezen trainer van Lyra en trouwe Racing man. Veel sterkte, Marc.

Het eerste kwartier was redelijk in evenwicht. Oude bekende Schaessens schoot in de 10de minuut op de buitenkant van de paal. Tien minuten later probeerde Carrez het vanop afstand, zijn schot ging een meter over. In de omschakeling na een Lierse vrijschop, zag Mrani Sterkens ver uit zijn doel staan. Hij probeerde het van ver, zijn poging ging niet zo gek ver naast. Zonder groots te voetballen, bleef Racing de betere ploeg. Niet onverdiend kwam het op voorsprong, toen een schot van Carrez afweek en in doel belandde. Racing bleef gevaarlijk. Mayanga met een rush op rechts, zijn voorzet was net iets te scherp. In de 38ste minuut dan toch het eerste bezoekende gevaar. Deckers trok voor, gelegenheids-centrale verdediger Vets kopte overhoeks, Goossens redde in twee tijden.

Rond het uur leek de wedstrijd gespeeld. Mayanga trok achteruit naar Hmouda en die schoof het leer binnen. Nauwelijks enkele minuten later was het boeken toe, toen de Mechelaars de Lierse defensie oprolden en weer Carrez kon afwerken. Man, man, man.

Enkele minuten na het derde doelpunt zette een knappe één-twee tussen Van Den Bogaert en Peffer laatstgenoemde voor Goossens. Jordy tikte de bal binnen…kant paal. De wedstrijd bleef een martelgang voor de meegereisde supporters. Sterkens verhinderde met een beenveeg een vierde doelpunt. Peffer knalde een afvallende bal over. Dan toch een sprankeltje hoop, toen Kil met een boogbal Adesanya vond. Jason knikte mooi binnen. De opgelaaide hoop was maar van korte duur, want slecht uitverdedigen leidde tot een vierde Mechels doelpunt. Spaenhoven draaide mooi binnen in de verste hoek.

In het slot van de wedstrijd legde Adesanya af voor Kwateng, Goossens pakte.

Dit was een atypische derby, met langs Lierse zijde te weinig duelkracht, te weinig bezieling, te weinig drang naar voren. Tegen een van de betere elftallen van de reeks wordt dat genadeloos afgestraft. Zondag volgt de herkansing tegen Boom, in een wedstrijd van do or die. We verwachten dan een scherp Lyra-Lierse.

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Vets, Deckers, Balbi, Muyldermans (65′ Reijniers), Schils, Teunen (76′ Kwateng), Kil, Van Den Bogaert (65′ Adesanya), Peffer

K. Racing Mechelen: Goossens, De Paepe, Knollenburg, Guldix, Versteeven (’76 Vallez), Mayanga, Hmouda (’66 Laureys), Spaenhoven, Carrez, Schaessens, Mrani

Doelpunten: 29′ Carrez 1-0, 59′ Hmouda 2-0, 61′ Carrez 3-0, 78′ Adesanya 3-1, 79′ Spaenhoven 4-1

Geel: 23′ Hmouda, 38′ Vets, 64′ Muyldermans